Er vi forelskede? Vi har det godt sammen, men kommer begge fra turbulente forhold
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej Parvis
Mit dilemma er, at jeg har en utrolig god veninde. Vi spiser ofte ude sammen og tager på ture sammen. Vi er ikke hjemme hos hinanden, kun meget sjældent, alt foregår “ude”.  Er vi hemmeligt forelskede? Vi taler om næsten alt, – lige fra vores voksne børn til vores gamle syge forældre. Når vi er i byen, skiftes vi til at betale. Vi har begge været gennem turbulente forhold, som har været ret ens. Vi begge taler meget om ikke at have et nyt forhold med andre. Jeg tror, vi begge er bange for at blive forladt. Vores omgangskreds er ikke vildt stor, men vi har dog mange bekendte. Når jeg mærker efter, er jeg vildt bange for, hun smutter, eller at jeg ikke er hendes standard. Men jeg vil heller ikke miste hende, fordi vi kommer til at indlede et forhold.

Svar
Hej! Tak for dit spørgsmål til os. Det lyder som en både dejlig og svær situation, du står i.
Hemmeligt forelskede
Du spørger, om I er hemmeligt forelskede. Hvad angår din veninde, er det svært at sige, for jeg kender hende ikke. Omvendt kunne det lyde til, at du måske er forelsket? Det lyder i hvert fald til, at du virkelig nyder hendes selskab og jeres snakke. Er det vigtigt for dig at vide, om hun også er forelsket, fordi du håber på mere? At aflæse, om nogen er forelsket eller bare ser relationen som et godt venskab, er virkelig svært. Den eneste måde at få et klart svar på er ved at spørge.
At leve op til hendes standard
Når man godt kan lide en anden person, kommer der lige pludselig meget på spil. Derfor forstår jeg godt, at du kan blive bange for, at hun smutter. Jeg forstår også godt, at du kan blive usikker på, om du lever op til hendes standard.
Hvad får dig egentlig til at tro, at du ikke er hendes standard? Nogle gange får vi forestillinger om, hvad andre ønsker/ikke ønsker baseret på deres tidligere partnere eller udtalelser. Det kan skabe usikkerhed, og man kommer til at sammenligne sig. Måske er det værd at tænke over, at din venindes tidligere forhold ikke er gået godt. Derfor er hun måske i proces med at genoverveje, hvilken type hun leder efter – eller hvilket forhold, hun ønsker sig? Lad din veninde afgøre, om du lever op til hendes forventninger, før du dømmer dig selv ude.
At komme videre efter et turbulent forhold
Du skriver, at I begge har været i turbulente forhold tidligere. Derfor forstår jeg godt, at I er forsigtige med at gå ind i et nyt forhold. Det lyder rigtig dejligt, at I kan spejle jer i hinandens oplevelser. Det er naturligt at være bange for at blive forladt igen. Den frygt vil naturligt sidde i kroppen længe. Det er vigtigt og sundt at passe på sig selv og finde ro efter et turbulent forhold. Det er også vigtigt at tage sig den nødvendige tid til at overveje grundigt, hvad man ønsker for sit fremtidige liv og et eventuelt nyt parforhold. Hvis ikke man gør det, er der desværre en stor chance for at ende i et lignende parforhold igen.
Få ny og bedre erfaringer
Samtidig er det vigtigt at sige, at kuren mod frygt ofte er at se den i øjnene. Helt konkret betyder det, at det er vigtigt at komme ud og nærme sig andre på en romantisk måde igen. På den måde er der chance for at få andre og forhåbentligt bedre erfaringer med et parforhold. Den afgørende forskel ligger i, at du på forhånd har gjort dig overvejelser om, hvad du ønsker og ikke ønsker for et parforhold.
Den svære balancegang
Det er altid en svær balancegang, hvis man godt kan lide nogen – men ikke ved, om det er gengældt. Der er naturligvis en risiko for, at jeres relation ikke bliver den samme, hvis du fortæller hende, hvordan du har det. Det er kærlighedens risiko: at man kan tabe noget, man holder af – men man kan også vinde og udvikle på en relation, man er glad for.
Uanset hvad du vælger at gøre, vil jeg ønske både dig og din veninde alt det bedste!
Kærlig hilsen
Charlotte Falch Marquardt, psykolog i Agapehuset