Han vil flytte tilbage til sin kone og børn, men vi elsker hinanden
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg elsker min kæreste højt og han mig. Han siger: “Ingen når dig til sokkeholderne, du er dejlig, smuk. Jeg er stolt af dig, elsker at lave alt med dig. Du mit livs kærlighed.”
Men er det nok? For mig er det helt perfekt, det vi har, men det, vi ikke har er børn sammen. Vi er begge i 40’erne og har hver to børn fra tidligere ægteskab. Vi er begge blevet skilt for ca. 8 år siden. Vi bor ikke sammen pga. børnene. De går i skole og har deres liv i to forskellige byer ikke så langt fra hinanden.
Min kæreste overvejer at forlade mig for at prøve at få sin “kernefamilie” tilbage. Det, tror jeg godt, han kan. Det skal siges, at hans børn har det godt/fint med at være skilsmissebørn, der ligger problemet ikke, problemet er hans skyldfølelse og savn til hans børn.
Han vil altså flytte hjem til sin tidligere kone, selvom han ikke på nogen måde elsker hende, men pga. af deres børn. Hvad skal jeg gøre for at få ham til at forstår, at det er helt forkert, det han har gang i? Jeg vil ikke bebrejde ham, for det er jo hans følelser, og det kan jeg ikke ændre på.
Vi elsker hinanden og alt det, vi laver sammen, MEN jeg er ikke mor til hans børn. Ved, det er så forkert, at vi ikke skal dele livet sammen.

Svar
Kære kvinde
Jeg kan godt forstå, at du føler dig frustreret og meget ked af den situation, du er i, fordi du elsker din kæreste. Jeg ved ikke, om der er så meget, du kan gøre for at få din kæreste til at forstå, at du tænker, det er forkert, at han overvejer at flytte tilbage til sin ex-kone. Det må efter min mening i sidste ende være hans valg og beslutning, selvom det også har stor betydning for dit liv.
Skilsmissebørn og kernefamilie
Du skriver ikke, hvor gamle børnene fra det tidligere ægteskab er, bortset fra at de går i skole. Min erfaring er, at uanset hvad børnene giver udtryk for, så har langt de fleste skilsmissebørn et livslangt ønske om, at deres forældre vil finde sammen igen. Det gælder dog ikke, hvis skilsmissen var begrundet i dybe og evt. voldelige problemer.
Jeg forstår godt, at din kæreste oplever skyld og savn i forhold børnene. Min tanke er, at det er positivt for hans børn, at han har det sådan, selvom det er meget svært for dig. Det siger også noget om hans karakter og hans engagement i hans børn, at han overvejer at vende tilbage til sin ex-kone for børnenes skyld og tilsidesætte hans egne behov for en tid.
Jeg kender ikke til, hvorfor din kæreste og hans ex-kone blev skilt. Når du skriver, at han tror, at det ikke er umuligt at få sin ”kernefamilie” tilbage, kan det være, fordi han oplever, at hans ex-kone stadig har følelser for ham, eller at de to er blevet enige om at forsøge at være sammen for at hjælpe børnene?
En fod i to lejre
Nu står han så med en fod i to lejre. Måske forestiller han sig, at han kan flytte hjem til ex-konen, være sammen med sine børn og have dig ved siden af? Er det en løsning, du tænker har en fremtid? Min erfaring er, at det let bliver en utilfredsstillende løsning for alle parter, hvor alle ender med at være frustrerede og kede af det.
Din kæreste giver udtryk for stor kærlighed til dig – og at han ikke elsker sin ex-kone. Så jeg forstår godt, at du er bange for at miste ham og frygter, at han vælger hans børn over kærligheden til dig. Hvis det ender med at være hans valg, så håber jeg, du har nogle gode folk omkring dig, som kan hjælpe dig med sorgen og smerten over bruddet.
Hvis han vælger at flytte tilbage til familien, så tænker jeg, du er nød til at respektere det og give slip på ham. Hvis han til gengæld ikke ønsker at give slip på dig, så vil mit råd være, at I skal finde ud af at flytte sammen og leve livet sammen, fuldt og helt. Og så må han leve med skyldfølelsen og samtidig arbejde på at fastholde og uddybe et godt og nærværende forhold til sine børn.
Opsøg mere hjælp
Jeg ved ikke, om du synes, der er så meget hjælp til dig i mit svar, da jeg tænker valget i sidste end må være din kærestes. Jeg håber alligevel, at mine tanker har sat gang i en refleksion hos dig. Hvis du har brug for at vende det med en professionel, så læs mere om vores gratis rådgivningstelefon.
Mange hilsner
Inge Bøgel Lassen, Forfatter, certificeret PREP-kursusleder