Min kone vil skilles efter voldsomme episoder
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Min kone vil skilles og det ønsker jeg ikke. De sidste 2 år har jeg været frem og tilbage på sygehusene. Jeg har været indlagt flere gange uden de har kunne finde ud af, hvad jeg fejler.
Voldsomme episoder
Det sidste års tid har der været nogen voldsomme episoder i vores forhold. Der har været nogle gange, hvor vi har drukket sammen. Jeg har sagt til hende, at folk snakker om hende inde på værtshuset. Jeg har også sagt, at hun var jaloux på en veninde, som jeg snakkede med, selvom det ikke passer.
Hun blev bange for mig
Til vores venners bryllup fik jeg så det store blackout, da vi kom hjem. Her ødelagde jeg en del ting i hjemmet og sagde, at jeg ville ønske, at hun kunne være mere som vores veninde, som er blevet gift. Hun blev bange for mig. Der var også en gang, hvor der var fest på den lokale bodega. Der skrev jeg så til en, om hende og hendes veninde kom op og fik en øl. Jeg slettede så beskederne efter, men min kone kunne se, at jeg havde skrevet til kvinden.
Hun tænker fortsat på det, der er sket
Vi har været sammen i 17 år og jeg har aldrig lagt en hånd på hendes hoved eller nogensinde været hende utro. Jeg har altid elsket hende over alt på jorden. Det er ca. et års siden, at alt det her er sket. Hun bliver ved med at tænke på det og har fået stress nu. Er der noget jeg kan gøre?

Svar
Kære spørger
Tak for din spørgsmål til Parvis’ Brevkasse. Det lyder som en svær situation, du befinder dig i. Din kone vil skilles og det ønsker du ikke. Nu spørger du, om der er noget, du kan gøre.
Usikkerhed ifm. sygdom
Det første jeg lægger mærke til er, at du har været til mange undersøgelser på sygehuset. Det har ikke været muligt at finde ud af, hvad du fejler. Du skriver ikke noget om dine symptomer eller hvordan de påvirker dig. Uanset hvad, forestiller mig, at det må være utrygt at være syg uden at kunne få svar på, hvad det er. Den usikkerhed kan nemt påvirke ens humør og adfærd. Er det tilfældet for dig?
Hvad ligger bag?
Det næste jeg lægger mærke til er, at du skriver om nogle voldsomme episoder i jeres forhold. Det lyder til, at du bl.a. har sagt nogle sårende ting til din kone, har opsøgt kontakt med andre kvinder og har ødelagt ting derhjemme under et blackout. Ved du selv, hvad der har fået dig til at sige og gøre de ting? Jeg kan kun gætte på, hvad der kunne lægge bag. Et gæt kunne være, at der kunne være noget i relationen med din kone, du er utilfreds med eller frustreret over. Er der noget, du har brug for at sige til din kone – men som er svært at få sagt eller arbejdet med?
Alkoholens påvirkning
Hvis jeg forstår dit brev korrekt, er de voldsomme episoder ofte sket, når du har drukket. Er du opmærksom på, hvad der sker med dig og din adfærd, når du drikker? Når man er påvirket af alkohol, kan det sommetider føre til, at man får sagt eller gjort noget, som man senere fortryder. Måske bøvler du lige nu med en frustration i relationen til din kone, som desværre kommer ud på en uhensigtsmæssig måde, når du har drukket?
Hvad du kan gøre
Du spørger, hvad du kan gøre, når din kone vil skilles. Jeg ved ikke, om hendes valg er endeligt. Hvis du gerne vil prøve at ændre hendes valg, kan du overveje følgende:
• Vis hende, at du tager ansvar for dine handlinger ved at undskylde og være åben over for at ændre din adfærd. Din kone er sandsynligvis såret og muligvis også bange efter dit blackout.
• Spørg din kone, hvad du kan gøre, for at det igen kan opleves trygt at være sammen med dig.
• Overvej hvad alkohol gør ved dig og din adfærd. Måske kan det være en løsning for dig at drikke mindre eller helt at lægge alkoholen på hylden (for en tid)?
• Reflekter over, hvad der fik dig til at sige og gøre, hvad du gjorde. Måske er det noget, du eller I har brug for hjælp til arbejde med hos en psykolog eller psykoterapeut? Hvis det er for overvældende at skulle booke en tid, kan du også kontakte Partelefonen helt uforpligtende.
Charlotte Falch Marquardt, psykolog i Agapehuset
Har du brug for hjælp?
Vi kan hjælpe dig videre
- Online
- Fysisk fremmøde
Book en gratis 📞visitationssamtale her
Parterapeut og sexolog Bente Fischer-Nielsen
Flere brevkassesvar
Læs mere fra brevkassen: