Forelsket i meget yngre kollega
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære parvis
Min kæreste er blevet forelsket i en meget yngre kollega. Han har ikke været utro, men er villig til det. Vi taler meget i vores forhold, fordi det halter lidt, og fordi vi gerne vil finde gnisten igen. Han siger, at vi skal blive gamle sammen, og der ikke er nogen anden, og at det er mig, han vil. Hvad gør jeg? Jeg er dybt berørt, da han selv har været igennem skilsmisser pga. utroskab.

Svar
Kære spørger
Jeg forstår godt, at du er berørt af situationen. Det er svært at forholde sig til en kæreste, som på den ene side siger, at han ønsker, at I skal blive gamle sammen, mens han på den anden side fortæller dig, at han ikke vil holde sig tilbage med at være dig utro med en meget yngre kollega.
Nu ved jeg ikke, om det var din kæreste, som var den ”aktive” part i den (eller de?) skilsmisse/r, du fortæller om, og som var forårsaget af utroskab. Hvis det er tilfældet, har jeg meget svært ved at tro, at jeres forhold har nogen fremtid, med mindre du vil acceptere, at han søger andre seksuelle oplevelser ved siden af dig.
Når parforholdet halter, opstår risikoen for, at man kan blive tiltrukket og fascineret af en anden, som måske er helt anderledes end kæresten. Og med tiltrækning følger ofte begær efter at udleve den seksuelt. Det er der ikke noget mærkeligt i, men i sådan en situation er det vigtigt at prøve at være realistisk og overveje, om man er villig til at tage konsekvenserne af det, hvis man vælger at være sin partner utro. Det kan måske give hans selvtillid (og mandighed?) et tiltrængt løft, hvis en meget yngre kollega også er tiltrukket af ham. Han kan måske have seksuelle fantasier om, hvor fantastisk det vil være at gå i seng med en ung og frisk kvinde. Selvom nogle yngre kvinder finder sammen med mænd, der er meget ældre, er det i min erfaring sjældent, at der kommer noget stabilt ud af det i det lange løb, så han kunne måske spørge sig selv, hvad han egentlig mener, han vil få ud af det.
Nogle par påstår, at det er muligt at leve godt sammen i et åbent forhold, hvor begge har frihed til at have andre seksuelle partnere, men personligt tror jeg ikke, at det kan lade sig gøre, uden at det skaber andre problemer. Hvis du ikke kan acceptere, at din kæreste er villig til at være dig utro, må du sætte ham stolen for døren.
Alle parforhold har brug for, at begge har både vilje og evne til at arbejde på at bevare – men også styrke – intimiteten og kærligheden. Det kan gøres på mange forskellige måder, og i udgangspunktet er det godt, at I taler meget sammen, men samtale alene gør det ikke. Der kan være brug for, at I gør nogle ting på andre måder, at I lærer mere om og er villige til at respondere på hinandens forskellige kærlighedssprog, og at I sætter tid af til at være og gøre noget sammen i hverdagen.
Jeg vil opfordre jer til at drøfte, om der er noget, I mangler i jeres forhold og sexliv, og om der er mulighed for, at I måske kan ændre noget, så I kan få rettet op på det, der halter, og gøre noget anderledes fremover. Der er også mulighed for at søge hjælp hos en parterapeut. Men jeg tror samtidig, det er vigtigt at være realistisk i parforholdet. Man kan aldrig få alt det, man drømmer om eller ønsker sig; der er aldrig noget, der bliver helt perfekt. Men at bygge noget op sammen og opleve tryghed, nærhed og tillid sammen med én, man kender godt og er kendt af, det er til enhver tid bedre end at jagte gentagen bekræftelse og nye (seksuelle) oplevelser.
Det håber jeg for jer, at I får mulighed for at opleve.
Mange hilsner
Inge Bøgel Lassen, Forfatter, certificeret PREP-kursusleder