Min mand drikker for meget
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Min mand og jeg har været gift i 17 år og har 3 skønne børn!
Jeg føler, vi går hver vores vej, han vil ét jeg vil noget andet. Han kan godt lide at “hygge drikke” dvs. at han engang i mellem drikker lidt rødvin, men jeg syntes ikke han kan finde ud af at styre det.
Et glas vin bliver hurtig til 2 flasker. Da vi var til min brors bryllup, havde han drukket så meget, at jeg ikke kunne holde ud at se på ham, så jeg gik kort tid efter brudevalsen, hvor imod han blev tilbage til festen.
Når jeg konfronterer ham, ser han intet i vejen med det, for i følge ham overdriver jeg.
Han bliver tarvelig og kritiserende, når han får noget at drikke, og så går han virkelig efter mig eller vores ældste søn på 16 år. Han kritisere os eller gør grin med os, og det jo ikke sjovt. Jeg har sagt til ham, at jeg synes, han drikker for meget, for han kan ikke styre det. Men han griner af mig, og siger jeg ikke er rigtig klog, og når jeg siger, at vores datter på 9 år heller ikke kan lide, når han drikker, bliver han sur og siger, at det er mig, der har lært hende det. Samtidig har jeg fortalt ham, hvad det gør ved mig og vores ældste. Men han griner og er ligeglad.
Ret ofte får jeg følelsen af, at ville skilles, og forstiller mig en hverdag og tilværelse uden ham. Det føles skønt, men også forkert;-/ Jeg har ikke den store lyst til sex, og har egentlig ikke rigtig lyst til ham. Nogen gange tænker jeg, at jeg er nød til at blive for børnenes skyd, men på den anden side, så forestiller jeg mig en dejlig hverdag, vi kan få, helt ligesom vi vil have det. Men det er som om han styrer mig, han bestemmer over mig. Men det er svært, det meget meget svært, og en meget svær beslutning!
Hjælp…
Hilsen mig ;-/

Svar
Kære Kvinde
Tak for din henvendelse til brevkassen.
Problemet
Du har oplevelsen af, at din mand indtager for store mængder alkohol og får en kedelig adfærd, når det sker.
Han går i forsvar, han overfuser både dig og jeres ældste søn.
Jeres datter på 9 år tager ligeledes afstand fra sin fars øgede alkoholindtagelse.
Du har ikke rigtig lyst til din mand og heller ikke til at have sex med ham.
Løsning
Når jeg læser dit brev, forstår jeg, det er et rigtigt svært forhold for dig at være i.
Ikke bare for dig men også for dine børn.
Det fremgår ikke af dit brev, at du over for din ægtefælle skulle have orienteret ham om, hvilke tanker du har og går med.
Du afslutter dit spørgsmål med ”Hjælp”.
Jeg kan reflektere over din problematik og give råd.
I sidste ende skal hjælpen komme fra dig selv.
Hvad er det mon, der gør, at din mand indtager øgede mængder alkohol? Er han arbejdsmæssigt presset, eller er der andre problemer i hans liv?
Du kan over for din mand fortælle ham, de overvejelser du har. – At du tænker på at gå fra ham, hvis hans adfærd forsætter på samme måde.
Du kan stille betingelser og give ham en chance, ved at han må søge professionel hjælp og få set på sit alkoholmisbrug og få hjælp til at komme ud af det, for at du kan være i forholdet. – Og hvis ikke han vil det, må du tage følgerne heraf.
Også for børnenes skyld har du pligt til at gøre noget.
Du skal være helt afklaret i, hvad du vil, inden du orienterer din mand om ovenstående, ellers bliver det tomme trusler.
Har du venner, du deler de svære ting med? – Forinden kunne du søge støtte hos en psykolog eller terapeut til at tage de afgørende skridt.
Ja, beslutningen er svær, men det er det jo også at blive i forholdet på den måde, som du har beskrevet det.
Varmeste hilsner