Glemmer mig selv i forholdet
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse
Jeg henvender mig på baggrund af, jeg er i et forhold på 9. år på godt og ondt. De sidste 2 år har forholdet været præget af min kærestes somatiske tilstand, som er blevet markant forværret og som også er gået hen og blevet psykisk. Han taler om sine somatiske udfordringer konstant, og der skal ikke meget til, før han bliver sur og irriteret. Det betyder, at jeg skal gå på listetå – det kan godt være ret hårdt for mig.
I 2010 gik jeg fuldstændig ned med stress, så alvorligt, at jeg var totalt udbrændt, og alligevel klarede jeg selv alt i hjemmet, da han bidrager minimalt. Jeg har efterhånden glemt, hvordan jeg skal gøre noget godt for mig selv, og som gør mig glad. De sidste 9 år, har det været min kæreste og hund, der kom i 1. række, og det sjove er, at ingen forventer det af mig. Jeg oplever, at der ikke er energi tilbage til mig selv. – Hvordan vender jeg skuden? Mange tak.
Bedste hilsner J

Svar
Kære J
Jeg kan godt forestille mig, at det er en udfordrende relation at være i, og det er vigtigt, at der også er plads til dig i forholdet, at du kan trives.
Jeg ved ikke, hvor meget du har snakket med din kæreste om, hvordan du har det, men jeg tænker, at det vil være en god idé at tale med ham om det.
Du skriver, at han og din hund kommer i første række, selvom ingen forventer det af dig. En overvejelse er derfor, hvorfor du gør det? Er det af frygt for, at ellers bliver din kæreste utilfreds? Har du været nødt til det pga. hans tilstand?
Eller er det mere en forventning, som du har til dig selv? Uanset hvad, tænker jeg, at det er vigtigt, at der gives plads til dig, – at dine behov også bliver mødt. For ellers er der en risiko for at brænde ud igen.
Som nævnt tænker jeg, at det vil være godt at tale med din kæreste om det, og her er lidt tanker til, hvad du evt. kan snakke med ham om:
• Giv udtryk for, hvilke ting du er glad for i jeres relation og ved ham.
• Spørg ind til, hvad han faktisk forventer af dig i relationen og har brug for.
• Udtryk, at du gerne vil holde fast i relationen, og du har forståelse for, at han har det svært. Men hvis det ikke skal blive for hårdt for dig, så er der brug for, at der også er plads til dig og det, som du har brug for.
• Overvej selv, hvad det er, der kan give dig mere energi. Er det en aften om ugen sammen med gode veninder, en god gåtur om dagen, en times læsning hver dag i en god bog, en fritidsinteresse. Find et eller andet, som du kan få energi af, hvor fokus ligger på dig, og jeg tænker gerne hver dag, hvis muligt.
Forhåbentlig vil din kæreste være forstående overfor det, for det vil også gøre dig til en gladere kæreste.
Tal evt. også med ham om, hvordan du oplever, at du skal gå på listetå for ikke at frustrere ham. Prøv at lad fokus være på din oplevelse af det. Fortæl hvad der er hårdt for dig i det, fremfor en anklage af at han har det svært og nemt bliver irriteret.
Tal måske også om, om det er muligt, at I begge kan bidrage til hjemmet. Om der er nogle ting, som han godt vil kunne overskue at gøre, for det vil også give mere energi til dig.
Dette var lige nogle tanker ud fra min forståelse af din situation, tag det du kan bruge, og så håber jeg, at du og I finder en god måde at være i relationen på med plads til jer begge.
Med venlig hilsen
Dina Lundberg,
Psykolog
Dina Lundberg, Psykolog