Han er ikke færdig
med sin ekskone
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære Brevkasse.
Jeg er en kvinde på 33 år med desværre lidt for mange brudte forhold i bagagen. Jeg blev for 1.5  år siden skilt fra en voldelig ægtemand, og det har naturligvis givet mig en masse ar følelsesmæssigt. Det er dog ikke gået anderledes end at jeg for syv måneder siden mødte en fantastisk mand på nettet. Meget nyskilt, men vi faldt meget for hinanden, selvom jeg var i tvivl, om jeg var klar til det. Han har dog formået at komme tæt på mig, etablere tillid og jeg elsker ham.
Der er lang afstand mellem os, så vi ses kun hver 2. uge, og det er godt nok altid mig, der kører/ofrer mig for at vi kan ses. Den del kan jeg dog godt leve med. Hvad der er sværere for mig at leve med er, at han er meget tæt med ekskonen, som han har to børn med. Jeg har selv et barn og mener naturligvis man skal samarbejde med den anden forældre, men jeg synes, de er for tæt. Han lyver også om, hvornår de ses. For nylig gav jeg efter for en trang til at tjekke hans telefon. Jeg kunne se, at de har flirtet, sendt frække beskeder samt følelsesmæssige beskeder, mens vi har været kæreste. Han har også løjet overfor hende med, hvornår han og jeg blev kærester. Jeg har ikke indrømmet, at jeg har tjekket hans mobil, da jeg ikke tror, han vil acceptere det. Men jeg har sagt, at jeg synes, de to er for tæt på hinanden, hvilket han er uenig i og har svært ved at forstå. Han siger, han er uretfærdigt bebrejdet af mig, men han ved jo heller ikke, at jeg ved om hans fortsatte relation til ekskonen.
Jeg er så ulykkelig, fordi jeg virkeligt stolede på ham, jeg kan ikke få mig selv til at gøre det forbi. Jeg ved godt, det er noget møg. Han vil gerne, at vores børn møder hinanden og at vi begynder at inddrage vores børn i vores forhold. Det undrer mig med det ønske, når han tydeligvis ikke er færdig med deres mor. Han siger, at han elsker mig højt. Det har han også skrevet til ekskonen, at han har mødt kærligheden i mig, men han elsker fortsat hende også.
Hvad synes I, jeg skal gøre?

Svar
Kære kvinde
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Jeg kan godt forstå, at det er en svær situation at stå i. Du elsker en mand, som stadig har meget tæt kontakt med sin ekskone, men ikke fortæller dig om det.
Tillid er altafgørende
Et parforhold er bygget på tillid, og derfor er det helt forståeligt meget hårdt, når du oplever, at du ikke kan stole på din kæreste. Det bliver for svært i længden at være i forholdet, hvis I oplever en mistillid til hinanden. Derfor er I nødt til at få snakket ud om relationen mellem din kæreste og ekskonen. For at I kan få en ærlig og reel snak, så tænker jeg, at det er nødvendigt, at du fortæller ham, hvad du har set, at han har skrevet med sin ekskone om. Det er naturligt, hvis han ikke bliver glad for at høre, at du har tjekket hans mobil, fordi det jo netop viser, at du ikke helt stoler på ham. Samtidig viser det så også, at der nok er en grund til, at du ikke stoler på ham. Men hvis jeres forhold skal kunne fungere fremadrettet, er I nødt til at have disse ting frem i lyset, for ellers kommer til at skille jer mere fra hinanden.
Få talt ud
Når han så ved, at du har læst disse beskeder, så giv ham mulighed for at forklare, hvad han lægger i disse beskeder. Fortæl derefter ham, hvordan du oplever dem, og hvad det gør ved dig, at han skriver sådan med sin ekskone. For måske tænker han ikke helt over betydningen af de beskeder, han skriver til sin ekskone, da de jo tidligere har delt rigtig meget, og det har han måske ikke fået givet helt afkald på. Men nu er det jer, der er et par, og derfor er det vigtigt, at han ser, at han ikke kan flirte og dele meget følelsesmæssige ting med hende, uden at det går ud over jeres forhold.
Forhåbentlig kan han godt se, at det ikke er godt for jeres relation, og vælger så at ville mindske sin tætte kontakt med hende. Men hvis jeres parforhold skal fungere godt, så er det rigtig vigtigt, at I får arbejdet med at få genopbygget tilliden til hinanden. Du skal kunne have tillid til, at han ikke lyver for dig, og til at han ikke bliver ved med at have den meget tætte kontakt til sin ekskone. Og jeg tænker, at det er bedre at vente med at lade jeres børn møde hinanden, til I er sikre på, at I har fået genopbygget tilliden og ønsker at blive sammen.
Hold fast i dig selv
Hvis din kæreste derimod slet ikke kan se problemet i den tætte relation mellem ham og ekskonen, så forestiller jeg mig, at det bliver for svært for dig at blive i det forhold, når du nærmest skal ”dele” ham med ekskonen. Og mistilliden og bekymringen for, hvad han skriver til hende, vil formentlig komme til at fylde rigtig meget for dig. Det vil ikke være godt for dig eller for jeres relation. Særligt når du allerede har nogle dårlige forhold i bagagen, så er det ekstra vigtigt, at du oplever at være i et godt kæresteforhold, hvor du bliver prioriteret højt, f.eks. at han også nogle gange kører hen til dig. Ellers kan du risikere at føle dig udnyttet og miste troen på det gode parforhold, og så vil det være bedre at afslutte nu her, selvom det selvfølgelig vil være hårdt.
Jeg ønsker det bedste for dig og håber, at dette svar kan være til lidt hjælp. Hvis du har brug for mere konkret hjælp kan du også ringe til vores gratis  rådgivningstelefon.
Mvh Dina
Dina Lundberg, Psykolog