Han virker så fjern
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej Brevkasse
Jeg har været sammen med min forlovede i snart otte år nu. Vi venter os vores første barn til sommer. Jeg er bare virkelig ked af det og fortvivlet. Min forlovede er tit fjern, og jeg ved ikke, om det bare er mig, der forventer, at han burde opføre sig anderledes?
Når vi f.eks. ligger i sengen, og jeg prøver at starte en samtale i en god og glad tone, får jeg bare sådan et “ja” “arha” “okay” svar, imens han ligger og kigger på mobilen.
Jeg får det så dårligt indeni, når jeg ikke kan afkode hans humør. Jeg føler lidt jeg leger detektiv. Jeg spørger ham: “Hvad der er er galt?” “Ikke noget,”  siger han. Spørger jeg ham, om han er sur eller træt, så siger han nej. Spørger jeg ham, om han er glad, får jeg”nææh” tilbage. Og så står jeg der igen uden at være blevet klogere.
Jeg ved, at han kæmper med en stor seksuel trang, og at de 2-3 gange om ugen, vi gør det, ikke er nok for ham. Han sover også dårligt.
Jeg kan bare blive sådan glad helt ind til benet, når jeg kan se på ham, at han er glad, og når jeg kan mærke hans glæde. Når den er der. Kan blive helt rørt af følelsen af, at han VIL mig, når det sker.
Han siger, der ikke er noget at snakke om, og at der intet er galt. Det er bare 80% af tiden, at han er fjern eller sur på mig.
Har du et godt råd til mig? Jeg vil så gerne være tæt på ham igen.

Svar
Kære du
Tak for din henvendelse, og tillykke med den kommende familieforøgelse!
Det er en spændende tid med forventninger og forandringer – også for jeres parforhold. Og det er helt forståeligt, at du gerne vil mærke, at din kæreste er tæt på dig.
Vi har alle brug for at mærke, at vi har betydning for vores partner, og vi vokser følelsesmæssigt af at mærke, at vi bliver valgt til af hinanden. Du beskriver netop, at det rører dig, når du mærker, at han vil dig, og derfor bliver fortvivlelsen og ked-af-det-heden endnu større, når usikkerheden omkring det dukker op.
Der kunne være flere spørgsmål til dig og din kæreste, som jeg kunne have lyst til at stille, hvilket jo ikke er muligt. Så derfor bliver mit svar nogle tanker om, hvad der måske kan være på spil, og hvordan du kan møde din kæreste.
Mon forandringen i jeres forhold er kommet, efter at du er blevet gravid? En graviditet sætter gang i mange følelsesmæssige og kropslige forandringer hos kvinden, og det kan betyde, at manden pludselig ikke helt kan kende sin kvinde på samme måde som tidligere. Det kan gøre ham usikker på sin rolle som kæreste, samtidig med at han også skal forholde sig til en ny rolle som far.
Måske mærker du også selv forandringerne hos dig? Som kvinde kan forandringerne betyde, at vi bliver mere sårbare og følsomme, og at vi kan have brug for at mærke vores partner helt tæt på.
• Har I mon delt jeres tanker og følelser omkring de forandringer, der sker i jeres parforhold?
• Har I mon talt om de forventninger, som I hver især har til graviditetstiden, fødslen, forældrerollen og ikke mindst jeres relation som kærester?
• Har I talt om, hvordan I kan støtte hinanden, så jeres parforhold bliver en styrke, når I bliver forældre?
I skal bruge tiden nu til at forberede jer på det samarbejde, som I skal have, når den lille ny kommer til verden.
Det er et nyt fællesskab, som I nu skal dele resten af livet – fællesskabet som forældre for jeres barn.
Måske har fortvivlelsen været der før graviditeten og dermed ikke forbundet med de forandringer, som er beskrevet ovenfor. Jeg kan læse, hvordan du lægger energi og fokus i at finde ud af, hvordan din kæreste har det. Din interesse og dit ønske om, at din kæreste er glad og har det godt, er udtryk for en stor kærlighedserklæring til ham. Jeg vil foreslå, at du fortsat er nysgerrig på, hvordan han har det. Og samtidig respekterer ham, hvis han flere gange giver udtryk for, at han ikke kan/ønsker at tale om det. I stedet for kan du fortælle ham, hvad det betyder for dig, når du bliver i tvivl om, hvad der sker imellem jer. Tal ud fra dit eget sted ved f.eks. at sige
• Jeg bliver nysgerrig på… ex. hvordan du har det?
• Jeg har et ønske om… ex. at tale med dig om….
• Jeg bliver glad, når….
• Jeg bliver ked af det, når…
På denne måde giver du udtryk for, hvilke tanker og ønsker du har, og samtidig kan det være en invitation til din kæreste om at fortælle, hvilke tanker og ønsker han har. Denne måde at tale sammen på kan åbne op for et større kendskab til hinanden. Du kan læse mere om tale-lytte teknikken her.
Jeg vil også give jer et råd med på vejen. Afsæt dagligt cirka 20 minutter, hvor I uforstyrret taler med hinanden. Her kan I dele liv og tanker med hinanden om det, der fylder, og om hvordan I har det. Det er klogt at finde et tidspunkt på dagen, hvor I er nogenlunde friske, og hvor det er muligt at slukke for tv, mobil og evt. andre forstyrrende elementer. På denne måde ved du, at du får din kærestes udelte opmærksomhed de 20 minutter, og han ved, at du gemmer spørgsmålene til de 20 minutter og ikke kommer med dem, når han ikke er i humør til en dyb snak.
Denne tidsinvestering kan være med til, at I lærer hinanden endnu bedre at kende og kommer til at stå endnu tættere sammen – også når der kommer et lille nyt liv i jeres hjem.
Til slut får du lige fire ideer til noget, du kan bruge som udgangspunkt for en samtale med din kæreste.
1. I kan f.eks. tage en test, der viser, hvilket kærlighedssprog I hver især taler. Du finder testen her.
2. Du kan også investere i et samtalespil, som kan hjælpe jer med at få talt om nogle af de ting, som I sjældent får talt om.
3. Få øvelser til at forstå hinanden bedre – f.eks. via denne bog om parforhold, som er skrevet af Amanda Lagoni, der er sexolog, eller ved at opsøge en terapeut eller sexolog.
4. Vis ham dit spørgsmål og mit svar, og lad det være starten på en snak at læse dem sammen.
Jeg vil ønske jer alt det bedste!
Venlig hilsen
Karen Doktor Psykoterapeut