Hemmelig for hans
"anden" partner
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej,
Jeg har været sammen med min kæreste i 4 år. Sagen er den, at han gennem de sidste år af vores forhold har haft et forhold med sin kollega. Han indledte forholdet til sin kollega på baggrund af et skænderi, ham og jeg havde haft, hvor vi blev enige om at gå hver til sit. Min kæreste er ikke god til at være alene, så han søgte en form for tryghed hos sin kollega. Han fortrød sit valg efter en uges tid og ønskede at finde sammen med mig igen. Det var også mit ønske, hvis han fik fortalt sin kollega, at ham og jeg havde besluttet at forsøge igen. Han bildte mig ind, at han havde forsøgt at afslutte det med hende.
Efter han havde “slået op” med hende, blev jeg mere og mere hemmelig. Jeg måtte ikke længere komme på hans arbejdsplads, måtte ikke have navn på postkassen, skulle slukke lyset i lejligheden når hun fik fri fra arbejde, og mange andre ting, så hun ikke fandt ud af, at han var sammen med mig. Jeg undrede mig meget over de her ting og var ikke sikker på, at han fortalte mig sandheden.
Det viste sig, at han havde forsøgt at fortælle hende det mange gange, men hver gang truede hun med selvmord. Min kæreste var nødt til at fortsætte med hende, så hun ikke begik selvmord. Til at starte med syntes jeg, at det var synd for ham, at han skulle træffe et så svært valg, så jeg accepterede det lidt endnu, så han kunne finde det rigtige tidspunkt at sige det på. Det er sket et par gange, og hver gang er det det samme med selvmord. Jeg har spurgt ham mange gange ad, om de stadig havde noget, men han har altid svaret nej og benægtet. Jeg har efterfølgende taget ham i at lyve om hende mange gange, men jeg elskede ham så højt, at jeg troede på, at det blev bedre.
Nu er der gået nogle år med det her, og jeg vil ikke leve mit liv i hemmelighed længere. Vi har haft mange skænderier om, hvorvidt han skal fortælle hende, at han er sammen med mig, eller om han bare skal “slå op” med hende. Jeg forlangte, at han fortalte hende hele sandheden, ellers var det slut. Jeg er efterhånden pisse ligeglad med, om hun tager sit eget liv, når bare mit liv kommer på rette spor med eller uden ham.
Jeg er nu i tvivl, om jeg kan være bekendt at sætte så høje krav for vores forhold. Og på den anden side synes jeg slet ikke, at jeg har været grov nok. Kan jeg tillade mig at skride på den måde under omstændighederne?
Vh. en meget frustreret N

Svar
Kære N
Du beskriver en situation, som for mig ser helt urimelig ud. Du har udvist en tålmodighed, som går længere, end nogen kan kræve, og jeg kan nok slet ikke sætte mig ind i, hvad det har kostet dig. Du har skullet leve med konstante løgne og utroskab, mens du er blevet pålagt at have ondt af både din kæreste og hans ekstra elskerinde.
Du er ikke blevet udsat for fysisk vold, men jeg mener faktisk, at det, din kæreste har udsat dig for, er gentagen og grov psykisk vold, som igen og igen har påvirket jeres forhold – og ikke mindst dit selvværd. Samtidig hermed har din kæreste sikkert haft det helt fint med at have to kvinder, som værdsætter ham.
Jeg ved ikke, om det faktisk er sandt, at hans anden kvinde truer med selvmord, hvis han opgiver hende, men det burde han have sagt fra over for – for længe siden. Det har ingen ret til at true et andet menneske med, og det bør man ikke acceptere, hvis man bliver udsat for det. Hvis din kæreste har accepteret det, er det formentligt fordi, det har været i hans egen interesse.
Du behøver ikke at være i tvivl om, hvorvidt du har lov til at stille krav til ham og jeres forhold. Hvis du ikke gør det, fortæller du samtidig dig selv, at du ikke har fortjent bedre. Og hvis du skal komme videre i livet med dit selvværd i behold, vil jeg råde dig til at forlade din kæreste med øjeblikkelig virkning. Uanset, om han vil afslutte forholdet til hans kollega, hvis du virkelig sætter ham stolen for døren, så mener jeg ikke, at der vil komme noget godt ud af det for dig. Han har bedraget dig så længe, at din tillid til ham er totalt nedbrudt, og jeg har svært ved at tro, at han på sigt vil holde sig fra andre kvinder, selvom han afslutter dette forhold.
Skynd dig at flytte og kom videre i dit liv, mens du stadig har troen på din værdi i behold. Og overvej, om ikke det vil være godt for dig med nogle samtaler med en god psykolog. Det, du har været udsat for i så lang tid, vil uvægerligt give sår, som du kan have brug for hjælp til at få lægt.
Jeg håber for dig, at du senere vil finde en god kæreste, som vil værdsætte og elske dig, og som du kan have fuld tillid til.
Mange hilsner