Hun vil ikke have mig alligevel
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg er en ung fyr på 25, som for et lille års tiden siden kom ud af et langt forhold på 5 år. Det skal lige siges, at det er anden gang, vi er går fra hinanden (mig der er blevet droppet begge gange), men denne gang er det helt slut. Det tog ret hårdt på mig, da jeg var sikker på, at det var hende, jeg skulle starte familie med. Jeg brugte lang tid på at slikke mine sår, men stille og roligt fik jeg nyt mod på at komme ud på ”markedet” igen. Tingene begyndte at gå min vej igen. Jeg havde et godt job. Jeg købte en ny dyr bil. Jeg festede som aldrig før, og henover sommeren fik jeg stiftet en masse nye bekendtskaber hos det modsatte køn.
Midt i farten møder jeg en pige. På daværende tidspunkt bor jeg på Fyn, og hun bor i en anden by lidt længere væk. Jeg selv arbejder i samme by, som hun bor i, så vi starter ud med at mødes på diverse cafeer osv. i den by for at lære hinanden bedre at kende. Vi dater i nogle måneder, og jeg synes virkelig, hun er skøn. Hun har givet udtryk op til flere gange, at hun synes det samme! Vi begge har dog taget det ret roligt. Jeg, som lige var kommet ud af et langt forhold, og hende som de sidste 3 år har valgt ”sex” fremfor at involvere/lade sig påvirke af andres følelser. Dog er hun ikke bleg for at kysse mig offentligt på gaden, eller tage rundt om min arm forholdsvis tidligt i vores dating periode. I starten var jeg ikke meget for det, fordi det forvirrede mig. Det var ikke ligefrem det, jeg forbandt med at gå stille frem. Efterhånden som tiden gik, blev jeg mere og mere vild med hende. Hun var en frisk pige med ideer og drømme, som jeg fandt stor inspiration i. Jeg kunne mærke, at jeg udviklede mig som person i hendes selskab, samtidig med at hun gav mig et enormt frirum.
Mens vi dater, har vi begge ret travlt. Vi er begge to personer med mange bolde i luften, så vi ses måske 1 gang om ugen eller hver anden uge. Jeg har på det tidspunkt fundet mig en lejlighed i byen, hvor hun bor og jeg arbejder, som vi begge ser frem til, at jeg skal flytte ind i. Men…. Ud af det blå, hvor vi har haft meget at se til begge 2, kommer beskeden, at hun ikke føler de helt dybe følelser for mig, hvilket hun syntes, at hun burde, når vi havde datet i nogle måneder. Dog fortæller hun mig, at jeg betyder noget for hende, og hun ville være ked af, hvis jeg ikke ville være en del af hendes liv. I min frygt for at blive afvist giver jeg udtryk for, at jeg har det på samme måde. Hun foreslår, at vi stadig hænger ud, som vi plejer, og jeg ser en mulighed for, at tingene bliver anderledes, når jeg flytter ind i den nye lejlighed.
Jeg er dagen efter involveret i en ulykke, som gør mig sengeliggende i nogle uger. I den periode skriver vi stadig sammen. Efter jeg er kommet mig, forsøger jeg at få en ny aftale op at stå. Jeg savner hende virkelig. Hun har dog en del undskyldninger med opgaver, eksamen, arbejde osv. Ugerne går, uden vi får set hinanden, men en aften efter jeg er flyttet, skriver hun, om vi skal tage en øl. Hun har dog behov for at fortælle mig, at hun lige er begyndt at se en ny…
Jeg kommer clean og fortæller, hvordan jeg har det, og hvad jeg føler for hende. Det påvirker hende meget, og hun ville ønske, jeg havde sagt det før. Vi skriver sammen nogle dage, hvor jeg forsøger at ”snakke min sag” – Der går længere og længere, før hun svarer, og hun vil ikke mødes. Samtidig siger hun, at jeg betyder noget for hende, og at hun synes, jeg er sød, men at jeg ikke skal ”vente på hende”.
Jeg er dybt frustreret og ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg kan ikke sove om natten, fordi mine tanker kredser om hende. Jeg vil gå virkelig langt for at få det til at fungere, da jeg føler, at det sluttede, før det overhovedet rigtigt var begyndt?

Svar
Hej
Tak for din henvendelse til brevkassen.
Du skriver ikke tydeligt, hvad du spørger om, men jeg gætter på, at du spørger: ‘Hvad skal jeg gøre?’.
Og det, du gerne vil have råd ind i, er følgende situation:
• Du møder en pige, og I bliver gode venner.
• I aftaler ikke at gå for hurtigt frem, men hun gør det lidt alligevel.
• Du bliver forelsket i hende.
• Pludselig efter nogle måneder siger hun til dig, at hun ikke har så dybe følelser for dig, men mere ser dig som en ven.
• Der går en tid, hvor I ikke er så meget sammen, bl.a. pga. din ulykke.
• I mødes igen, og du fortæller hende, at du er blevet forelsket i hende, og hun fortæller dig, at hun har fundet en anden.
• Nu ønsker hun ikke længere at mødes med dig, og du er dybt frustreret.
Et klassisk eksempel på ulykkelig forelskelse
Skåret helt ind til benet er du ramt af en klassisk ‘ulykkelig forelskelse’. Du er forelsket, men hende du er forelsket i, er ikke forelsket i dig.
Hvad stiller man op med den situation?
Lad mig først kommer med nogle betragtninger om det, der er sket. Jeg kender selvfølgelig ikke den kvinde, du har mødt, men ud af de oplysninger du giver mig, er der nogle ting, som jeg hæfter mig ved:
• Hun har de seneste år prioriteret ‘sex’ frem for et involverende parforhold
• Du beskriver, at hun giver dig et stort ‘frirum’
• I har begge travlt og mødes måske en gang om ugen eller hver anden
• Da du var indlagt, skrev I sammen, men det fremgår ikke, at hun besøgte dig
Blot endnu en i rækken af mænd?
Set i lyset af hændelsesforløbet og de punkter, jeg nævner ovenfor, kunne man få den tanke, at du blot har været en i rækken af mænd, som hun ikke ønskede at ‘involvere sig med/lade sig påvirke af’ men egentlig blot ønskede uforpligtende samvær og evt. sex med. Noget tyder på, at du aldrig, i hendes bevidsthed, har været ‘den eneste ene’ men blot ‘den næste i rækken’.
Nogle har sagt, at forelskelse gør blind, og kærlighed gør seende. Måske du, i din forelskelse, har stirret dig blind på alle de gode ting, men undladt at forholde dig kritisk til nogle faktiske omstændigheder. Når jeg som udenforstående kigger på de 4 omstændigheder, jeg har listet ovenfor, får det mig til at stille følgende kritiske spørgsmål:
1. Gad vide, om en kvinde med den livsstil, kan skifte til en helt anden livsstil med troskab, involvering og følelsesmæssig afhængighed i løbet af nogle måneder?
2. Gad vide og ‘frirummet’ er udtryk for, at hun ikke ønskede at være bundet til nogen eller noget, heller ikke dig?
3. Hvis hun havde været forelsket i dig, havde hun måske været mere opsøgende, end hun var?
4. Hvis hun ville ‘lade sig påvirke af dine følelser’, var hun måske kommet for at besøge dig på sygehuset, så det ville hun med andre ord nok ikke?
Det jeg får ud af dette er: Jeg synes, jeg ser mange signaler til dig om, at det her ikke bliver til noget fast parforhold. Og jeg tænker, at du ikke har set dem, fordi du ikke ønskede at se dem. På grund af din forelskelsestilstand.
Giv slip
Og nu tilbage til dit spørgsmål: Hvad skal du stille op med det?
Jeg synes først og fremmest, du skal spørge dig selv om, om hun er den kvinde, som du gerne vil have. Altså en kvinde, som ikke ønsker at involvere sig og lade sig påvirke af andres følelser. Hvor var hun, da du lå på hospitalet? Er det sådan en kvinde du drømmer om?
Jeg forestiller mig, at det mest vanskelige du er i lige nu, det er at indse, at hun ikke lever op til den kvinde, som du blev forelsket i. Hun er i virkeligheden en anden. Jo mere nøgternt og realistisk et billede du kan få af, hvem hun faktisk er, jo nemmere vil det blive for dig at slippe hende. Og det er det, jeg vil råde dig til at gøre: At give slip.
Hvis hun ikke er forelsket i dig, og det forstår jeg på dig, at hun ikke er, så kan du ikke få hende til at blive det. Du kan kun forpeste dit eget liv, hendes liv og hendes kærestes, hvis du forsøger. Det vil der ikke komme noget godt ud af, tænker jeg.
Så bottom line:
• Prøv at tegne et realistisk billede af, hvem hun var for dig
• Giv slip på hende
Jeg håber, mine tanker gav mening for dig, og jeg ved, at ulykkelig kærlighed er smertefuld. Giv dig tid til at komme dig over det og ude på den anden side venter der forhåbentligt en anden kvinde på dig, som tillægger parforholdet samme betydning, som du gør.
De bedste hilsner fra
Benny Dein,
Psykoterapeut