Søger opmærksomhed
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse
Jeg har verdens dejligste kæreste! Jeg mangler intet. Men mærkeligt nok søger jeg opmærksomhed. Jeg er bevidst om, at det enten er mig, der er håbløst afhængig af anerkendelse, eller??
Kan man finde ro, eller skal jeg acceptere, at man (jeg) altid vil leder efter noget andet?
… og er jeg alene i det her?

Svar
Kære du
Tak for din henvendelse.
Jeg er ikke helt sikker på, ud fra det du skriver, hvor du søger opmærksomhed. Er det hos din kæreste, eller er det hos andre? Umiddelbart lyder det som om, at det er anerkendelse hos andre, du søger, fordi du spørger, om du skal acceptere, at du altid vil lede efter noget andet. Det er derfor mit udgangspunkt for svaret. Hvis du derimod mente, at du søger opmærksomhed fra din kæreste, så er du velkommen til at skrive hertil igen og få et svar på det.
Afhængig af anerkendelse?
Lad mig begynde med første spørgsmål: Om du er håbløst afhængig af anerkendelse?
Det er meget naturligt, at man gerne vil bekræftes og mærke på andre, at de godt kan lide én. Men af hensyn til dit parforhold og din kæreste, som du lyder til også at være rigtig glad for, er det ikke så hensigtsmæssigt. Jeg har lyst til at spørge dig, hvordan du tror, din kæreste har det med, at du søger anerkendelse hos andre? Har I talt om det sammen, og har du givet hende mulighed for at fortælle dig, om hun bliver påvirket af det? Det er muligt, at hun føler sig utilstrækkelig eller lignende, når du ikke kan nøjes med hendes anerkendelse. Hvad tænker du mon om det? Jeg vil opfordre dig til at være ærlig overfor din kæreste om dette – og samtidigt fortælle hende, at du stadig synes, hun er dejlig. Måske bliver anerkendelsen fra andre mindre pirrende og interessant for dig, hvis du ved, at hun kender til den trang.
Du kan også prøve at læse dette spørgsmål og svar, som handler om en kvindes tanker om hendes kærestes forhold til andre kvinder. Måske de kan give dig et perspektiv på din partners mulige tanker: https://parvis.dk/faq/min-kaereste-siger-dejlige-ord-til-andre-kvinder/
Ro eller accept?
Dernæst andet spørgsmål: Kan man finde ro, eller skal man acceptere, at man altid vil lede efter noget andet?
Jeg tænker, at dette spørgsmål afhænger af det forhold, du er i lige nu. Du skriver, at du har en dejlig kæreste, og at du ikke bør mangle noget. Jeg kan godt forstå, hvis du tænker, at det må være det rette udgangspunkt for, at du så kan finde ro – og at du bliver forvirret over, at det alligevel ikke er tilfældet.
Jeg tror ikke, at man behøver altid at ville lede efter noget andet. Det er en opgave at være i et parforhold. Din kæreste kan være nok så dejlig, og I kan være nok så gode for hinanden, men det vil altid kræve en indsats fra jer begge at være i parforholdet. Hvad vil det mon sige for dig at finde ro i parforholdet? Er det at være helt sikker på, at det skal være dig og din kæreste, og at I aldrig vil blive smigret af opmærksomhed fra andre? Eller er det at træffe et valg om, at der findes mange spændende mennesker derude, men at du ikke vil lade dem påvirke din relation til din kæreste? Hvordan tror du mon, at I vil kunne finde ro sammen? Mit bedste råd er igen, at du inddrager din kæreste i dine tanker og dit ønske omkring dette.
Jeg tror, at det handler om at træffe et valg. Hvis du ikke vil acceptere det, så synes jeg heller ikke, at du skal acceptere det, og så handler det om at vælge, hvordan andres opmærksomhed skal have lov til at påvirke dig.
Hvis du er ærlig overfor din kæreste, og I sammen kan bruge tid til at reflektere over, hvad det mon kan handle om, så kan I også tale om, hvad I har af ressourcer i hinanden, og hvad du er så glad for ved din kæreste. Måske du så vil kunne lære din krop, at du måske slet ikke mangler andet? Lad det være en proces, men lad også din kæreste være en del af den.
Andre?
Til sidst: Er du alene?
Jeg tror bestemt ikke, at du er alene med denne lyst til at få andres opmærksomhed, selvom du også får den hos din kæreste. Grunden til, at du måske kan føle dig alene med det, kan være, at det er lidt skamfuldt at indrømme, at man ikke ”kan nøjes”, når alt er godt med sin partner, og derfor er det ikke noget, vi taler om med hinanden. Af den grund tror jeg særligt – endnu engang – at snakken med din kæreste (og måske også med nogle venner) om emnet kan gøre andres anerkendelse og opmærksomhed mindre mystisk og pirrende. Måske kender din kæreste også til det? Og dine venner – måske er de også trætte af, at de kan blive fanget i den lyst til anerkendelse fra andre, selvom de også har gode partnere? Måske kan I stå sammen om og holde hinanden op på, at det ikke behøver at være sådan?
Din ærlighed overfor dig selv er et godt skridt på vejen til at finde ud af, hvad du skal gøre med denne lyst. Og jeg håber, at mit svar kan give dig mod på også at inddrage din kæreste i det på en god og kærlig måde, så du ikke står alene med disse tanker.
Alt det bedste