Jeg føler mig usikker på min kæreste
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg har forsøgt at finde nogen med en lignende problematik, som jeg står med, dog uden held. Derfor forsøger jeg mig nu med at skrive ind til jer.
Sagen er den, at jeg har været i et forhold i otte måneder. Forinden havde jeg været single i 3,5 år efter et tumultarisk forhold gennem seks år. Jeg har løbende været på mange dates uden min interesse er blevet fanget. Det ændrede sig, da jeg mødte min kæreste. Problemet er bare, at ligeså meget som han gør mig glad, ligeså meget gør han mig i tvivl om forholdet.
Der har løbende været nogle episoder, som har gjort, at jeg har følt mig som en rebound og udstillet forkert overfor andre. Det har givet mig en tvivl, om jeg burde stoppe forholdet. I starten af vores forhold gik han meget i byen, hvor han nærmest altid stødte på sin eks-kæreste. Så kom han enten trist eller sur hjem. Jeg undrede mig meget over, hvorfor han følelsesmæssigt kunne blive så påvirket? Derfor var min tanke “er jeg mon en rebound, og er han oprigtigt glad for mig”.
Efter noget tid begyndte han at gå mindre i byen, fordi han ikke ville ødelægge sin søndag pga tømmermænd. Jeg har aldrig stået i vejen for hans byture, socialitet med vennerne eller spil på computer. Men udadtil tror hans venner, at jeg bestemmer disse ting, eftersom det har ændret sig, siden jeg er kommet ind i billedet. Samtidig var vi forleden til hans søsters bryllup, hvor jeg sagde, at han burde blive og overnatte, mens jeg tog hjem til vores fælles hundehvalp. Dette sagde jeg, fordi jeg ønskede, han fejrede sin søster. Det blev så til et “jeg har fået lov til at blive og overnatte” til hans far, mens han ikke vidste, jeg stod lige bagved ham. Efterfølgende sagde han, at det kom forkert ud og det ikke var sådan ment. Men jeg kan ikke glemme hans fars ansigtsudtryk, da han kiggede på mig. Er jeg forkert på den, eller fremstår jeg bestemmende og kontrollerende på en negativ måde?
Derudover har jeg bemærket, at han skriver meget med mange piger, liker deres billeder og snakker om dem, særligt en af pigerne. Er jeg bare paranoid, eller er det almindeligt? Jeg føler, det er røde flag, hvor jeg bare har lyst til at stikke af og være glad i mit eget selskab igen. Samtidig gør jeg det ikke, fordi jeg jo er glad for ham.
Hvordan bør jeg forholde mig til disse problematikker, så jeg ikke skal gå med en usikkerhed og tvivl? Og samtidig blive sikker på mit valg om at blive eller ej? For min hyppige tvivl medvirker til, at jeg isolerer mig selv fra ham, hvilket er synd for ham, når han ofte forsøger at behandle mig så godt som overhovedet muligt.

Svar
Kære brevkasseskriver
Tak for dit brev til brevkassen. Jeg kan godt forstå, at det er hårdt at skulle være i tvivl om forholdet og på den måde komme til at isolere dig fra din kæreste.
Få talt om det, der fylder
Min første tanke er, at det er rigtig vigtigt, at du får snakket med din kæreste om disse tanker og bekymringer.
Snak med ham om, hvordan du oplever det, når hans venner tror, at det er dig, der holder ham tilbage. Fortæl ham, hvad det får dig til at føle. Og så tænker jeg, at du skal spørge ind til, hvordan han oplever dig. Ser han dig som kontrollerende? Hvis han ikke oplever dig som dette, kan I måske tale om, hvordan I så kan ændre dette billede hos hans venner og familie, om han kan tydeliggøre sit eget valg om at tage mindre i byen.
Hvis han faktisk oplever dig som kontrollerende, vil det være godt at snakke om, om der er noget, I kan gøre for at ændre på dette. Prøv at være nysgerrig på, hvornår han oplever det, du gør eller siger, som kontrollerende.
De andre piger
Derudover tænker jeg også, at det er vigtigt at få talt med ham om, hvad det gør ved dig, når han skriver med og snakker meget om andre piger. For jeg tænker ikke, at det er ualmindeligt at kunne føle, som du gør. Men det tænker din kæreste måske ikke over. I kan måske snakke om, hvad han føler, det giver ham at have kontakt med pigerne? Er det bekræftelse? At føle sig attraktiv? Venskab? Er der noget af det, som kan findes i jeres kæresteforhold i stedet for med andre piger? Hvis du kan mærke, at det er rigtig svært for dig at være i, at der er så meget kontakt med andre piger, er han så indstillet på at skrue ned for det?
Et rebound?
I forhold til om du er et rebound, så kan jeg ikke svare på, om det skulle gøre sig gældende. Jeg ved ikke, hvordan hans forhold til ekskæresten sluttede. Men det er ikke unaturligt, at det kan have en følelsesmæssig påvirkning at se sin ekskæreste. Særligt hvis det var hende, der afsluttede forholdet, eller det har været en helt særlig relation. Det lyder til, at han ikke rigtig ser hende mere, så oplever du stadig at hun fylder meget? Og hvad skal der til, for at du ikke går med frygten om at være et rebound?
Vis ham dit spørgsmål og mit svar
Jeg kan godt forstå, at det er hårdt at gå med disse overvejelser. Jeg håber, at du kan bruge mine tanker og spørgsmål til at få en god snak med din kæreste, så du forhåbentlig kan blive mere sikker på, om det er det rigtige for dig at blive i forholdet. Måske kan det være et godt sted at starte med at vise ham dit spørgsmål og mit svar, så kan I tage snakken ud fra det. Hvis du/I har brug for mere hjælp, er du velkommen til at ringe til vores gratis telefonrådgivning, der har åbent hver mandag aften.
Mvh
Dina Lundberg, Psykolog