Min kæreste har følelser
for sin ex-kæreste
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg står i den her svære situation, at min kæreste har nogle gamle følelser i klemme for sin bedste veninde. Jeg er 21, hvor han er 23 år.
For at starte fra starten af, så valgte jeg at tage på en måneds rejse og kom hjem slut marts.
Da jeg kommer hjem og ser min kæreste, virker han mistænksom, og jeg kan se det sammen navn, Emma, dukke frem. Jeg spørger, hvem hun er, men jeg får svaret “bare en veninde fra skolen”.
Jeg vælger at se over det, men 2 dage efter tager jeg fat i ham og spørger, hvorfor han er så underlig. Han benægter, at der intet er hele tiden, hvor jeg må tage hende Emma op igen, for vil vide, hvem hun er. Han benægter så igen, så jeg vælger at grave dybere, hvor han til sidst indrømmer, at de har en længere fortid sammen.
De har haft noget kørende i 2016 over en sommer, men han fortæller, at hun var hans rigtige første forelskelse. Dertil siger han, at hun er begyndt på hans skole og at han er begyndt at snakke med hende og har introduceret hende for hans venner..
Han har så stadig følelser i klemme han ikke kan forklare, og jeg vælger at sige, at han skal slette alt kontakt med hende eller så kan jeg ikke være sammen med ham.
Det tager ham så et par dage desværre, og har følt mig som andet valg, og gør jeg på en måde stadig. Han har skrevet til hende, at de ikke skal snakke sammen privat, men hva så?
Er i tvivl omkring, hvad jeg skal stille op med det her, for jeg elsker ham, men stoler ikke rigtig på ham og er bange for han stadig tænker på hende.

Svar
Kære du
Tak for din mail. Jeg er ked af at høre om din situation og kan godt forstå, at du synes, det er svært – både at være i og vide, hvad der er det rigtige at gøre. Jeg kan selvfølgelig heller ikke sige, hvad der er det rigtige at gøre for dig i denne situation, men jeg vil gerne give dig nogle tanker med på vejen, som jeg håber, du kan bruge.
Det er enormt hårdt at mærke, at ens partner oplever følelser eller en form for attraktion for en anden person. Gid man blot fik følelser eller oplevede at være tiltrukket af ens kæreste eller ægtefælle, men jeg tror desværre ikke, det er så let. Derfor tænker jeg det er muligt for dig og din kæreste at komme igennem dette – men det er selvfølgelig svært nu. Du fortæller også, at din kæreste har en historie med hende Emma. Derfor tænker jeg i højere grad, at din kæreste oplever en forbindelse til hende, og det forstår jeg godt. Når man tidligere har været forelsket og haft følelser for en person, kan det være svært at se personen uden at huske og mindes alle de stunder og oplevelser, man har haft. Af samme grund tror jeg også det er muligt for dig og din kæreste sammen at overkomme dette. Jeg skriver også dette for at berolige dig. Jeg håber, du – med dette i baghovedet – kan udvise forståelse overfor din kæreste, selvom det kan være svært. Du skriver dog også, at det krævede, at du flere gange prikkede til din kæreste, før han ærligt fortalte om sin relation til sin studieveninde. Det må være svært for dig at mærke, at han ikke deler dette med dig på eget initiativ. Svære snakke kan være vanskelige at få gang i og have i parforhold, og det har sikkert været svært for din kæreste at indvie dig i dette.
Jeg vil opfordre jer til at snakke om, hvordan I hver især kan have nemmere ved at dele svære tanker, emner og følelser med den anden. Det kunne eksempelvis være, at du har brug for, at din kæreste stiller spørgsmål, når du deler noget svært, mens din kæreste helst vil, at du er helt stille, mens han fortæller. Det kan også være, at I skal aftale, at man må tage timeouts undervejs, hvis det bliver for svært, og I har brug for lidt luft. Overvej hvordan I bedst kan indramme de svære samtaler, så det bliver nemmere for jer begge. Målet er, at I begge på eget initiativ tør bringe det svære på banen. Jeg håber, I finder en vej til at få gang i de svære snakke.
Når man oplever en form for attraktion eller at have følelser i klemme overfor en person, man ikke er i et forhold med, er det selvfølgelig afgørende, hvordan man reagerer på dette. Du er ikke herre over, hvordan din kæreste reagerer på sine følelser, men jeg tænker, at det er en god ting, at han har været ærlig over for dig og fortalt om sin tidligere oplevelser med sin studieveninde og nuværende følelser for hende. Jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært, og at du har lyst til, at din kæreste slet ikke skal have noget med hende at gøre. Dog tror jeg, det vigtigste, du kan gøre, er at vise din kæreste tillid, selvom det er svært. Du skriver, at du elsker ham, og at du gerne vil jeres forhold, og derfor håber jeg også, du kan stole på ham. Tillid kommer selvfølgelig ikke af sig selv – derfor vil jeg opfordre dig til at fortælle din kæreste, at du har svært ved dette, men også dele med ham, hvad du har brug for, for at du kan stole på ham. Tillid tager tid og tålmodighed. Jeg tror ikke, der findes en formel for at opbygge tillid, men jeg vil opfordre jer til at dele svære tanker og følelser med hinanden, for det tror jeg, vil styrke jeres relation og bringe jer tættere på hinanden. At have tillid til en anden er også at turde give af sig selv og tro på, at vedkommende passer på det, man deler.
Jeg vil også opfordre jer til at tale om, hvordan I kan opbygge tillid til hinanden, men også hvordan I kan genopbygge eventuel brudt tillid. Hvis du mærker en brudt tillid til din kæreste, fordi han ikke af sig selv fortalte om sin tidligere relation til sin studieveninde, vil jeg opfordre dig til at overveje, hvordan denne tillid kan genopbygges og dele det med din kæreste. Til sidst vil jeg sige, at tillid også kræver vilje for parforholdet – fra jer begge to; vilje til at ville hinanden og give parforholdet tid, energi og pleje. Det håber jeg, I begge har lysten til.
Jeg tror, at ærligheden er nøglen til, at dig og din kæreste kan komme igennem dette. Min opfordring vil derfor være, at I ærligt deler jeres tanker om denne situation, og på baggrund af dette respekterer og udviser forståelse for den anden, selvom det til tider kan være svært.
Jeg håber, du kan bruge mit svar og vil ønske dig og din kæreste alt godt.
Hilsen