Jeg føler mig splittet mellem to mænd
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg har boet på et kollegium, men de smed alle ud, fordi det skulle blive til et museum. Jeg har inden for to år mistet både min mor og mormor. Jeg har fået en kæreste, der hjælper med familien. Men jeg savner min bofælle fra kollegiet, og min hjerne tror stadigvæk, at jeg bor med denne person, og jeg vil gerne holde kontakten. Da vi boede i bofællesskabet, havde min bofælle en kæreste, men det har han ikke mere. Så nu føler mig splittet mellem to mænd, som jeg holder utroligt meget af og har stærke følelser for.
Min hjerne gerne vil giftes og have børn med ham fra kollegiet. Han er også blevet min leder i en frivillig organisation. Min kæreste hjælper min familie til at overleve tingene. Hvad er den bedste løsning? Er det bare sorgen, der driller mig, efter at jeg har mistet min mor og mormor? Mit største ønske er, at min tidligere bofælle flytter til min by igen. Jeg vil gerne tilbringe resten af mit liv med min tidligere bofælle, men også med min kæreste? Hvad skal jeg gøre?

Svar
Kære brevkasseskriver
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Jeg kan godt forstå, at det er svært at vælge mellem to mænd, som betyder noget for dig, oveni at du bearbejder en sorg. Jeg kan ikke bare lige svare dig på, hvem du skal vælge, men jeg kan give dig nogle ting at overveje i processen.
Stærke følelser for begge mænd
Du skriver, at du har stærke følelser for begge mænd, og at du gerne vil tilbringe resten af dit liv med dem begge. Det lyder, som om din relation til din tidligere bofælle pludselig blev afbrudt, fordi I blev smidt ud. Måske er der nogle særlige følelser knyttet til ham, også særligt pga. de minder, I har sammen og den relation, som I har haft, og som stoppede brat?
Følelser er noget, der kommer og går, så hvis du forestiller dig at finde sammen med din tidligere bofælle, hvordan vil det så være, når der måske ikke er helt så stærke følelser længere? Kan du vide, at relationen er som dengang? Og vil han være god for dig og din familie, sådan som din kæreste er? Og kan du være sikker på, at din tidligere bofælle ønsker et kæresteforhold med dig?
Hvis du vælger at blive sammen med din kæreste, vil du nok være nødt til at give helt slip på relationen til din tidligere bofælle for ikke at forvirre dig selv mere. Men vil du kunne det, eller vil du hele tiden holde fast i tanken og håbet om at være sammen med ham? Så vil det måske påvirke din relation til din kæreste for meget? Er du primært sammen med din kæreste, fordi han hjælper med familien? Måske føler du, at du ikke kan tillade dig at give slip på ham? Eller er det, fordi du elsker ham?
Du skal tage et valg
Jeg håber, at svarene på disse spørgsmål måske kan være med til at give dig lidt mere afklaring. Det vil nok være godt at tage et valg imellem de to. Og dernæst give slip på den anden. Både for at være ordentlig over for dig selv og din kæreste og for ikke at holde dig selv fast i forvirringen.
Jeg har tidligere skrevet dette svar, som du måske også kan få noget ud af at læse. Her er der et svar til en person med lidt af de samme overvejelser, som du har. Du  kan også blive klogere på drømmen om den eneste ene i artiklen her.
Jeg ønsker dig det bedste for fremtiden.
Vh
Dina Lundberg, Psykolog