Udfordret kærlighed
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Sagen er den, at jeg er begyndt at se en rigtig sød fyr. Han behandler mig så pænt, og jeg er ved at blive glad for ham. Men en af mine veninder er forelsket i ham, og jeg har fået af vide af flere forskellige, at hun kommer til at hade mig, og hun kaster mig ud af hendes liv, bare sådan.
Min veninde og den fyr, jeg er begyndt at se, de er bedste venner og har været det i lang tid. Egentlig vidste jeg godt, at hun var forelsket, inden jeg begyndte at se ham. Er det egoistisk af mig at tage chancen hos ham, mens hun er rejst ud af landet på ferie?
Jeg er 16 år, han er 25 og hun er 22. Lige nu er hun på ferie og kommer snart hjem, og jeg er virkelig bange for at hun kommer hjem, høre hvad der er sker, og hun bare hader mig.
Jeg ved, at han også er ved at blive glad for mig, for det viser han klart og tydeligt. Men jeg er måske også bange for at alt hans fokus bliver flyttet fra mig og over til hende, når hun kommer hjem. Hvordan tackler jeg lige, at hun er forelsket i ham og undgår, at hun kommer til at hade mig og smide mig ud af hendes liv?

Svar
Til den forelskede pige
Tak for dit brev til parvis. Du beder om et godt råd, fordi du er forelsket i en rigtig sød fyr. Du fortæller, at en af dine veninder også er forelsket i ham, men hun er lige for tiden ude at rejse.  Din veninde og den unge mand er rigtig gode venner og ses meget – nu har du imidlertid set ham, mens hun har været på ferie, og du er blevet forelsket. Du spørger om det er egoistisk af dig at tage chancen hos ham, mens hun er på ferie, og du er også bange for at miste hende som veninde.  Du er 16 år – den unge mand 25 og veninden 22.
Vi forstår godt ,at du er i en svær situation og vil råde dig så godt vi kan.  Vi synes det er vigtigt, at du respekterer, at din veninde og den unge fyr er gode venner. Når det er sagt, er rådet måske, at du er ærlig og kommer ud af busken med dine følelser. Som vi ser det, kan du gå tre forskellige veje. Den ene er at tale med din veninde om den unge mand og spørge hende, om hun er forelsket i ham og på den måde finde ud af, hvordan deres venskab er. Den anden mulighed er, at få den unge mand i tale og fortælle ham, at du er blevet glad for ham og gerne vil ses for at lære hinanden bedre at kende og evt. blive kærester? For det er det du gerne vil, kan vi læse i dit brev. Den tredje mulighed – og den vi  vil råde til – er at se tiden lidt an.
At være forelsket er en følelsesmæssig stor ting, og vi undervurderer ikke dine følelser. Samtidig er det også sandt, at du er 16 år og har tiden for dig. At være et ordentlig menneske er at behandle andre, som man gerne selv vil behandles, og det er ikke fair at gå efter andres kærester. Så længe de ikke er kærester, er du fri til at prøve at blive kæreste med ham. Du er glad for din veninde, fornemmer vi i brevet, og det er vigtigt for dig ikke at miste hende. Vejen frem er ærlighed også fra den unge mands side.
Du skriver sidst i dit brev, at der er tegn til at den unge mand er ved at blive glad for dig. Hvis der ikke kommer en afklaring på din venindes og hans forhold, efter hun er kommet hjem,  synes vi du skal være modig og tale med ham om det.  Det kræver mod at spørge ham, hvad han tænker. For det er vel ikke sådan, at han nyder din beundring, mens han venter på, at hun kommer hjem?
Vi ønsker dig alt godt.
Kærlig hilsen