Jeg glemmer aftaler
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg har noget knas med at holde aftaler med min partner. Det kan være små ting som at skrive til hende, hvis jeg skal noget eller skrive, at jeg ikke kan snakke en weekend, hvis jeg er sammen med drengene en hel weekend. Vi snakker normalt gerne en gang dagligt, da hun bor i Vestjylland, og jeg bor i København. Jeg har prøvet alt, fra at skrive ting ned og finde mig selv og søge dybere ned til, hvad der gør, at jeg ikke kan holde de aftaler, der bliver lavet, når vi prøver at finde ud af tingene.
Jeg vil rigtig gerne have mit forhold til at fungere, da vi har snakket om børn i fremtiden og om at flytte sammen til næste år. Hun betyder alt for mig, men det er ikke gået fremad, da jeg har det problem, som piller en del ved vores forhold.
Jeg søger fra jer rådgivning fra professionelle. Jeg håber, I har nogle metoder til at kunne finde ud af, hvad jeg kan gøre for fremadrettet for at overholde små aftaler, og også metoder til at huske de ting, vi snakker om.
Tusind tak for at ville tage jer tid til at læse mit brev.

Svar
Tak for din henvendelse. Jeg kan forstå på dit brev, at du rigtig gerne vil have dit forhold til at fungere, og få hjælp til at lære at huske aftaler.
Når du har svært ved at holde aftaler i forhold til din partner, er det godt at se på din livshistorie – om der har været primære personer, som har domineret dit liv, så du mistede muligheden for at tage egne beslutninger. Det kunne i så fald være en mulig årsag til, at du nu protesterer ved ikke at ”ville” lave aftaler med din partner, selv om du jo godt vil. Hvis vi i vores opvækst møder dominerende personer, som har sat sig på vores personlighed, sker det ofte, at der kommer en modreaktion, når vi er blevet voksne. Det kunne måske være det, du beskriver og oplever.
Men uanset om der har været sådanne personer i dit liv eller ej, så er det nu dit ansvar at holde aftaler. Derfor må du arbejde på at aflægge den ”dårlige vane” med ikke at huske aftaler. Jeg  gætter lidt på, at du ikke tidligere har være nødt til at overholde aftaler, men blot spontant kunne tage de valg, du nu ville, når du fik lyst. Hvis det er tilfældet, er det ikke så underligt, at du kæmper lidt med dette her.
Forklaringen kunne også være, at du faktisk ikke respekterer din partner særlig højt, selv om du skriver det. Jeg tænker f.eks., at hvis du skal på arbejde, så tror jeg ikke, du vælger at komme for sent dag efter dag, fordi du da kender konsekvensen – eller hvis du studerer, så tænker jeg heller ikke, du glemmer at gå til eksamen. Hvis du godt kan finde ud af at huske aftaler på arbejde/studie, så handler det nok mere om din manglende respekt for din partner, end at du ikke kan huske – og så er det jo en helt anden historie. Respekt betyder i følge den danske ordbog, at anerkende nogens eller nogets værdi, status, vigtighed og berettigelse. Du viser din kæreste respekt blandt andet ved at overholde aftaler med hende.
Du skriver, at du har prøvet meget forskelligt, uden det har virket – og alligevel tænker jeg ikke, der er andre veje at gå end at tage en beslutning om, at du vil være opmærksom på de aftaler, du nu har indgået med din partner. Når jeg indgår aftaler, så er jeg heller ikke god til at huske, så jeg noterer aftalen ned på min mobil med det samme og sætter den til at ringe på det aftalte tidspunkt. Så er jeg sikker på at huske, hvad jeg har lovet. Du kan finde flere teknikker til at lære at huske i artiklen her.
Med venlig hilsen
Steen Palmqvist Familie- og psykoterapeut