Jeg har smerter, når vi har sex og nu har jeg mistet lysten
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Min kæreste og jeg har snart været sammen i et år. Vi har haft et godt og livligt sexliv – det bedste og mest trygge, jeg har oplevet. Vi har haft lidt problemer med at få mig til at komme, men ikke taget det så tungt. Det har bare aldrig været mit fokus at få orgasme før, eller så tror jeg, at jeg har fået orgasme, selvom jeg ikke har.
Det gik så bedre, og det blev langt bedre ,og jeg begyndte at komme.
Nu er vi stødt ind i, at jeg har fået mindre sexlyst, men det er også begyndt at gøre virkelig ondt. Jeg har altid haft døjet med ondt, specielt efter pause fra sex. Det bliver dog oftest bedre med fast partner og forspil. Nu hjælper forspil ikke. Inden det begyndte at gøre ondt havde jeg en sandpapirsfornemmelse, hver gang hans penis kom ind. Det var ikke rart.
Nu gør det bare ondt, ligemeget hvad, også selvom jeg er virkelig tændt og våd. Nogle gange vil det gøre ondt “yderst” allerede ved kys og nus. Jeg har haft døjet lidt med mit mentale generelt det sidste stykke tid og har haft en stille hverdag (gået fra en enormt travl hverdag til stort set ingenting at lave).
Jeg spurgte en gynækolog for et års tid siden vedr. smerter ved sex. Her blev det sagt, at det kan være pga. mine tidligere voldsomme menstruationssmerter. Jeg er nu på spiral, og har ikke haft smerter i omkring 3-4 år. Jeg fik nogle ting, jeg kunne gøre. Min plan er at prøve det af. Jeg fik det ikke gjort tidligere, da det stoppede med at gøre ondt, fordi jeg lærte min partner at kende.
Nu ved jeg virkelig ikke, hvad jeg skal gøre. Det virker som en mental blokade, men jeg er også bange for, at der er noget fysisk galt. Jeg er dog utryg ved min læge og føler mig desværre ikke hørt, så jeg er bange for at tage derhen med problemet. Derfor har jeg nu skrevet til jer, i håb om at I kan hjælpe mig. Min partner og jeg er begge 21, vi er derfor unge. Det er meget mærkeligt for os ,det der sker.
Jeg håber på et råd fra nogle der kender mere til det hele, da det desværre gør mig rigtig ked at have så ondt og så lidt lyst.
På forhånd tak!

Svar
Kære
Tak for dit brev!
Smerter ved sex og under samleje er velkendt for mange og kan opstå af mange årsager.
Tilbage til gynækologen
Ved smerter skal vi altid starte med at blive undersøgt. Da det er et års tid, siden du sidst blev undersøgt, synes jeg, du skal tage afsted til gynækolog igen.
Du kan ringe til lægesekretæren og sige det, som det er – at du ikke er tryg ved, at din læge skal udføre undersøgelsen, at du har smerter, og at du gerne vil henvises til en gynækolog.
Øvelserne hjælper
Du nævner, at du “fik nogle ting du kunne gøre”? Hvis det er strækøvelser for bækkenet, vil jeg anbefale dig at gå i gang. Gynækologisk fysioterapeut Birthe Bonde har nogle gode øvelser og forklaringer på, hvor smerterne kommer fra. De øvelser,, hun skriver om i pjecen, har hjulpet mange kvinder. Du kan også opsøge en gynækologisk fysioterapeut, som kan massere musklerne og hjælpe med at få lindret smerterne.
Opsøg en sexolog
Du nævner også det mentale, at du ikke har haft det så godt den seneste tid, og at der har været store skift i dit hverdagsliv. Humør og følelser kan også påvirke lysten og måden, vi oplever smerte på. Jeg synes, du skal overveje at tale med en terapeut/sexolog, som kan spørge dybere ind og guide det bedre, end jeg kan her på skrift.
Gå langsomt frem
Når du og din kæreste er sammen, så hav fokus på det, der føles rart. Sæt tempoet her efter. Der skal være rarhedsgaranti i jeres sexliv. Anvend gerne olie og gå langsomt frem. Det skal ikke gøre ondt, som du beskriver.
Lyt til dig selv og din egen krop
I dit brev har du godt fat i, at du skal undersøges, og at der måske også er noget mentalt og følelsesmæssigt, du kan kigge på. Start med at komme til gynækolog og bed ham/hende om hjælp. Og lav udstrækningen. Lyt til dig selv. Du har fat i det rigtige.
Dbh
Amanda Lagoni, Sexolog og parterapeut