Jeg kan ikke glemme
min eks. kæreste
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej.
Jeg skriver fordi jeg forlod min eks. kæreste for snart to år siden. Vi var sammen i syv år. Vi fik en kat (som jeg nu har) hus osv. Vi var begyndt at se, om vi kunne være heldige med at blive gravide. Men jeg tog halen mellem benene og smuttede fra ham kort efter huskøb. På en meget dum måde. Jeg flyttede over til en anden. Det hele skete så HURTIGT! Synes det er så forvirrende! Jeg tænker stadig på min eks. kæreste her 2 år efter.
Hvad gør jeg! Han bruger nu et profilbillede som jeg tog af ham, hvor vi var på en ferie. Mmmm…
Jeg kan ikke glemme min eks.

Svar
Hej du!
Tak for dit brev, hvor du ærligt fortæller hvordan du forlod din eks for snart to år siden, men at du stadig ikke kan glemme ham. Efter at have været sammen med ham i syv år, var I begyndt at se, om I kunne være heldige med at blive gravide. I havde også købt et hus.
Måske har det været 7- årskrisen
Når I har været sammen i syv år, så viser det, at I har overstået de første kriser i parforholdet, og nu er kommet ind i den store krise, psykologer kalder ”Syvårskrisen”. En syvårskrise handler om, at vi begynder at se hinanden i et mere dagligdags lys. Man kan på en måde sige, at forelskelsens magi forsvinder, og nu skal forholdet gerne blive til dyb kærlighed på godt og ondt. Nogen gange vil man opleve, at kærligheden når nye dybder og stor lykkefølelse. Det meste af tiden vil det dog være båret af trygheden – at man ved, man kan stole på den anden, selvom de store følelser ikke er der hele tiden. Også når man er uenige. Men det er ofte også mere besværligt og man ser hinanden i et mere klart lys. Det er derfor andre mænd kommer til at virke mere attraktive end din egen, for dem kender du endnu ikke “bagsiden” af endnu. Kan du genkende dette for dig selv? Syvårskrisen kan du læse meget mere om her.
Spørgsmål til overvejelse
Måske blev du bange, dengang det hele blev mere seriøst med hus og børn, så det kan også være en grund til, at du følte trang til at slippe væk?
Måske har du erfaringer fra fortiden som viser, at det er farligt at binde sig – at man ikke kan stole på, at parforhold holder?
Måske føltes det mere sikkert for dig at forlade ham end at han skulle forlade dig?
Måske følte du, at din ungdom var forbi og at alt ansvaret med hus og børn blev for stort og tungt?
Nu gætter jeg jo bare på, hvad der også kunne ligge bag din handling, jeg kan jo ikke vide, hvad du har tænkt og følt. Men hvis der er noget i disse spørgsmål, som du kan genkende, så skal du måske overveje, hvordan du kan få arbejdet med det, så det ikke næste gang kommer til at spænde ben for dig, når du igen kommer i et seriøst parforhold.
Der er ingen lette svar
Det er typisk, at det pludselig går meget hurtigt med at tage så vigtig en beslutning. Nu hvor der er gået så lang tid siden du forlod din kæreste, er der ingen let vej tilbage! Du ved nok allerede, at du bliver nødt til at tale med ham, for at finde ud af, om du har begået en fejltagelse, der kan rettes op på. Du kan ikke forlange, at han kan stole på dig igen lige med det første, men du kan måske bede ham om at lytte til dig! Fortæl ham, at du fortryder dit valg den gang og at du savner ham. Måske kan du også fortælle ham, hvad der dengang var grunden til at du “flygtede” over til en anden mand. Så ved han, hvor du står og hvad der var bevæggrunden dengang. Måske savner han også dig? Og måske får du ikke andet ud af samtalen end et ordentligt farvel og afslutning, men det er også noget værd.
Det er en rigtig trist ting at jeres forhold endte sådan, for det lyder, som om I har haft det rigtig godt sammen. Problemet er, at det vil være svært for ham at genvinde det, der skal være det bærende i det lange løb: Tilliden til at du ikke svigter, når det gælder. Jeg håber og ønsker, at det vil lykkes for dig at få snakket med ham om, hvorvidt han også savner dig. Hvis det er tilfældes vil jeg opfordre jer til at opsøge noget hjælp, så mønsteret ikke skal gentage sig. I kan evt. ringe til parvis rådgivningstelefon.
Det gode parforhold kommer ikke af sig selv
Et godt parforhold er noget, der skal plejes. På parvis kan du finde en masse artikler om det gode parforhold, og hvordan man vedligeholder det. Det kan du og din eks. kæreste få glæde af, hvis i finder sammen igen eller hvis du på sigt finder en anden kæreste.
Jeg vil ønske for dig fremover, at du bliver god til at få ro på og træffe beslutninger med større eftertanke. De gamle sagde altid, at man skulle ”sove på det” når man skulle træffe store beslutninger – altså vente en dag eller måske endda flere. Det var en god leveregel, som stadig giver god mening.
De bedste hilsner