Jeg savner min ex-mand
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej Parvis
Min ex-mand og jeg mødte hinanden for 13 år siden, og efter kort tid blev vi kærester. Det er stadig for mig et forhold uden sammenligning. Aldrig har jeg følt mig så elsket eller væreet så tryg.
Der, hvor det begynder at gå skævt for os, er da vi mister vores søn i en spontan vandafgang i 6. måned. Jeg har altid fået at vide jeg ikke kunne blive gravid, men med min ex lykkedes det til vores begges store overraskelse. Denne sorg og mange andre står vi imod, og endelig føler jeg, at vi bliver stærkere af det. Jeg har aldrig været i tvivl om, at min ex er mit livs kærlighed.
Hvorfor blev vi så skilt ? Det var selvfølgelig nogle problemer. Min ex drikker også mere end anbefalet. Han arbejder meget og vores seksuelle liv sammen var heller ikke særligt aktivt. Jeg begyndte at føle mig taget for givet og pga. det følte jeg mig distanceret fra vores forhold. Jeg prøvede at tale med ham om det, men synes ikke der var meget held eller respons på det. Det ender med at jeg er min ex utro med en kollega. Dog før jeg fortæller min ex det, prøvede jeg på at redde vores ægteskab, blandt andet ved at insistere på at han får hjælp til sit alkoholforbrug – dette ender med et ultimatum, hvor jeg tabte.
Alt dette er vildt kompliceret og det bliver ikke bedre af, at jeg indleder et forhold til den føromtalte kollega – et forhold der er on/off fordi vi på mange måder er som nat og dag. Min nye kæreste (min kollega) opfører sig ikke altid ordentligt overfor mig, og han har såret mig rigtig meget på relativt kort tid, men der er jo også gode ting. Ikke desto mindre spøger min ex i baggrunden. Hver gang jeg tror jeg har lagt det bag mig og kommet videre, popper han og vores tidligere forhold op i mit hoved.
Jeg er super meget i tvivl. Det har jeg været siden før vi talte skilsmisse. Tanken om at undvære min ex har altid været det værste i denne verden – det er det stadig. Samtidig er jeg klar over valget er taget, og jeg bliver nødt til at tage konsekvensen af mine handlinger.
Jeg tænker også at det med at min ex popper op hele tiden er meget sigende – det må være af en grund?
Jeg er fuldstændig på herrens mark. Ser meget frem til hvad i siger til alt det her.
Med venlig hilsen K

Svar
Kære K
Tak for dit brev til Parvis. Jeg vil dele lidt tanker med dig, som jeg håber, du kan bruge til noget.
Der er mange lag i dit brev, og som du skriver, så er der sket mange ting, som gør alt ret kompliceret. Så for lige at opsummere lidt, så skriver du, at du for noget tid siden var du gift med en mand, du var meget glad for, og mod forventning lykkedes det jer, at du blev gravid med ham. På helt uretfærdig vis mistede I jeres søn under graviditeten, hvilket meget naturligt blev en stor sorg for jer begge. I lærte at leve sammen med sorgen, og I følte jer stærkere sammen. Men der var et alkoholproblem for din eksmand, han arbejdede meget, og I havde ikke det intime liv sammen, du kunne drømme om.
At lindre sorgen og smerten
Jeg kan ikke læse ud fra dit brev, om problemet med alkohol og meget arbejde begyndte efter tabet af jeres barn, eller om det var der inden. Et mistet barn – lige meget om det var kommet til verden eller ej – kan meget naturligt medføre stor smerte. Når man står i stor smerte, er det også meget naturligt, at man kan få en trang til at lindre smerten ved at gøre andre ting, så man glemmer det lidt, fx ved at drikke eller arbejde for meget. Det er for så vidt forståeligt, at man kan have brug for at få en pause fra smerten, men det er slet ikke en hensigtsmæssig måde at bearbejde sorg på. Dette handler jo ikke om dig, og det er ikke din eksmand, der har skrevet herind, men måske du også kan identificere dig med det at handle på sin sorg og smerte på en uhensigtsmæssig måde? Måske det også var det, der skete, da du var din eksmand utro? Derfor vil jeg som det første give dig en meget stor anbefaling til at opsøge en terapeut eller psykolog, du kan bearbejde dine tabte drømme (det mistede barn og eksmand) sammen med. Det tror jeg, vil kunne være en forløsende proces for dig.
Hvem går din kærlighed til?
Og så til dit egentlige spørgsmål: Du er i tvivl om jeres skilsmisse og undrer dig over, hvorfor din eksmand bliver ved med at poppe op i dit hoved. Du skriver, at du nu er i et forhold med din kollega, men at du ikke føler dig helt værdsat i forholdet. Måske det også er derfor, at din eksmand stadig fylder meget i dine tanker, og du bliver i tvivl om jeres skilsmisse? Du skriver selv, at du tænker, der er en grund til, at du hele tiden tænker på din eksmand:
• Hvad tror du selv grunden er?
• Kunne det være, at dit nuværende forhold er usundt for dig?
• Eller er det fordi du er i et forhold, hvor det ikke kun er den ene mand, du lever med, som du giver kærlighed i dit hjerte?
For mig at se, virker det ikke sundt, at du er i ét forhold samtidigt med, at du hellere ville være i et andet forhold; det med din eksmand. Som du skriver, er der nogle konsekvenser af de valg, du og I har truffet undervejs, som fx at du blev skilt og ikke længere lever med din eksmand. Men der vil også være konsekvenser af, at du nu går og tænker på din eksmand frem for din nuværende kæreste.
• Hvad gør det ved jeres forhold?
• Giver du det en fair chance?
Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på, om det mon overhovedet er det rigtige for dig at være i dit nuværende parforhold, eller om det ville være sundere for dig at leve uden en mand for en tid, så du kunne mærke efter, hvem DU er uden en mand, hvad DU drømmer om, og hvad DU synes er vigtigt i et tillidsfuldt forhold?
Mine tanker går i flere retninger, og jeg stiller nogle spørgsmål, som jeg håber, kan hjælpe dig til at reflektere videre over dit spørgsmål. Jeg kan desværre ikke fortælle dig, hvorfor din eksmand popper op hele tiden. Det vil jeg anbefale dig at undersøge nærmere – og det vil helt sikkert være en hjælp for dig at gøre det sammen med en professionel, fordi der netop er så mange lag, som er svære at indfange i et brev. Du kan evt. starte den proces med at ringe til vores gratis  rådgivningstelefon og få en snak med en af vores rådgivere.
Jeg ønsker dig alt det bedste og håber, at du finder den ro, du drømmer om.
Kh Nomi
Nomi Høeg Kristoffersen Psykolog