Jeg tænker konstant på sex
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej.
Jeg er en 56- årig mand, der bor alene. Jeg tænker konstant på, at jeg mangler en partner til at dække mit behov for kærlighed og sex. Det er desværre blevet en tvangstanke for mig at tilfredstille mig med hånden eller i tankerne.
Det belaster mig voldsomt både privat og på arbejde. Jeg kommer ufrivilligt til at kigge på folks intime områder – både på han- og hunkøn. Jeg har respekt for homoseksualitet, men jeg er en 100% heteroseksuel mand.
Jeg ved slet ikke, hvad det skyldes? Og hvordan kan jeg undgå de ufrivillige kig, når jeg møder folk privat eller på arbejde?
Jeg håber, at du i hvert fald kan guide mig til, hvor jeg kan starte?
De bedste hilsner

Svar
Hej
Tak for dit spørgsmål.
Du bruger selv ordene “tvangstanker”, “belastet” og “ufrivillig”, og det lyder for mig,  som om du ikke er herre i dit eget liv på det her område. Hvor må det være slidsomt for dig ikke at kunne leve, handle eller tænke, som du ønsker det. I stedet er der noget, der tvinger dig til konstant at fokusere på sex. Du beskriver, at det kan være i form af tanker, onani eller blikke mod både mænd og kvinders “intime områder”. Selv om du ikke er homoseksuel, kan du heller ikke afgrænse dig fra at kigge på mænd.
Som jeg læser det, har du ikke fred fra dine tanker om sex eller en potentiel partner nogen steder. I stedet for at give dig glæde bliver de naturlige tanker og ønsker om en ledsager, kærlighed og sex en kilde til stadig selvdestruktiv adfærd og skam. Det lyder til, at du er hårdt ramt, og jeg forstår godt, at du gerne vil være fri. Så hvad kan være en vej videre?
Inden jeg svarer dig, vil jeg gerne understrege, at det ikke er klart for mig, hvor lang tid du har haft det sådan. Har du f.eks. netop overstået et samlivsbrud, eller er der sket noget andet i dit liv, der har fået trangen efter en partner, kærlighed og sex til at eksplodere? Du skriver heller ikke noget om, hvordan du hidtil har haft det med relationer og fællesskaber. Du skriver selv, at du ikke er vidende om nogen ydre årsag. Samtidig vil jeg mene, at en evt. årsag måske heller ikke så vigtig.
Afhængighedens onde cirkel
I min optik er det vigtigste, at du har erkendt, at du har reelt problem, som du ikke kan komme ud af uden hjælp. Derfor har jeg også lyst til at understrege over for dig, at du på ingen måde er alene – der er masser, der har eller har haft det som dig. Inden jeg fortsætter vil jeg tillade mig at erstatte betegnelsen “tvangstanker” med ordet “afhængighed”. Når vi er afhængige af noget, er det, fordi det dækker et behov eller har en vigtig funktion for os.
Naturligt nok fokuserer vi ofte alt for meget på afhængighedens negative sider, hvilket let får os ind i en ond cirkel af skam og yderligere fastholdelse i afhængigheden. Vi vil så gerne være fri fra det, vi væmmes ved, men jo mere vi kæmper imod, jo mere bliver vi fastholdt i afhængighed med endnu større selvlede, skam og afmagt. Måske kan du genkende dig selv i den beskrivelse.
Du kan ikke bare tage dig sammen
Næste trin på vejen videre er derfor ikke at tage dig sammen. Du skal i stedet for begynde at arbejde med, hvad det er, tankerne om sex, selvtilfredsstillelsen og blikkene på mænd og kvinders intime steder giver dig. Det tror jeg ikke, at du kan gøre alene. Jeg tænker, du har brug for en rutineret terapeut eller psykolog, som kender til behandling af afhængighed. Under samtalerne vil du sikkert opleve, at bare det at få sagt højt, at du er afhængig, giver en lettelse. Det betyder også, at I på et tidspunkt vil kunne begynde at tale om, hvad der skal sættes i stedet for tankerne, selvtilfredsstillelsen og blikkene.
Måske kan du også med fordel begynde i et gruppeforløb på et tidspunkt med andre, som har det som dig – for som sagt, er du på ingen måde alene. Du kan læse mere om, hvordan du kan arbejde med sexafhængighed her.
Så opsøg hjælp
Jeg håber, at jeg, har givet dig håb i mørket. Mit ønske er, at jeg har kunnet afvæbne noget af skammen og selvleden og samtidig give dig mod på at finde en dygtig professionel samtalepartner.
Held og lykke!
Henrik List, Psykoterapeut