Jeg udskiller meget væske ved sex
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej Brevkasse
Jeg er en kvinde, som udskiller meget væske, når jeg får en orgasme. Jeg er i tvivl, om det er en sprøjteorgasme eller ej, da det sker, hver gang jeg får en orgasme. Og det er en del væske, som kommer ud. Det er upraktisk i sengen og betyder, at jeg holder tilbage med mine orgasmer, for ellers skal jeg vaske topmadras og lagen efter hvert samleje. Og jeg onanerer kun i badet.
Min partner og jeg prøvede at lægge to håndklæder under os, men væsken når stadigt igennem og ned i sengen. Ingen af mine veninder oplever det samme, og jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre ved det. Kan I fortælle mig, om det er en sprøjteorgasme, eller om det kan være noget andet? Og har I nogle råd til, hvordan man kan lære at kontrollere denne væske. Øvelser eller lign.?
Glæder mig til at høre jeres svar.

Svar
Kære du, som frimodigt skriver ind med din udfordring i forhold til meget væske i forbindelse med orgasme.
Du skriver, at du udskiller meget væske i forbindelse med dine orgasmer, og at det sker hver gang, du har en orgasme, og at du er begyndt at holde tilbage. Først vil jeg blot sige, at trods alt det besværlige med megen væske er det dejligt for dig (og din partner), at du kan få orgasme. Det er vigtigt, at du ikke lader denne udfordring stille sig for meget i vejen, for at du opnår/har seksuel nydelse i forbindelse med jeres seksuelle samvær og dine orgasmer.
Overgiv dig til orgasmerne
Jeg kan sagtens forstå, hvor bøvlet og besværligt det er, når ”det hele bliver dyngvådt”. At du så kan tænke, at du hellere vil slippe for bøvlet end bare at kunne overgive dig og nyde din orgasmer. Men ved at du fokuserer på din evne til at få orgasme og hvor godt og lækkert det er, kan det måske skubbe lidt af frustrationen eller irritationen over alt besværet med det våde i baggrunden.
Du er ikke unormal
Din evne til at udskille så meget væske er noget, som de fleste kvinder ikke kender til, som du jo allerede måske har fået en fornemmelse af gennem dine snakke med veninder. Men helt ukendt og ”unormalt” er det ikke. Det er dog et område, der ikke er forsket meget i, og derfor findes der heller ikke meget litteratur eller mange studier om det.
Du skriver ikke noget om farve eller beskaffenhed af den væske, du udskiller. Dette kan have betydning for at kunne afdække de forskellige slags væsker, som kvinder kan udskille i forbindelse med seksuelle aktiviteter. Disse væsker er typisk manifestationer på enten seksuel opstemthed/ophidselse og orgasme eller coital inkontinens.
Det du oplever, kan således være enten ejakulation (ja, kvinder kan også ejakulere dvs. have sekretudløsning som mænd, men som ikke er sæd), sprøjteorgasme eller en urologisk dysfunktion kaldet ”coital inkontinens”.
Den kvindelige ejakulation
Ejakulationen stammer fra kirtelvæv under blæren og omkring urinrøret, der ser ud til at være identisk med den mandlige prostata. Dette væv, også kaldet “kvindelig prostata” eller Skenes kirtler, kan udskille ca. en teskefuld tyktflydende, hvidt sekret (ejakulat), som kommer ud af urinrøret ved seksuel stimulation hos nogle kvinder. Det ligner vandig skummetmælk, har en sukkerholdig smag og er forskellig fra urin i både lugt og smag. Det kan frigives før, under eller efter en orgasme, typisk hvor G-punkts stimulering har været involveret.
Sprøjteorgasme
Sprøjteorgasme refererer til den pludselige og ofte kraftig frigivelse af klar væske. Og i modsætning til hvad folk tror, er kvindelig ejakulation og sprøjteorgasme ikke det samme. Afhængig af de forskellige studier man kigger på, så menes det, at 10-54 procent af kvinder er i stand til at have en sprøjteorgasme. Mængden af væske kan være alt fra 1-900 ml. Desværre er væskens komponenter, og hvordan den udledes, stadig relativt ukendte. Den seneste forskning har dog indtil videre fastslået, at sprøjteorgasmer faktisk indeholder en form for urin sammen med små mængder prostatasekret, og at der også er forskellige koncentrationer af urinstof, kreatinin og urinsyre.
Coital inkontinens
”Urinlækage” (udsivning af urin) kan opstå under seksuelle aktiviteter. Lækagen kan forekomme enten under penetration eller under orgasme og er spontan. Lækage under sex kan også pege på en anden form for lidelse, som ofte kaldes stress-urininkontinens.
Fra hvad du beskriver, selvom det er meget begrænset oplysninger, er det formodentlig sprøjteorgasmer, du oplever, da mængden af væske er så stor. Man har fra nogle af de nyere undersøgelser påvist, at der på meget kort tid, og i forbindelse med seksuel aktivitet, dannes endda store mængder af den væske i blæren, som sprøjteorgasmen består af.
Konkrete forslag
Du kan derfor forsøge om disse tiltag kan have en gavnlig effekt i forhold til at mængden af væske ved selve orgasmen:
• Begrænse væskeindtag et stykke tid før sex
• Tisse lige før du/I skal have sex
• Gå ud og tisse, mens I er i gang med sex
• Styrke dine bækkenbundsmuskler – fx via Empelvic metoden. Det kan være dine muskler har brug for at blive styrket i det område og derved lukke bedre af for dele af eller hele væsken.
Hvis disse forslag ikke gavner nok eller overhovedet, vil jeg anbefale, at I bliver mere kreative i forhold ti,  hvor og hvordan I udøver jeres sexliv. Fx at have sex i badet, hvor den megen væske forhåbentligt ikke vil være til så stor gene, eller benytte et ”vådligger” lagen med gode og bløde håndklæder ovenpå.
Gynækologisk undersøgelse
Hvis du ikke allerede har fået det, vil jeg opfordre dig til at få en gynækologisk undersøgelse med henblik på at afdække, om der kan være tale om andre fysiologiske årsager – fx coital inkontinens.
Jeg håber, at mine råd og lidt mere viden omkring de tre forskellige slags væsker, kvinder udskiller ved orgasmer, kan være en hjælp til dig, og at du finder en løsning, som du kan leve med. Lige præcis din krop er helt sin egen, er helt unik og er helt fantastisk. Hvis du mærker godt efter, tror jeg, at du vil finde en god måde at klare det på.
De bedste ønsker om et godt sex- og samliv til dig/jer.
Heidi Als Ringheim, Sexolog og parterapeut