Livskrise
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse
Jeg skriver til jer, fordi jeg er helt fortvivlet. Jeg har været gift med min mand i 27 år. De sidste 2-3 år har jeg langsomt mistet følelserne for ham. Jeg har ikke selv mærket, hvilken vej det er gået, og jeg tror egentlig, at jeg havde forliget mig med tankerne om, at vi kunne leve sammen som gode venner. Jeg har forsøgt at tale med min mand om det og forsøgt at være positiv, men jeg har følt mig underlegen i forholdet både hvad angår planlægning af fremtid, økonomi og vores liv generelt. Jeg føler også, at min mand har udviklet et negativt livssyn. Han synes alle andre er idioter. Vores vennekreds er svundet ind, hvilket gør mig ked af det. Vi har ikke haft noget sexuelt heller det sidste år.
Sidste år forelskede jeg mig i en anden mand. Jeg gjorde ikke noget ved det, men tænkte meget på ham og fantaserede om, hvordan livet ville være med ham. For ca. 4 måneder siden fortalte han mig, at han har det på samme måde med mig, og siden da har vi skrevet sammen og desværre også været sammen.
Jeg brød til sidst sammen og fortalte min mand det hele. Min mand blev naturligvis ulykkelig og ville gøre alt for, at vi kan blive sammen. Jeg har forsøgt de sidste par måneder at finde tilbage til kærligheden med min mand, men jeg kan ikke finde følelserne, og det gør mig så ked af det og frustreret. Min mand forsøger at ændre alt det, jeg har påpeget som et problem, men man kan jo ikke ændre sig som person, selvom han prøver, og jeg kan mærke, at jeg er bange for, at vi falder tilbage i de gamle dårlige vaner.
Jeg har tænkt på at forlade ham, men er meget bange for tanken om at skulle gå. Jeg ved jo godt, at jeg også selv har skyld i, at vores forhold er revnet. Jeg er meget forelsket i den anden mand, som er en modsætning til min mand, men ville ønske jeg kunne finde følelserne for min mand, så jeg ikke skal ødelægge vores ægteskab. Vi har to voksne børn, som er flyttet hjemmefra.
Lige nu føler jeg, at mit liv er brudt sammen. Jeg kan slet ikke mærke mine følelser. Det ene øjeblik tænker jeg, at jeg vil skilles. Det næste forsøger jeg at finde argumenter for at blive. Jeg har brug for at samle mod til at tage en endelig beslutning om fremtiden, og jeg er alvorligt bange for, at følelserne for min mand ikke kan genoprettes. Jeg har bare så ondt af ham og holder jo også af ham efter alle de år. Kan I give mig et råd ?
Kærlig hilsen
En meget fortvivlet kvinde

Svar
Kære Fortvivlede Kvinde
Tak for dit brev!
Dit brev rummer megen fortvivlelse, forvirring og ærlighed. Jeg har stor forståelse for, at du føler, du står i en livskrise – måske ligefrem en skillevej? Skal du blive sammen med din mand, som du har været gift med i 27 år og har to voksne børn sammen med? Eller skal du gå med dine følelser og jagte en ny kærlighed sammen med en anden mand? Jeg vil ikke kunne give dig svar på, hvad du skal vælge. Du alene skal beslutte hvilken vej, du vil gå. Men jeg kan forsøge at hjælpe dig med at reflektere over din situation, så du forhåbentlig får et nyt blik på det hele.
Du beskriver, at du slet ikke kan mærke dine følelser, og at følelserne for din mand er forsvundet. Samtidig er du ramt af en forelskelse for en anden mand. Jeg tænker, det er vigtigt at skelne mellem følelser, som i høj grad hører til en forelskelse, og kærlighed, som bygger på et valg. Det betyder, at følelser vil komme og gå igennem livet og igennem et ægteskab. Formentlig var følelserne på sit højeste i begyndelsen af jeres forhold, og så er de ligeså langsomt blevet mindre intense eller færre med årene. De sidste par år er det din oplevelse, at følelserne er forsvundet helt. Jeg tror, følelser har en vigtig betydning for os mennesker, da de, i forhold til kærlighed, kan være med til at give en lykkerus og oplevelse af samhørighed. Men følelserne er sådan set ikke nødvendige i forhold til at opretholde det løfte, som er givet i forbindelse med indgåelsen af et ægteskab. Lige så vel som følelserne er væk for din mand, så er en forelskelse blomstret op over for en ny mand. Det er vigtigt at overveje, at disse følelser måske heller ikke vil vare ved men på et tidspunkt vil aftage. Selvom en tilværelse med en ny mand kan virke tillokkende lige nu, så vil denne drøm sjældent vare ved eller være lige så lyserød, som den kan se ud nu.
Jeg kan sådan set godt forstå, hvorfor en ny drøm er opstået, når du beskriver dit nuværende ægteskab. Du beskriver flere områder, som ikke ”fungerer”: Jeres sex-liv er ikke-eksisterende, jeres venneflok er skrumpet ind, og du oplever, af din mand har udviklet et negativt livssyn. Men når jeg læser dit brev, så fornemmer jeg, at du faktisk har et stærkt ønske om at finde tilbage til din mand. I har forsøgt at ændre nogle mønstre, men ligesom du påpeger, vil jeg give dig ret i, at det kan være rigtig svært at undgå at falde tilbage i de gamle mønstre. Det er ikke nogen nem opgave, og jeg vil derfor også råde jer til at søge professionel hjælp. Overvej, hvorfor I fandt sammen i sin tid, hvad I faldt for ved hinanden. Tænk også på, hvad I har sammen – ikke mindst jeres børn. Overvej hvilke værdier du har, og hvad du gerne vil leve efter! Måske har de seneste år gjort jer ”trætte”? Måske har din mand også en mindre krise? I hvert fald kan der være mange grunde til, at I er havnet, hvor I er. Der kan være mulighed for igen at finde de ”gamle sider” frem. Men som sagt tror jeg ikke, det er en opgave, I vil kunne klare alene. Det vil være en rigtig god idé at søge hjælp til at få arbejdet med jeres gamle mønstre, så I igen finder ind til nogle af jeres ”gamle sider”. Herudover er tilliden imellem jer formentlig svært nedbrudt og har behov for genopbyggelse.
Jeg håber for jer, at I vil søge hjælp til at arbejde med jeres ægteskab, før du eventuelt træffer et andet valg. Alt godt fremover!
Med venlig hilsen
Maria F. Hedegaard,
Psykolog