Knust efter utroskab
Spørgsmål
Hej.
Jeg er en dreng på 18 år, jeg var sammen med min kæreste godt og vel 3-4 måneder (ekskæreste nu). Hun var kvinden i mit liv (troede jeg). Hun var min bedre halvdel. Hun var altid sød og venlig mod mig.
Jeg fik en besked fra hende her i forgårs om at hun har været mig utro. Jeg elsker hende ufatteligt meget, men efter den besked jeg fik, gik det hele bare ned af bakke. Hun skrev til mig at hun ikke rigtigt kunne huske noget fra den aften, hun var mig utro, fordi hun var fuld. Hun har været sammen med en gammel klassekammerat. Mit hjerte er knust.
Jeg troede aldrig, jeg skulle miste hende på den måde. Jeg har svært ved at spise og sove om natten. Jeg vil rigtig gerne komme sammen med hende igen, men jeg ved virkelig ikke, om jeg kan holde tanken ud at hun har været sammen med en anden mand. Hvordan skal jeg få tilliden tilbage? Hun skriver også hele tiden til mig, at hun savner mig og elsker mig virkelig højt.
Hvad gør jeg?

Svar
Kære Dreng på 18
Mange tak for dit brev. Jeg hører din desperation og ulykkelighed og håber, jeg kan hjælpe dig lidt på vej, selvom du måske kunne have haft brug for et hurtigere svar…
Det er hårdt at opleve det værste svigt fra den, man elsker. Det er helt forståeligt, at du har svært ved at spise og sove om natten. Jeg fornemmer også dine splittede følelser, fordi du på den ene side ønsker din (eks-)kæreste tilbage og samtidig er i tvivl om, om du kan udholde tanken om, at hun har været sammen med en anden.
Jeg tænker, at måden du har fået beskeden om din kærestes utroskab på, er lidt uheldig. Selvom det er en barsk besked at få, ville det (måske) have været lettere, hvis hun havde sagt det til dig ansigt til ansigt. Jeg tænker særligt på, at det kan komme til at blive bagatelliseret, når beskeden ”bare” kommer på en sms. Derfor vil jeg også gerne understrege for dig, at dine følelser og oplevelsen af at have fået dit hjerte knust, er helt forståelig og naturlige reaktioner. Jeg ved ikke, hvad der ligger bag episoden. Har der været et forudgående skænderi eller nogle uoverensstemmelser, som kan have været årsag til, at din kæreste har været dig utro? Måske findes der ikke nogen grund til handlingen, og under alle omstændigheder er det et kæmpe svigt at gøre mod sin kæreste.
Jeg håber for jer, at I kan komme til at tale sammen snarest. Det er vigtigt at få talt helt ud ovenpå sådan en episode. Du kan sidde med en hel masse spørgsmål, som du ønsker svar på, og måske sidder din (eks-)kæreste med både forklaringer og undskyldninger, som hun gerne vil give dig. Det tager tid at tale det igennem, og I får måske brug for at gøre det over flere gange. Men det er vigtigt, at I giver jer tid til at lytte til hinanden, og at I begge får plads til at sige, hvad I har brug for. Det er også helt okay både at opleve og vise sine følelser i det her. Både de triste følelser, men også de vrede følelser, følelserne af svigt, af ensomhed, af skam eller jalousi.
Jeg tænker, at det kan være en vigtig del af processen, at din kæreste får sagt undskyld, og at du på et tidspunkt tager imod hendes undskyldning. Ikke fordi du dermed siger, at det hun gjorde, var helt okay. Men det kan være en god måde at runde processen af på, når du er klar til det.
Det er måske endnu for tidligt at sige, om I vil finde sammen igen, men hvis I begge har lyst til at prøve igen, så er det vigtigt, at I har fået denne episode talt godt igennem og også har fået den ”rundet af”. Herefter er der behov for at få genskabt tilliden imellem jer. Det tager tid at lære at stole på en anden igen, men det er i sidste ende også et valg, da man aldrig kan give hinanden en garanti for, at noget lignende ikke sker igen.
Jeg ønsker for dig, at du må få talt med din (eks-)kæreste, og at I må finde ud af at komme igennem dette svigt. Den måde, du beskriver hende på, før du fik besked om utroskaben, viser, at du er forelsket i hende, og du skriver, at hun er din bedre halvdel. Så der lader også til at være noget at bygge videre på, hvis I kan finde ud på den anden side sammen.
Med venlig hilsen
Maria F. Hedegaard,
Psykolog