Mangler fysisk kontakt
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hejsa.
Min kæreste og jeg har været sammen i lidt over 1 år. Jeg er ved at gå i spåner over vi ikke kysser, nusser, kæler… Ja bare rør ved hinanden hver dag. Jeg har flere gange gjort ham opmærksom på mit behov, men han synes, jeg er krævende og stiller for store krav. Jeg er desværre nået dertil, at rør han ved mig “forkert”, bliver jeg vred og afvisende. Og når vi har sex, føler jer mig overset, billig og udnyttet. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal få ham til at forstå, hvor vigtig det er for mig, at mærke hans kærlighed, omsorg og begær på denne måde… synes jeg har prøvet ALT. Brev, ord, leg m.m. INTET virker.
Hjælp mig… Jeg ELSKER HAM… men jeg føler jeg bliver kvalt… mangler ilt.. mangler fysisk kontakt

Svar
Kære Kvinde
Tak for din henvendelse til brevkassen.
Problemet
Du udtrykker på en tydelig måde, hvad dit problem er.
Du savner fysisk kontakt og har en forventning om, at du skal have det fra din kæreste, hvilket er forståeligt, da du elsker ham.
Refleksioner
I har været sammen over 1 år, så I skulle jo nok begynde at kende hinanden.
Umiddelbart ville det jo være enhver mands drøm med en kvinde, som så ofte er villig til fysisk kontakt og seksuel samvær.
Og alligevel kan der være blinde vinkler.
Ønsker du noget af din kæreste, som han ikke kan give dig?
Er der områder i din vens liv, hvor han er belastet af stress, arbejde eller sygdom?
Hvordan har han det med tæt kontakt. Oplever han, at dine ønsker bliver for omklamrende?
Har i delt jeres seksuelle observans. Tænder din ven på kvinder, eller kan der være en skjult dagsorden, som han ikke har delt med dig?
Forslag til handlemuligheder
Man kan have forskellig seksuel lyst i et parforhold, og det er vigtigt at få talt om det. Hvad tænder dig/hvad oplever du dejligt/hvad giver dig en følelse af at blive mødt og elsket? Den samtale er meget vigtig.
Det er vigtigt at fortælle sine ønsker – ikke krav. Og så må man håbe på gaven.
Du må tage vare på dig selv. Hvad kan du leve med?
Din følelse af at blive kvalt giver ikke de bedste livsbetingelser.
Vil du forsætte kontakten, er der brug for, at I sammen søger hjælp – professionelt hjælp.
Vil din ven ikke det, må du stille betingelser op for ham, om at du måske vælger at gå ud af forholdet, så du får ilttilførsel og kan ånde frit.
Varm forårshilsen herfra
Ellen Hedelund, Psykoterapeut