Min fortid skal ikke
ødelægge det for mig
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej jeg er en moden, glad pige på 18 år, og det er første gang, jeg skriver herinde 🙂
Jeg mødte for nogle måneder siden en rigtig sød fyr på Tinder, og vi er blevet kærester nu. Vi har rigtig mange fælles interesser, og vi minder meget om hinanden på mange punkter.  Sagen er så det, at jeg ikke rigtig kan mærke eller forstå mine følelser for ham. Han er MEGET forelsket i mig, og det tror jeg også, jeg er i ham. Jeg er bare begyndt at tvivle helt vildt, og jeg kan ikke forstå hvorfor, fordi han er virkelig perfekt. Han ser rigtig godt ud, han er bare det rareste og sødeste menneske, jeg har mødt. Han er virkelig sød og ordentligt overfor mig, så jeg kan virkelig ikke forstå, hvorfor jeg ikke har det på samme måde som ham..
Før ham var jeg i et meget toxic forhold med en narcissist. Vi var også forlovet, men det fungerede bare slet ikke. Det havde hele tiden været svært i vores forhold, men det blev først rigtig ødelagt i august måned, hvor vi var udsat for et biluheld sammen. Det har været noget af det hårdeste i mit liv at give slip på ham, for selvom han var en rigtig idiot imod mig, så kendte han mig, som ingen andre kendte mig Han har også været en rigtig god støtte for mig, men også været en rigtig manipulerende idiot. Og jeg fandt også ud af, at han har været sammen med min veninde bag min ryg, imens de bare har spillet mega falske overfor mig, det gjorde rigtig ondt.
Det skal så også lige siges, jeg bor på et kollegie, hvor de BEGGE også bor, så det gør det ikke nemmere, at jeg skal se på dem hver dag, (jeg har planer om at flytte, så snart jeg kan) Nå, men nok om det.. Jeg ved virkelig ikke, om det har noget med det at gøre, fordi jeg vil ikke kunne finde på at være sammen med min eks igen, men jeg føler stadig, jeg elsker ham. Ikke på den måde at jeg vil være sammen med ham igen, fordi det vil jeg bestemt ikke.
Jeg håber virkelig på, at jeg kan få flere følelser eller blive mere forelsket i min kæreste. Jeg føler også nogle gange, det er gået for stærkt imellem os, men jeg tror bare, at jeg er rigtig bange for at lukke en ny ind og starte helt forfra igen. Jeg er rigtig bange for at miste, og jeg har i min fortid oplevet meget svigt fra veninder, kærester og voksne. Jeg har ADHD, og jeg har oplevet, at mit ADHD tit kan spænde ben for mig, når jeg skal have en kæreste. Jeg har arbejdet rigtig meget med det og mine vredesproblemer og prøver at forstå, hvorfor jeg nogen gange føler sådan eller tænker sådan osv.
Jeg er rigtig bange for at miste ham. Jeg er meget følsom, så jeg føler tit, det er nemmere at skubbe folk væk, fordi jeg har oplevet rigtig tit, at jeg ikke bliver forstået eller taget seriøst. Jeg har snakket med ham om det, og han siger, at han altid vil være der for mig og lytte, hvis der er noget osv. Mit spørgsmål er egentligt, hvorfor jeg har det sådan, og hvordan bliver jeg mere forelsket i ham, og hvordan kan jeg blive mere tryg i det hele igen?
Jeg vil virkelig ikke have, at min fortid skal ødelægge det for mig nu, fordi jeg vil rigtig gerne det her med ham. Jeg vil ham virkelig gerne. Og sorry for den lange besked.

Svar
Kære du
Tak for din henvendelse. Dejligt, at du har fundet vej til brevkassen😊
I dit brev skriver du, at du har mødt en rigtig sød fyr, som du er blevet kærester med. I har mange fælles interesser, og du kan se, at I minder om hinanden på mange punkter. Du lægger mærke til mange kvaliteter hos din kæreste, og når jeg læser dit brev, får jeg indtryk af, at det skaber nogle forventninger hos dig selv, om at du skal være forelsket i ham, selvom du skriver, at du ikke rigtig kan mærke eller forstå dine følelser.
Du fortæller, at det er gået stærkt i jeres forhold, og du har nogle erfaringer med dig fra veninder og kærester, hvor du har oplevet at blive svigtet. Samtidig skal du følges med din ADHD, som du har nogle erfaringer med, og som kan spænde ben i dine relationer.
På den ene side oplever du, at du er rigtig bange for at miste din kæreste, og på den anden side oplever du at blive i tvivl om dine følelser. Du kan føle, at det er nemmere selv at vælge at skubbe folk væk, så du ikke oplever at blive misforstået eller ikke taget seriøs.
Du spørger om, hvorfor du har det sådan, og hvordan du bliver mere tryg i det hele igen.
Generelt gælder det for os mennesker, at hvis vi har en erfaring med at blive valgt fra eller misforstået, kan det nogle gange opleves, som om det er lettere, hvis vi selv træffer et valg om at vælge noget fra. Det gør vi, fordi vi ikke kan holde ud at mærke smerten ved at miste noget, som er værdifuldt – og du ser mange værdifulde sider hos din kæreste!
Det kræver tid og nye erfaringer at opbygge tryghed i både venskaber og kæresteforhold, særligt når du tidligere har oplevet misforståelser og svigt. Mit bedste råd til dig er derfor at give dig selv, og I to sammen, TID til at opbygge tryghed og tillid mellem jer. Du skriver, at du allerede har fortalt ham, hvordan du har det. Og det er et godt udgangspunkt for, at I kan finde ud af, hvordan I i fællesskab kan støtte hinanden i at gøre trygheden større.
Samtidig kan det også være godt at minde dig selv om, at dine erfaringer fra tidligere forhold kan være med til, at du forventer at møde det samme igen hos din kæreste. Leg med tanken om at tage “et par andre briller på”, hvor du med nysgerrighed og interesse kan gå på opdagelse efter andre forklaringer og forståelser hos dig selv og hos din kæreste, når du mærker tvivl eller utryghed. Det kan være godt at være opmærksom på, om det handler om ’gamle erfaringer’, eller hvad det er, der helt konkret har fået tvivlen og utrygheden frem.
Du spørger også om, hvordan du bliver mere forelsket i ham. Forelskelse er en følelse, som kan være svær selv at styre. Et godt parforhold bygger ikke på forelskelse, men på kærlighed, venskab, loyalitet, ærlighed, trofasthed osv. Mit bedste råd til dig er at give dig TID til at lære din kæreste endnu bedre at kende ved at bruge tid sammen, lære hinanden at kende og tale om de følelser, I begge har for hinanden. Denne åbenhed kan give en større klarhed over, om det er tvivlen eller forelskelsen/kærligheden, der vokser.
Jeg ønsker dig alt godt fremover!
De bedste hilsner
Karen Doktor Psykoterapeut