Min kæreste har fundet en anden
og nu skal vi skilles
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej. Min kæreste igennem 16 år har haft en affære. Jeg prøvede i en måneder at få ham tilbage. Og han blev ved med at give mig håb. Han tog dog også ud til hende hver aften. Vi sov stadig sammen, indtil for to uger siden. Han sov ved siden af mig for et par dage siden og i morges kom han hjem kl. 6 og lagde sig ved siden af mig.
Vi har to børn sammen. Og vi slås lidt om bopælen, og om hvilke ordninger vi skal bruge. Han vil gerne have jeg flytter ud i en uge, og så omvendt med ham den næste uge. Jeg har sagt, at jeg forlader ikke mine børn, da det ikke var min beslutning. Vi har solgt vores hus og skal være ude om to måneder. Han har fået lejlighed pr. 1 april, men vil ikke flytte før vi skal være ude.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal forholde mig til, at han kører hver aften og sover derude? Han kommer hjem hver dag inden børnene vågner, så det er jo fint de ikke opdager, at han er væk. Jeg kan ikke flytte endnu, da jeg så vil miste bopælen. Han har kørt psykisk på mig, og vores børn har han været hård ved, når han er sur. Han har aldrig slået dem, men min søn er bange, når han bliver sur. Når han har haft sine humørsvingninger, så jeg står lidt fast på bopælen. Er der nogle råd I kan give mig til, hvordan jeg forholder mig til det? Jeg synes ikke at det virker normalt. Kan godt forstå at han ikke vil lade børnene vide, at han har en anden, men hvad så med mig, der lever i det?
Venlig hilsen K

Svar
Kære K
Tak for din henvendelse.
Hvor er jeg ked af det på dine vegne, for det virker som om, at du meget gerne ville have beholdt din kæreste. Det er tungt – ikke mindst fordi I også har fælles børn, som I også skal blive enige om, hvordan I gør det bedst muligt for.
I din henvendelse indgår ganske mange spørgsmål: Hvordan gør I praktisk med børnene, hvordan informerer I dem om, at din kæreste har fundet en anden, hvor skal din kæreste opholde sig, og hvad gør du med din boligsituation. Desuden beskriver du også din kærestes humørsvingninger, og hvordan de er belastende både for dig og jeres børn. Der altså nok at tage fat på, og hvad fylder mon mest for dig?
Du skriver, at I har været kærester i seksten år, men samtidig skriver du ikke noget om, hvor gamle jeres børn er. Det gør det meget vanskeligt for mig at give dig en konkret vejledning, da der er meget stor forskel på om jeres børn er tre og fem år eller ti og tolv år. Er de store har de en helt anden selvbestemmelsesret, end hvis de er små. Jeres informationsniveau skal også være mere detaljeret, når de er store, end hvis de er små.
Du skriver også, at din kæreste ikke ønsker, at børnene skal vide, at han har en anden. Samtidig spørger du, hvad du skal gøre, da det er dig, der lever tæt på børnene. Jeg foreslår, at I hurtigst muligt fortæller børnene om skilsmissen, da jeg antager, at de allerede nu har gennemskuet, at der er noget galt. Samtidig vil det muligvis også kunne tage noget af presset fra jer begge, da det er hårdt at spille skuespil og forstille sig. Måske vil det også kunne dæmpe nogle af din kærestes humørsvingninger.
Uanset børnenes alder er det dog min klare anbefaling, at I sammen som forældre skal stå ved overfor børnene, at det er jeres fælles beslutning at skilles, og at det på ingen måde skyldes dem. I kan muligvis også fortælle dem, at din kæreste har mødt en anden. Samtidig vil jeg foreslå, at I lader der gå en god rum tid, før han evt. introducerer hende for børnene. I må også forvente, at børnene bliver meget kede af det – det er en stor sorg for langt de fleste børn, når deres forældre skal skilles, uanset om forældrene har haft det godt eller skidt. Den sorg bliver I nødt til at give børnene lov til at have – også selv om det tager lang tid.
Jeg håber, at du kan bruge mine overvejelser og vejledning. Du kan overveje at kontakte Parvis’ gratis telefonrådgivning. Her vil du kunne få en mere specifik rådgivning af en terapeut eller psykolog. Det er gratis og anonymt. Der findes også KIFF-kursus rundt omkring i landet, der hjælper forældre med at komme bedst muligt gennem skilsmisse. Kurset tilbydes også i flere kommuner, prøv at forhøre dig i den kommune du bor i.
Jeg ønsker dig alt det bedste i denne svære tid.