Min kæreste har været
utro på nettet
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Vi er begge midt i tyverne og har været kærester i to år.
Vi bor sammen og vi har et rigtig dejligt og sundt forhold, vi sørger for hinanden, støtter hinanden, vi har det virkelig sjovt sammen, og vi elsker hinanden utrolig højt.
For 3 måneder siden blev jeg gravid ved et uheld på P-piller. Jeg fortæller min kæreste det, da jeg finder ud af det, og vi er enige om, at det er for tidligt for os, trods vi begge er udannede, har fuldtidsjob og et hjem sammen.
Mens jeg går og venter på aborten skal ske (10 dage), bliver jeg mere og mere klar over, at jeg faktisk føler, det er helt forkert og ikke rart at skulle igennem denne abort. Jeg kan kun se en lille dejlig unge for mig, og jeg ser verdens bedste far ved min side. Jeg er mega klar til det her barn. Jeg tager snakken op med ham, og det er udelukket at vi skal have et barn nu synes han. Jeg er knust og jeg føler en del vrede til ham.
Et par uger efter aborten ser jeg et pigenavn, der gentager sig utrolig meget på hans Snapchat, og jeg vælger at tage snakken om det en aften helt roligt. Jeg fortæller ham, at jeg har set dette navn gentagende gange, og jeg har brug for en forklaring. Først prøver han at lyve lidt, men det spotter jeg ret hurtigt, og sandheden kommer derefter frem.. Han har skrevet med en pige gennem et par måneder, de har flirtet rigtig meget og også sendt billeder til hinanden.
Jeg er dybt såret, svigtet, og jeg føler mig helt forkert. Jeg synes lige pludselig, at aborten giver mening fra hans side.
Min kæreste er også helt ulykkelig, fordi han ikke vil miste mig. Han siger, at han bare nød bekræftigelsen ,og han intet lagde i det andet end det, han siger han aldrig kunne finde på at ses med hende eller på anden måde have fysisk kontakt.
Efter mange lange snakke og vågne nætter har jeg valgt, at vi skal prøve at komme igennem dette, jeg synes vores forhold fortjener en chance. Jeg synes virkelig, vi havde det ubeskrivelig sjovt og godt sammen.
Mit problem er bare, at jeg ikke kan komme videre. Jeg hænger fast i det skide utroskab, og jeg bliver sur og irriteret på ham hele tiden. Jeg kan ikke kende mig selv, og jeg synes, jeg er ved at udvikle mig til et menneske, jeg ikke har lyst til at være. Jeg har ikke lyst til at latterliggøre ham, være sur på ham, blive jaloux, skeptisk og for observerende. Det dræber vores forhold og al form for hyggelig stemning og kærlighed.
Hvad gør jeg for at lægge dette bag mig, og hvad gør jeg for at blive fredelige, kærlige og glade mig igen? Kan vi få vores sunde forhold tilbage? Og er det hele op til mig nu?

Svar
Kære unge kvinde
Tak for dit brev hvor du stiller en række spørgsmål i forbindelse med, at du har fundet ud af at din kæreste har haft kontakt med en anden pige over nettet.
Du beskriver jeres parforhold som utrolig godt hvor I elsker og støtter hinanden, og hvor I også kan have det sjovt. Et godt makkerpar lyder det til.
Så sker det i jeres liv, at du bliver gravid, og I ser forskelligt på det at få et barn. I beslutter jer for abort, men i ventetiden mærker du lysten til at blive mor, og det er du klar til. Det er din kæreste ikke, og I vælger aborten.
Efter aborten opdager du at din kæreste har chattet med en pige over nettet , og du bliver vred og føler dig svigtet. I tager snakken, og han fortæller, at det ikke betyder noget, og at han vil dig.
Så  er det du spørger, hvordan kommer du videre. – Du skriver, at du hænger fast i utroskaben, er sur på din kæreste og du kan ikke kende dig selv. Du vil rigtig gerne tilbage til det, I havde før. Du vil gerne blive dit fredelig kærlige glade dig igen.
Vi vil gerne prøve at skrive nogle ting til overvejelse.  For det første har du været igennem en ordentlig fysisk og psykisk rutschetur i forbindelse med din abort. Vi tænker, at du sørger over det barn, du ikke fik. I har været to om at beslutte jer for abort, men det er kvinden i forholdet , der skal igennem indgrebet og mærker alt på sin krop, og dermed også betaler prisen. Du havde nået at forestille dig et barn og din kæreste som en rigtig god far. Derfor er du hverken fysisk eller psykisk dig selv lige nu, og kan heller ikke regne med at blive det, før der er gået noget tid og du har bearbejdet, at det var sådan det blev.
På samme tid chatter din kæreste så på nettet. Du tager snakken med ham, men kan ikke rigtig hvile I, at det ikke betyder noget. Vi tænker, at din kæreste ikke har været forberedt på, hvad en abort gør ved dig, og at han formentlig mener det, når han siger, at chatten på nettet ikke betyder noget, og at han vil dig.
Hvordan kommer I så videre. For det første må tiden hele dig mht. aborten. Du må fortælle din kæreste de tanker og de følelser, der er forbundet med det.
Dernæst må du igen fortælle ham, hvor rystet du blev, da du opdagede det med pigen på nettet, og hvor bange du er for at miste ham. Det er vigtigt at han lytter til dig og lader dig tale ud.
Dernæst er det din kæreste tur til at fortælle dig om hans følelser omkring aborten og dernæst om pigen på nettet.
Når I har fået talt ud igen –  vi kan læse, I har været igennem mange svære samtaler allerede, så prøv at blive bevidste om begge to, hvad der skal til for at I igen kan få et forhold, hvor I stoler på hinanden. Hvilke redskaber har I brug for .
Vi tror et redskab er opøvelse i tillid. Træk en streg i sandet og sig med jeres fornuft, at det her det vil I ikke ud i igen. Når så mistroen stikker hovedet frem, må du ærligt sige det til din kæreste.
Et andet redskab er at gøre gode ting for jeres forhold. Gør det sammen, som I før synes var godt og sjovt – så kan de gode følelser komme bagefter.
Vi tror det kan lade sig gøre, at I fortsætter som par. Det er hårdt arbejde, og det kræver megen vilje. I bliver jo aldrig helt som før. I har været udsat for nogle ting, som har givet jer – dyrekøbte – erfaringer af, hvordan livet også kan være. Modgang er hårdt. Men man siger, det også modner. Nogle gange er modgangen dog så hård, at vi føler, vi går i stykker, og så skal der professionel hjælp til at komme videre.
Hvordan du har det ovenpå aborten – om du sørger og har brug for at tale med en professionel, ved du kun selv.
Mht. parforholdet håber vi, vi har hjulpet jer lidt på vej. Det er ofte godt at tale med en dygtig parterapeut. Du er også velkommen til at skrive igen, hvis du ikke fik svar, der kan bruges til at komme videre.
Vi ønsker dig og din kæreste al mulig godt fremover.
Kærlig hilsen