Min kæreste vil gerne
prøve en trekant
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse.
Jeg har de seneste seks måneder set en mand, som jeg er meget glad for. Vi blev allerede i starten af vores romance enige om, at vi var eksklusive og ikke så andre, men grundet nogle jobs i udlandet ville se tiden an. Men i går spurgte han mig, om jeg kunne have lyst til, at vi prøvede at have en trekant – ham, mig og en anden mand.
Jeg blev helt paf. Derefter blev jeg i virkeligheden rigtig såret, fordi tanken om, at han har lyst til at dele mig med en anden mand, gør mig usikker og får mig til at tvivle på, om han overhovedet er så glad for mig, som han går og siger. Jeg ville jo bestemt ikke have lyst til at dele ham med en anden kvinde. Bare tanken gør ondt på mig.
Jeg svarede ham, at jeg ikke forstod, at han ønskede at dele mig med en anden, når jeg ikke kunne forestille mig at dele ham med andre kvinder. Han nussede mig på ryggen og svarede ikke rigtig på det. I stedet spurgte han, om jeg ikke tænder lidt på tanken om at blive begæret af to mænd samtidig.
Heldigvis blev samtalen slået lidt hen af et telefonopkald, men nu sidder jeg her – dagen efter – og er mest af alt såret over, at han selv har et ønske om at se mig med en anden mand, fordi så er jeg da først blevet endnu en ligegyldig kvinde i rækken.
Kan du give mig et godt råd med på vejen? Er mine tanker almindelige og helt fair, eller tager jeg det for tungt?
Tak for en god brevkasse.
Kærlige hilsner

Svar
Tak for dit spørgsmål.
Jeg vil starte med at sige, at jeg synes dine tanker og følelser giver god mening. Når ens partner præsenterer et sådan spørgsmål, er usikkerhed, bekymring og tvivl naturligt.
Spørgsmålet truer naturligt din oplevelses af jeres tosomhed. Og jeg tænker, at det er en samtale, der ikke er slut.
Under enhver fantasi ligger et (umødt) behov. Når din partner giver udtryk for lysten til en trekant med en anden mand, og han dernæst spørger, om du ikke tænder på tanken om at blive begæret af to mænd samtidig, er det nærliggende at undersøge, hvad det vil give ham? Hvilket behov han har for at have en trekant?
Er det et behov for mere leg? Mere eventyr? Noget uforudsigeligt? Og kan dette behov mødes på anden vis i jeres relation end i en trekant, som tydeligvis ikke er det, du har lyst til?
At du er usikker og forvirret er ganske naturligt, særligt når samtalen er så kort og uafsluttet. Det er måske en god idé at tale om, hvad I er for hinanden, og hvordan I bedst passer på jeres tosomhed, jeres kærlighed.
Jeg har set mange par “åbne op” og give afkald på grænser og behov i forsøget på at fastholde et andet menneske. Min erfaring som sexolog siger, at det betaler sig ikke. Jeres kærlighed, relation og sexliv må defineres først. Og oftest er der plads til at møde behovet under fantasien på en måde, hvor begges værdier og grænser kan sameksistere.
Det kræver mod at tale om et sådant emne. Vær modig og tag snakken op igen. Spørg ham, hvad han tænkte med det spørgsmål, og om han ikke har lyst til at uddybe sine tanker og følelser lidt.
I kan anvende disse spørgsmål til at starte en dialog:
• Hvad er vores relation for dig?
• Hvordan har du det med vores sexliv?
• Hvordan tænker du, at vi bedst kan passe på vores relation, vores kærlighed og vores sexliv?
• Hvad har været afsæt for, at du spørger, om vi skal have en trekant?
• Hvad tror du en trekant vil kunne give dig? Hvad er behovet, du mærker?
• Tror du, det behov kan mødes på andre måder end i en trekant?
Måske kan disse spørgsmål hjælpe jer ind i en dialog, hvor I uddyber, og hvor der er mindre usikkerhed og mere tydelighed. Lad også gerne din kæreste læse dit brev og mit svar inden jeres snak.
Kærlige hilsner
Amanda Lagoni, Sexolog og parterapeut