Min kones lave
selvværd gør ondt
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Min kone og jeg har boet sammen i 25 år og har haft kobberbryllup. Vi har altid været et meget harmonisk par, snakket om alt og gjort mange ting sammen. Vi har to børn på 15 og 18. Vi har en stor familie, især på hendes side, som vi har et meget godt forhold til. Især hendes to søskende og deres mænd. Vi har ikke rigtig nogle nære venner. Men har dog en god omgangskreds. Jeg er meget udadvendt og sidder i forskellige bestyrelser, og har en stor omgangskreds på tværs af landet. Hun er meget svær at få med til nogle sammenkomster, hvor ledsager er inviteret. Er ikke så meget social.
Vi kan snakke om alt, og vi snakker også om det lave selvværd, men kan bare mærke at det er ved at fylde rigtig meget. Det er ikke kun hende der har det svært med det, men det begynder også at fylde rigtig meget inde i mit hoved. Jeg bliver meget ked af det, når hun er ked af det. Kan tydeligt mærke, når hun er nede i “kælderen”. Har nogle gange haft på fornemmelsen, at hun har fået en depression, men så alligevel ikke. Det er i hvert fald ved at fylde rigtig meget inde i mit hoved.
Vi er lige blevet inviteret på et weekendophold med mit nye job. Men kan bare mærke, at hun ikke har lyst til at tage med. Anderledes er det, når hendes kusine invitere til 80’er fest, så er hun bare klar og tager med til fest. Når der er festligt lag med alkohol, så er hun klar. Hun bliver også hurtigt fuld, som måske er en flugt (kun et gæt).
I det store hele, så føler jeg bare, det begynder at fylde for meget. Tror du der er en depression?
Synes bare ikke, jeg gør noget rigtigt.
Håber at høre fra dig.
Den lidt for fortvivlede mand

Svar
Kære lidt for fortvivlede mand
Mange tak for dit brev.
Det er dejligt at læse om, hvordan du og din kone har delt rigtig mange ting, både oplevelser og gode snakke. Gennem årene har I suppleret hinanden godt. Du lyder til at være den sociale og udadvendte, mens din kone har levet et lidt mere stille liv. Det er der ikke spor i vejen med. Du skriver imidlertid, at det efterhånden er ved at blive en skæv fordeling for jer. Du vil gerne kunne dele nogle af de udadvendte aktiviteter med hende, men hun siger sjældent ja tak. Og sjældent når det er et af de arrangementer, du har foranlediget. Efterhånden er du bekymret for, om hendes tiltagende lave selvværd er ved at føre til en depression.
Jeg fornemmer, at du er rigtig glad for din kone, og at du meget gerne vil hjælpe hende. Jeg tror, at du mange gange har strakt dig langt og gjort dig rigtig umage for at lytte og spørge ind til, hvad hun går og tumler med. Hendes manglende selvværd er begyndt at fylde rigtig meget – også hos dig.
Jeg ved fra samtaler med par, at mange mænd gerne vil gøre deres kvinde glad, og at de, når det ikke lykkes, bebrejder sig selv for ikke at gøre det godt nok. Nogle bliver også anfægtet på deres værdi som mand.
Du skriver, at du ikke synes, du gør noget rigtigt. Jeg tror muligvis, at du prøver at gøre alt for meget. At du prøver at tage hovedansvaret for din kones velbefindende. Vi har en del af ansvaret for vores ægtefælles velbefindende, men vi kan aldrig have hovedansvaret. Det ligger hos hende. Måske hun har det rigtig godt med ikke at deltage i så mange ting. Måske har hun ikke – og så er det hende, der må tage fat i det.
Du kan kun udtrykke, hvad det gør ved dig, når du ser hende trist, eller når hun fravælger noget du gerne ville have hende med til.
Du nævner en begyndende bekymring for hendes brug af alkohol. Måske det er en bekymring, du har haft i noget tid, men ikke har haft lyst til at tage frem i lyset. Har du mon nævnt det for hende?
Hvis tilfældet er, at din kone forsøger at drikke tunge følelser og tanker væk, er der god grund til at være bekymret. Tunge følelser og tanker forsvinder ikke ved at indtage alkohol, selvom det kortvarigt kan opleves sådan. Tværtimod er der evidens for, at alkohol i stedet forstærker de følelser og tanker, man gerne ville have været foruden. F.eks. følelser af lavt selvværd. Du nævner ikke, om din kone har et dagligt eller hyppigt forbrug af alkohol, så det er fint. Blot er det værd at være opmærksom på, om det sker.
Det er meget svært at vurdere, ud fra hvad du fortæller, om din kone er på vej ind i en depression, hvilket også er en lægelig vurdering.
Jeg synes, du skal foreslå din kone at tale med sin læge om, hvordan hun har det. Han vil kunne vurdere, hvorvidt hun har en depression.
Sideløbende tror jeg, det vil være godt for din kone, at tale med en god psykolog eller psykoterapeut om de temaer hun slås med. Nogle gange i forløbet kan du med fordel inviteres med, så I sammen med en 3. mand kan få talt om, hvordan I oplever jeres ægteskab og fælles hverdag. Da I i forvejen er gode til at tale sammen, vil der måske kun være brug for 2-3 fælles samtaler.
Ønsker din kone ikke hjælp, vil jeg anbefale dig at opsøge en terapeut og få talt din situation igennem.
De bedste hilsener fra