Min mand er mere optaget
af sin Ipad end af mig
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Min mand og jeg har kendt hinanden i fire år, har boet sammen i lidt over tre år og har et barn sammen på lidt over to år
Jeg søger hjælp til at få min mands opmærksomhed. Især om aftenen, efter at vores søn er lagt kl 20, lukker han ned. Han ligger sig i seng med sin iPad og spiller, ser serier og skriver beskeder. Det virker, som om han har alt, hvad han behøver, når han ligger med sin iPad. Jeg lægger mig som regel til at sove kl 22, og da er han stadig på iPad. Jeg kan godt tale til ham og også spørge, om vi skal se noget sammen, eller om jeg må se med på det, han ser. Problemet er, at han ikke søger min kontakt på noget tidspunkt. Jeg har haft bragt det op, men han bliver irriteret og forklarer, at han er træt og ikke orker andet end at ligge med sin iPad. Mine aftener er ensomme, jeg sidder alene i køkkenet eller stuen eller går en tur. Jeg savner min mand. Han er jo i huset, men er ikke tilgængelig.
Kan jeg gøre noget?
Mvh. Sussi

Svar
Hej Sussi
Tak for dit brev, hvor du beskriver en situation, som jeg tror mange moderne børnefamilier er velkendt med. Det er flot at du tager ansvar og søger hjælp, inden problemet løber fra jer begge to, og I havner et sted, ingen af jer ønsker at være.
Godt gået
Den situation, du beskriver, kunne tyde på, at din mand måske har udviklet en afhængighed af sin iPad. Nu skriver du ikke så meget om jeres kærestetid, men jeg forestiller mig, at I den gang havde meget at sige til hinanden og lyst til kærtegn og samhørighed. I kunne måske være vågne til langt ud på natten, gå ture sammen og i det hele tage hygge jer i hinandens selskab uden de store problemer.
Med din graviditet og fødslen af det første barn har der sikkert også været store forventninger og lykke. Men så på et tidspunkt rammer hverdagen. Livet bliver mere alvorligt. Karrieren skal passes, der skal tjenes penge, gøres rent, hentes barn osv. Livet med en toårig kan også være noget af en mundfuld. Langsomt glider jeres glæde over hinandens selskab i baggrunden, måske fordi der bliver så lidt kærestetid.
Det er ikke en bagatel
Som situationen er nu, har din mand brug for noget at glæde sig til om aftenen og så vælger han en IPad frem for dig. Det gør han, fordi den er uforpligtende og let at gå til og blive underholdt af. Du bliver super skuffet, fordi du længes efter at pleje jeres kæreste-forhold og efter den mand, du i sin tid valgte at få et barn med. Det føles som en form for ”sjælelig utroskab”, når det bliver så omfattende, som du der beskriver. Grunden til, din mand har brug for iPad tid, hænger sammen med kroppens belønningssystemer. Når man klarer en bane i et spil, udløses stoffet dopamin, som er kroppen belønningshormon for veludført arbejde. Men han har jo ikke udført et arbejde, Hjernen bliver mættet med informationer og indtryk. Det fungerer derfor som en form for et narkotika. Det er der rigtig mange, der ikke anerkender, og derfor bagatelliseres problemet af mange, men det er rigtig hårdt for forholdet! Når han har brug for dette ”fix”, er det, fordi de udfordringer den moderne familie har, sjældent giver denne følelse. Der er altid noget mere, man kan gøre. Mange børnefamilier er alt for hårdt spændt for.
Mulige løsninger
Men nu spørger du så om løsninger, så her vil jeg komme med nogle generelle betragtninger.
Det stof, der udløses i kærestetiden og gør forelskelsen så givende, hedder oxitocin. Det næres af givende fællesskab, kys, kram og sex, og styrker samhørigheden mellem partnerne. Derfor er det populære navn også ”kærlighedshormonet” eller ”gudehormonet”. Det er et andet belønningssystem og er i modsætning til dopamin rigtig sundt. Her vil jeg godt lige pointere, at utroskab udløser dopamin – ikke oxiticin. Således kunne man kalde dopamin for score-hormonet.
Tag lige et tjek på dig selv
Når vi bebrejder vores partner hans valg, udløser det derimod stresshormoner, og så er vi bare med til at skubbe ham længere væk, fordi nu får han endnu mere brug for sit fix. Så du skal lige tage et tjek på dig selv. Forlanger du måske for meget deltagelse af ham? Var der et tidspunkt, hvor du kunne give ham en pause, mod at han var nærværende om aftenen? Måske kunne du lave noget lækkert, I kunne hygge jer med sammen. Måske er der et spil, I kan være sammen om, jeg kan f.eks. anbefale kendskabsspillet eller lignende spil. Du kan også begynde at kysse lidt mere med ham, lægge lidt op til noget i løbet af dagen med en sms eller et kærtegn.
Forskellige kærlighedssprog
Forholdet mellem to, der elsker hinanden, fungerer allerbedst, når man føler sig hørt og forstået, men I er også to forskellige individer med forskellige behov og måder at udtrykke kærlighed på. Her kan det være en hjælp at kende de forskellige kærlighedssprog. Det har hjulpet mange par til at forstå hinanden bedre.
Kærestetid
Måske kunne I også en gang imellem få jeres barn passet en weekend, så I kan være lidt alene og finde tilbage til hinanden både fysisk og psykisk. I kan også bruge en kæresteweekend til at tage snakken om, hvordan man kan få alle de vigtigste behov dækket med den tid, der nu er at gøre med. Brug positive udsagn: ”Jeg elsker bare sådan at være sammen med dig!” “Er der noget, du ville ønske jeg gjorde anderledes?”
Tålmodighed og kreativitet
Du har brug for tålmodighed. Det tager 30 dage at få hjernen til at acceptere en ny vane og 90 dage at konsolidere den. I den tid må du være kreativ og udholdende. Det vil være fint, at du fik nogle timer hos en psykolog eller terapeut eller en anden person, du har tillid til. En person, der er rigtig god til at lytte, og som kan hjælpe dig til at finde en vej i netop din situation. Mange par vælger også at få et par gange hos en parterapeut, hvis samtalen er gået i hårdknude. Det er anstrengelserne (og pengene) værd!
Jeg ønsker jer alle tre et rigtig lykkeligt liv fremover!
Tove Larsen, Cand. Pæd. Psych.