Min mand har givet op
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg har været sammen med min mand i fem år. Vi har været gift i tre. Vi har begge børn, som er her i deleordning og den del fungerer fint. Det sidste halve år har jeg haft svært ved at gøre tingene godt nok i min mands øjne. Han oplever mig som sur og afvisende hele tiden, og uanset hvad jeg prøver, møder jeg kun modstand. Han oplever det samme, tror jeg.
Vi har begge været gift før, og har flere gange haft konflikter, der er endt med han siger, han flytter. Han gør dog ikke alvor af det. Men jeg er bange for det snart sker. Jeg er så bange for at miste ham og familien, så jeg kæmper med næb og klør for at beholde ham. Men det er som om den kamp er tabt.
Han er presset pt. med eksamen, ombygning hjemme og fuldtidsarbejde. Jeg tager mig af det meste omkring familie og hjem, hvilket altid har været fordelingen og det fungerer. Jeg mangler den mand jeg giftede mig med – jeg elsker ham overalt på jorden, men mangler en indgang til, hvordan jeg får taget hul på det her på en god måde uden konflikt. Det virker ikke, at jeg fortæller alle de gode ting, for så fokuserer jeg kun på, at jeg bagefter vil fortælle alt det dårlige.
Vi er gode sammen, men vi har glemt at passe på forholdet sammen og haft travlt med mange andre ting. Håber i kan give mig et råd, og hvor jeg skal gribe fast og komme videre. Jeg magter ikke flere konflikter og tør snart ikke sige noget til ham mere.

Svar
Kære kvinde
Tak for dit brev. Ved at skrive brevet og ved at jeg får lov til at give dig nogle tanker tilbage, giver det mulighed for at se udfordringerne og tingene vedr. dit ægteskab lidt fra en helikopter. Det håber jeg vil hjælpe dig lidt.
Et godt udgangspunkt
Det første jeg lægger mærke til er, at du meget tydeligt beskriver, at du stadig holder af din mand:
• Vi er gode sammen.
• Jeg elsker ham overalt på jorden.
Endvidere skriver du, at du har angst for at miste ham. Dette udgangspunkt er det vigtigt for dig at holde dig for øje. Der er noget at kæmpe for. Du er ikke ligeglad med ham. Tværtimod. Du ønsker fortsat at dele livet med ham.
Konkrete årsager
Du kommer ind på flere gode grunde til, at det er gået, som det er:
• I har glemt hinanden.
• I har ikke haft tid sammen.
• Din mand er presset af eksamen.
• Din mand har haft fuldtidsarbejde oveni.
Når jeg lister disse ting op, så får jeg øje på, at det ikke ser ud til, at det handler om manglende kærlighed. Det vil nærmere kunne kaldes udefrakommende udfordringer
Trusler om at flytte
Din mand har udtalt, at han flytter. Han har ikke handlet på det. Det er en mulighed, at din mand siger det, fordi han er magtesløs. Vil du kunne fortælle ham, at du ikke er i tvivl om din kærlighed til ham, og at det gør ondt i dig, når han taler om at flytte. Vil du endvidere kunne spørge ham, om han kan genkende, at han kommer til at sige det, selvom han måske ikke ønsker, at det skal ende sådan? Måske han kan tænke, at det i virkeligheden er en tom trussel fra hans side. På den måde kan I se på og måske afsløre, hvad I er op imod.
At sætte en fod i hjulet
Det lyder til, at der er kommet et hjul til at køre imellem jer, hvor ingen gør det godt nok, begge er sure, og I afviser hinanden. Et sådant hjul kan det være svært at stoppe. Hvordan vil det være at sætte en fod i hjulet og sige til hinanden: Vi fortjener, at hjulet ikke skal køre sådan. Vi må have kigget på det, der kommer imellem os, så at det ikke tager magten og skiller os ad.
• Har du/I selv mod på at arbejde med jeres udfordringer? Det kunne fint lade sig gøre, at I bruger mit svar som udgangspunkt for samtalen.
• Eller vil parterapi være en mulighed? Måske kan I starte med at ringe til vores gratis parrådgivning?
• I kan måske også få glæde af at læse bogen “Pas på parforholdet” sammen og arbejde med de spørgsmål og refleksioner, der er i bogen.
• Måske kan I bruge en aften på at undersøge, hvilket kærlighedssprog I hver især har, og på den måde rette fokus mod noget andet end jeres konflikter – I kan læse mere om det her.
Jeg håber, at mit svar har givet et kig lidt fra oven, så du/I får mod på at arbejde videre med jeres ægteskab og det, I står i.
Mange hilsner
Hanne Esmarch, Psykoterapeut