Mistet tilliden
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Min mand har løjet for mig i over et år, han er blevet taget i at have porno på mobilen mange gange. Men det kan jeg ikke have i mit hoved, af nogle grunde som jeg ikke lige vil ud med. Vi har en baby på 8 måneder, og vi elsker hinanden. Men det kører i mit hoved hele tiden. Jeg tænker; ser han det nu, har han set det… Han siger altid nej, men han har jo løjet for mig, selv dagen før vi bliv gift. Jeg ammer baby så mine bryster er ikke lige store for tiden og det går mig på. Han siger, han elsker min krop, men jeg har set de piger, han kigger på, og det er kvinder med store bryster. Han kan spille den af ved bare og se et billede af dem. Jeg føler mig så tyk og grim.
Vi kommer tit op og skændes, hvor jeg siger mange grimme ting. Hjælp hvad skal jeg gøre ved det hele?

Svar
Kære Du
Tak for dit brev hvori du fortæller, at din kæreste ser porno og lyver for dig om det. I er blevet gift og har fået et lille barn – tillykke med det.
Vi kan forstå, at I elsker hinanden og gerne VIL hinanden. Du beskriver også, hvordan din mands pornoforbrug fylder det hele for dig og I skændes. Du har en baby og ammer og føler din krop er tyk og grim.
Vi kan godt forstå, at det her er en hård tid for jer. Porno har tydeligvis været en del af jeres konfliktområder lige fra før, I blev gift. Nu hvor I er nybagte forældre er det ikke nemmere at håndtere.
Vi tænker, at her – som I de fleste konflikter – er kommunikation vejen frem. I må tage jer tid til at tale om dette her på en åben og respektfuld måde. Det er vigtigt, at du møder din mand med respekt og kærlighed, så han ikke behøver at lyve for dig. Prøv at afdramatisere emnet porno, så I kan tale om det på en rolig måde. Det er svært, for der er mange følelser bundet i det. For dig er det følelsen af svigt, og for ham er det formentlig skam og skyld. I lider begge under det.
Begynd med at fortælle hinanden hvordan I trives i jeres ægteskab. – Har den lille nye taget al jeres tid, så I ikke får set hinanden i øjnene hver dag. Et lille barn lever af forældrenes relation, og det er vigtigt, at I så at sige ser hen over barnet på hinanden.
I kan fortsætte med at tale om jeres sexliv. – Hvordan har jeres sexliv det? Spørg din mand, om der er noget, han savner, som du kan give ham, og fortæl din mand hvad du har brug for. Spørg ham hvilke behov han får opfyldt ved at se porno. Spørg din mand om, hvordan han opfatter din krop lige nu, hvor du er nybagt mor.
Generelt er det sådan, at det bedste værn mod utroskab og porno er at have et godt og regelmæssigt sexliv med sin ægtefælle – har I det? Du skriver ikke noget om, hvordan jeres lyst er til hinanden, efter I er blevet forældre. Hvis den er væk, kan den genfindes ved at gøre de ting I gjorde, da I fandt hinanden og blev forelskede.
At blive forældre er en af de største omvæltninger i livet. Du føler din krop er forandret og grim, og måske føler din mand at al din opmærksomhed går til den lille, og han savner intimiteten med dig. Det er gætværk fra vores side, men vi ved, at samliv er svært med en baby i familien.
Du er ked af, at din mand ser porno, og at han lyver for dig om det. Hvis din mand er afhængig af porno og ønsker at stoppe med at se det kan han have brug for hjælp af en samtalepartner/terapeut. Det kan du foreslå ham – og så skal du afstå fra at kontrollere ham og udfritte ham. Du må stole på, at han gør hvad han kan for at stoppe. Tillid og tilgivelse er nøgleord.
Vi håber dette svar kan hjælpe jer lidt videre. Du er velkommen til at skrive igen, hvis du har brug for yderligere råd.
Med venlig hilsen
Jane og Carsten Hvidberg,
Parrådgivere
Jane og Carsten Hvidberg, Parrådgivere