Mistillid (b)
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej Parvis
Jeg står i en situation, hvor jeg har dummet mig.
Min kæreste og jeg, fandt sammen for ikke så lang tid siden, officielt, men har kendt hinanden i 3 år.
Optakten til at blive kærester, blev en smule fortumlet og forvirrende, i det at jeg havde været sammen med en ven sexuelt, hvis ekskæreste afslørede det for min kæreste – vi var bare ikke kærester på dét tidspunkt, men ret seriøse dog.
Det var første gang jeg dummede mig, og det skete faktisk to gange. Begge gange før vi fandt sammen.
Anden gang jeg dummede mig, var i ikke at fortælle, det havde været to gange. Og tredje gang jeg dummede mig, var da jeg havde skrevet, begge gange, efter jeg havde været sammen med en anden, til en kammerat, dagen efter vi havde sex. Ergo, min kammerat vidste det før min kæreste.
Det er alt sammen noget rod, og min kæreste har i forvejen selvtillids- og tillidsproblemer, så i det at jeg;
1. Har undladt at fortælle hele historien på én gang, men i stedet blevet “opdaget” i at der har været mere
2. Været sammen med en anden fyr
Gør ikke noget bedre. Og nu overvejer han at gå til psykolog, da han er psykisk forstyrret på job og i det hele taget, hver gang han er alene.
Så mit spørgsmål er; Er det “okay” at gå til psykolog pga. jeg har brudt tilliden og ødelægger nu hans hverdag, eller burde forholdet bare stoppe, så jeg ikke kan forvolde mere skade, end jeg har gjort i forvejen?
Hvordan ser I det?

Svar
Hej
Det korte svar på dit spørgsmål er kort og godt: “Ja. Det er OK at gå til psykolog”.
Faktisk tænker jeg, at I begge kunne have meget glæde af at få samtaler hos en professionel, for når du handler som du gør og gang på gang sårer ham, er der også en grund til det, som du kunne have glæde af at få gravet frem, så du har bedre mulighed for at navigere i dit eget liv.
Om forholdet skal afbrydes, tænker jeg at det er noget I to skal snakke sammen om. Her er det især ham, der skal på banen, for det er ham, der er krænket, og det er dig, der skal på arbejde, hvis tilliden skal genopbygges.
Det er hertil du kunne have gavn og glæde af at opsøge en samtalepartner (psykolog, psykoterapeut, parterapeut eller lignende), der kan rumme dig og dine følelser og hjælpe dig til at få styr på dem.
Held og lykke med din/jeres fremtid.
Kærlig hilsen