Økonomi og det
at flytte sammen
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg er en kvinde på 23 år. Jeg har haft lyst til at flytte sammen med min kæreste længe, og det ved han godt. Han bliver færdig med sin kandidat, og skal ud at arbejde til sommer. Jeg bliver bachelor, og ved endnu ikke, om jeg får en kandidatplads eller skal ud og søge arbejde. Han kommer, uanset hvad, til at have mange flere penge mellem hænderne end mig. Kan jeg godt tillade mig at bringe det på banen igen? Hvis han også gerne vil flytte sammen, hvordan indleder man så samtaler om økonomi og kompromis i forhold til, hvor man skal bo?
Uanset hvad bliver det træls, men hvis jeg skal læse er der nogle ting i forhold til afstand, jeg ikke kan gå på kompromis med (ikke over 2 timer) og afhængig af transport omkostninger kan det også være begrænset, hvad jeg kan bidrage med økonomisk. Samtidig tror jeg ikke, at vores forhold har godt af at være adskilt i to år endnu. Det ene år vi har nu har været afskilt har givet rigelig med pres i forhold til balance med dig, mig og vi tid. Vi har boet sammen i en måned tidligere pga. nogle problemer med min lejlighed, og det gik helt fint.
I forhold til pengene er jeg mest bange for, at der bliver en skæv balance. Eksempelvis er vi begge vilde med at forkæle hinanden og os selv ved at tage ud og spise, og jeg ikke vil få råd til dette på samme måde som han.

Svar
Kære kvinde
Tak for dine spørgsmål. Jeg tænker, at de er meget almengyldige i forhold til det at flytte sammen, hvad enten det drejer sig om ægteskab eller bare at flytte sammen.
Det er utrolig vigtigt, at der er meget klare linjer i forhold til økonomi og de meget praktiske ting, som transporttid, bosted osv. Jeg oplever, at der er alt for mange, der glemmer at få klarlagt disse ting. Resultatet kan være, at der opstår store konflikter, som kan gå ud over forholdet, fordi begge troede, at de var enige om det, de nu hver især mente. Så helt kort: Få en åben og ærlig snak om disse ting. Snak om forventninger og fakta, altså hans og din situation her og nu. Snak om hvad I hver især drømmer om, og hvad du gerne vil i forhold til uddannelse kontra arbejde, således at du får lov til at forme din fremtid, som du gerne vil, og ikke lader dig presse, direkte eller inddirekte af, at du her og nu også gerne vil bidrage på lige fod til økonomien. Alt i alt er det nogle utrolig vigtige spørgsmål, du går med og som er vigtige at få afklaret.
Indledning af samtalen
Her er tænker jeg, at det er vigtigt, at du udtaler det som dit behov. Du kan f. eks. indlede samtalen med: “Elskede (eller hvilken tiltale du normal bruger), jeg vil rigtig gerne flytte sammen med dig, hvis du også har lyst til det. Hvis vi bliver enige om at flytte sammen, er det vigtigt for mig at få klarhed over et par ting, nemlig vores økonomi, min fremtid i forhold til uddannelse og bidrag til økonomi. Jeg vil også gerne have en snak om, hvor vi skal bo, både i forhold til, hvor meget det må koste og afstand til mit arbejdssted/uddannelsessted. Hvad tænker du om det?”
Du kan også overveje, at vise din kæreste dit brev og mit svar. Hvis I bliver enige om at I vil flytte sammen, er det en rigtig god idé, at I begge to skriver ned, hvad I hver især tænker om tingene, og så deler det med hinanden bagefter. Det er vigtigt at skrive ned, fordi man let taber fokus i samtalen og lader sig lede med af den anden og glemmer sine egne behov. I samtalens løb er det vigtigt, at I får skrevet de ting ned I er kommet frem til, så det ikke senere bliver påstand mod påstand om, hvad I har lovet hinanden tidligere. Jo mere specifik I kan få det skrevet, des bedre. Det er også en måde at sikre, at I er blevet enige om de samme ting.
I sådan en process er det vigtigt, at du holder fast i dig selv og dine behov i forhold til ham, for det er ikke sikkert han har helt det samme behov, som du har. Dine behov er vigtige for dig, hvis du også i længden skal kunne leve i det.
Lykke til med jeres parforhold.
Venlig hilsen
Mads Madsen, Terapeut og PREP-instruktør