Sexliv på distancen
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Min kæreste er sømand og meget savnet, når han er væk. Jeg prøver at sende ham frække videoer for at tænde ham, så vi kan lege sammen over webcam, men det bliver aldrig rigtigt til noget. Jeg har snakket med ham om, at det er et behov jeg har og et krav, for at vi er sammen, når han sejler. Vi har et fantastisk sexliv, når han er hjemme, så det er meget svært, at det bare stopper, når han tager afsted. Jeg ved, han “tager hånd om sig selv”, men hvorfor vil han ikke gøre det sammen med mig online? Jeg føler, at han mener, at det, han kan finde på nettet, er bedre.

Svar
Kære spørger
Adskillelse i lang tid af gangen kan være svært. Og det giver god mening, at du ønsker at være forbundet med din mand på trods af distancen. Det lyder skønt, at du har lyst til ham, også når han er væk, og dit initiativ til sex over distance lyder som en fin idé – hvis det ellers er noget, din partner har lyst til?
Det lyder ikke, som om han har lyst til at respondere på dine videoer. Måske har han ikke lyst til sex foran et kamera?
Har I talt om det? Det kan jo være, han bruger dine frække videoer, når han “tager hånd om sig selv”?
Vi kan ikke kræve sex af hinanden. Hverken når vi er sammen eller over distance. Sex er ikke en ret. Det er noget, vi deler med hinanden, oplever sammen, når begge parter ønsker det. Det er helt ok at udtrykke behov og at være skuffet, når det ikke bliver mødt. Men jeg mener ikke, det er fordrende for et forhold eller et sexliv at kræve sex.
I stedet tænker jeg, det vil være konstruktivt at stille din partner de selv samme spørgsmål, som du stiller her.
• Hvad stiller du op med din seksuelle frustration, når du er ude at sejle?
• Hvordan har du det med de videoer, jeg sender?
• Kunne du tænke dig, at vi udvekslede frække fantasier, billeder, ord eller videoer, når du er væk? Hvis ja – i hvilken form? Hvis nej – hvordan kan det være?
Der er en mulighed for, at han simpelthen ikke kan forbinde sig til dig seksuelt over distance. At det er for langt fra, hvordan han har lyst til at udtrykke sig seksuelt.
I kan evt. lave videoer sammen, når han er hjemme, som du kan se, når han er væk? Dem kan han også tage med og anvende stedet for porno?
En ting er dog sikkert. Lysten trives dårligt under pres og krav.
Vær i stedet nysgerrig på hans ønsker og behov og udtryk selv ønsker frem for krav. Tal sammen. Skriv til hinanden om emnet, hvis samtalen er for svær. Og så er alternativet til cam-sex, at du plejer dit solo-erotiske liv og nyder dig selv, mens han er væk og glæder dig over, at jeres sexliv er dejligt, når han er hjemme.
Venlig hilsen
Amanda Lagoni, Sexolog og parterapeut