Søskendekonflikt
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej.
Det drejer sig om min forlovede og hans søskende.
Det hele skete i forbindelse med min forlovedes ulykke for mange år siden. Da var han ung, og hans søskende ligeså. De har et anstrengt forhold til hinanden alle tre, og de giver ulykken hele skylden, og de behandler min forlovede som et råddent æble.
Min forlovede får udbetalt et stort beløb i erstatning og forærer/låner den ene søskende et også ret højt beløb. Nu mange år efter er min forlovedes formue væk, og vi låner et beløb for nylig af den samme søskende, som tidligere lånte af os. Nu forlanger han dem hurtigt tilbage. Min forlovede minder ham om det beløb, han endte med at forære for mange år siden, og nu nægter han at dette er hændt. Min forlovede har fortalt mig, at det var noget, deres mor ordnede, da hun havde fået lov til at styre hans pengesager.
Min forlovede er totalt ulykkelig over, at de behandler ham sådan, og han bliver kaldt en elefant i en glas butik.
Den yngste søskende har også haft konflikt med den anden søskende, eftersom hun gifter sig med en noget ældre mand, og der er fløjet mange beskyldninger i luften imellem dem. Det sker så for 2 år siden, at hun bliver enke, og hun er sikret god økonomi fra hendes mand efter dødsfaldet, og vupti er den anden søskende og hans kone en stor støtte for hende. Pludselig er de pot og pande og går sammen imod i min forlovede og siger, at hans ulykke har ødelagt alt for dem.
Jeg står så bare med et spørgsmål, om det er mig, som synes, at det er noget rod og underligt, da jeg kommer fra en familie, der prøver at hjælpe hinanden. Jeg græder mig i søvne sommetider over det her, for jeg har en forlovede, der har nogle udfordringer, men ellers klarer sig udmærket efter ulykken, men nok er konfliktsky og finder sig i meget.

Svar
Kære du
Tak for din henvendelse til Parvis.dk. Jeg kan godt forstå, at du har brug for at reagere på den situation, som du og din forlovede står i. Jeg vil gerne forsøge at skrive nogle tanker ned til dig, men jeg må først og fremmest sige, at jeg eller vi jo desværre ikke kan ændre på din forlovedes søskende og de ting, de har valgt at gøre, selvom det kunne være dejligt at kunne gøre. Jeg håber, at mine refleksioner her kan være en hjælp for dig alligevel.
Først og fremmest noterer jeg mig, at det, du skriver, er meget kærligt overfor din forlovede. Jeg ved ikke, hvordan trafikulykken har påvirket hans liv og jeres liv sammen, men det lyder som om, at I klarer jer godt sammen, og at I er glade for hinanden. Dernæst er der det, som du jo egentligt skriver om: Din forlovedes søskende, det de gør overfor din forlovede, og et blik på om det ”bare er dig, der synes, det er noget rod og underligt”, som du spørger.
Jeg synes også, det lyder som noget rod, det du beskriver med de ret store pengesummer, der er blevet udvekslet mellem familiemedlemmer. Hvad der er op og ned, kan jeg ikke udtale mig om, og pengesager er skrøbelige og grund til mange problemer mellem mennesker. Når det er sagt, bider jeg mærke i, at du skriver, at din forlovede forærede sin søskend penge, mens din forlovede efterfølgende lånte penge af samme person. Hvis ikke I har papirer på nogle af disse aftaler, så vil jeg anbefale jer at finde en professionel på økonomi-området, der kan hjælpe jer med at finde en løsning på denne konflikt.
Da dette er en brevkasse om parforhold, tager jeg udgangspunkt i, at denne situation påvirker dig og din forlovede sådan, at det også påvirker jeres relation til hinanden eller måske kan komme til det. Jeg forstår derfor din henvendelse ud fra den antagelse, at du gerne vil beskytte jeres parforhold i denne situation.
Jeg forstår godt, I er kommet i klemme med nogle følelser. Brug hinanden til at få talt om, hvad de involverer, og hvad de bunder i. Er det følelser som vrede, foragt, forvirrethed, tristhed, mistro eller noget andet, der fylder? Skyldes disse følelser mest af alt pengeaspektet; at I føler jer snydt for jeres penge, eller skyldes de, at din forlovedes søskende ikke behandler ham og jer med respekt og værdighed, sådan som alle mennesker fortjener det? Og hvordan oplever I, at det påvirker jeres forhold til hinanden? Skaber det konflikter mellem jer, eller gør det jer stærkere sammen?
Jeg tænker, at det er vigtigt, at du og din forlovede finder jeres styrke i hinanden. Du, din forlovede og din forlovedes søskende har i mange år været så uenige om sandheden, at I nok ikke via (endnu) en dialog med hinanden finder svar. Hvis ikke I får hjælp til at løse konflikten, vil jeg råde dig og din forlovede at tale sammen om, hvordan I kan få tilbagebetalt det, I har lånt af broren for dernæst at komme videre uden nogle pengesummer imellem jer. Måske er det nødvendigt, at I ikke omgiver jer så meget med din forlovedes søskende (og slet ikke i forhold til pengesager)? Måske kan I i stedet bruge tid på din familie? Tal sammen om, hvordan I finder ressourcerne frem, som I sikkert har sammen, og udnyt dem overfor hinanden. Jeg fornemmer, at du og din forlovede kan stå stærke sammen, og det synes jeg, I skal udnytte – for jeres egen skyld, og ikke for at gøre gengæld mod nogen.
Jeg håber, I finder en vej ud af den rodede søskendekonflikt enten via direkte forsoning med dem, eller ved at du og din forlovede forsoner jer med situationen og starter på en frisk bare jer to sammen.
Vh