Vrede og opfarenhed
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej!
Jeg skriver, fordi jeg er ved at smadre mit forhold med min vrede og opfarenhed, når min kæreste og jeg diskuterer.
Jeg er blevet dårlig til at lytte og truer med at slutte forholdet, når jeg er mest presset. Har svært ved at modtage kritik, og når jeg gør, er det som om, hjernen kortslutter, og jeg kan ikke kende mig selv. Er helt klar over, at jeg skal søge hjælp til at komme videre. Selv min kæreste har nævnt det, og det rammer stoltheden hårdt.
Jeg vil så gerne blive i forholdet men ved, at hendes tålmodighed er sat på en voldsom prøve. Er i tvivl, om det er bedst at tale med en psykolog eller gå efter decideret vredeshåndtering. Tak for mange gode artikler, som hjælper en desperat mand i stor krise.

Svar
Kære desperate mand.
Tak for dit spørgsmål. Jeg er sikker på, at der er mange, der har det tilsvarende dig, nogen i mindre grad og andre i mere. Fælles for mange er, at man sidder fast i det, og er i et eller andet omfang sikker på, at “jeg er den eneste i hele verden, der har det som mig!”. Derfor er det så godt, at du tør åbne dig og spørge om hjælp.
Du stiller et meget konkret spørgsmål, som kunne besvares meget kort, men jeg vælger at sætte lidt flere ord på.
Set fra min stol og med min viden vil jeg vælge at anbefale at snakke med en terapeut eller psykolog, da vrede, der kommer til udtryk, som regel bunder i noget dybereliggende. Det betyder, at du med coaching til håndtering af din vrede godt nok får redskaber til at håndtere vreden, når den kommer, hvilket sådan set kan være godt nok, men du får ikke fat i ‘nældens rod’, hvilket betyder, at vreden fortsætter med at dukke op.
Jeg kunne også godt forestille mig, at det vil være godt for jeres parforhold at komme i parterapi, så I lærer at håndtere de konflikter, der uundgåeligt vil opstå i jeres forhold, måske ikke midst med det temperament, du giver udtryk for. En parterapeut vil kunne guide jer gennem konfliktfyldt farvand og give jer gode værktøjer.
De fleste terapeuter og psykologer har flere forskellige kompetencer, og de vil derfor almindeligvis kunne håndtere både din vrede og dit parforhold. Min anbefaling vil være, at du finder en terapeut/psykolog til at hjælpe dig med at håndtere din vrede. Her kan du evt. invitere din partner med, så hun kan få lidt indblik i, hvad der rører sig i dig. Derefter kunne I så sammen gå i parterapi, men her vil det sikkert være en god idé at vælge en anden terapeut, da der let kan opstå følelsesmæssige forviklinger, fordi partneren let kan få en følelse af, at du og terapeuten står sammen mod hende. Det behøver naturligvis ikke være tilfældet, men følelsen kan være der alligevel, og være en hindring i et godt terapiforløb.
Lykke til med livet og parforholdet