Han giver mig dårlig
selvtillid i sengen
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej.
Jeg står overfor et problem, som jeg egentlig før slet ikke har haft. Jeg er begyndt at døje meget med dårlig selvtillid, hvor jeg ellers altid har haft et helt fint forhold til min krop. Dette er kommet efter jeg er kommet sammen med min nuværende kæreste. Han er virkelig meget bryst-mand, men jeg har en lille str. B. Han kigger ofte på virkelig smukke piger med store bryster på Instagram og TikTok, hvor jeg måske er meget gennemsnitlig. Jeg ved, han har valgt mig af en grund, men alligevel synes jeg, at jeg har svært ved det. Det går ud over vores sexliv, hvor jeg har enormt svært ved at give mig hen, fordi jeg føler mig som en sæk kartofler. Jeg har heller ikke længere lyst til at “modtage” noget seksuelt, for jeg føler mig bare i vejen og det nok tager for lang tid inden jeg får orgasme, især efter at han fortalte mig, at hans ekskæreste kunne komme tre til fire gange hver gang, hvor det kræver lidt mere arbejde med mig.
Hvad skal jeg gøre? 🙁

Svar
Tak for din mail.
Jeg kan godt forstå, at du oplever det som et problem. Det er ikke rart at opleve sig sammenlignet, og føle sig mindre rigtig, og føle sig “i vejen”, som du skriver i dit brev.
Det er helt naturligt, at vi har en kropslig seksuel præference, og at vores partner ikke altid matcher denne – for som du skriver, så vælger vi partner af mange grunde, og ikke nødvendigvis pga. brystmål. Når det er sagt, så er det hverken kærligt eller nødvendigt gentagende gange at påpege det, og åbenlyst se på andre kvinder foran sin partner.
I forhold til, at din orgasme-hyppighed bliver sammenlignet med hans ekskæreste, så har jeg lyst til at skrive, at en orgasme er et udtryk for nydelse – en nydelses-eksplosion. Og nogle kvinder oplever hyppigere orgasme end andre, ikke nødvendigvis fordi de nyder mere, der kan være andre biologiske årsager.
En ting der stensikkert modarbejder både nydelse og orgasmer, er press og skam. Og det lyder som om du føler dig presset og gjort forkert/ikke god nok af.
Det er ikke ok. Det må du godt sige fra over for.
Har du talt med din kæreste om dette? Har du fortalt ham, hvad det gør ved dig, at han øjensynligt kigger på andre piger med større bryster, og sammenligner din seksuelle præstation med hans ekskærestes? Der er en grænse der kan (og skal) sættes her. Han skal vide, at det han gør er uhensigtsmæssigt og ukærligt, og du skal sige fra.
Du må godt sætte en grænse og sige, at han ikke skal se på andre piger foran dig, og at du ikke vil sammenlignes med hans ekskæreste. Det er dig, han er sammen med – så må han være nysgerrig på din krop, og din nydelse.
Det lyder som om det du oplever har sat sine spor i dit selvværd og i jeres sexliv.
Måske I skal have lidt hjælp til dette? Hos en sexolog eller parterapeut? Til en start bliver I nødt til at tale om det, og den adfærd, der forstærker følelsen af ikke at være god nok og utildtrækkelig, skal stoppe.
Så kan I måske søge hjælp derfra?
De bedste hilsner
Amanda Lagoni, Sexolog og parterapeut