Dræner mig for energi
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej brevkasse
Jeg er i et forhold med en fantastisk fyr på 8. måned. Vi hygger os sammen, vi er ærlige over for hinanden, og vi ses også med hinandens venner og familier. Vi har samme humor, er begge glade for naturen og kan lide at høre musik og spille brætspil sammen.
Jeg har været igennem et længere sygdomsforløb, og han er virkelig god til at støtte op om mig, og er altid klar til at snakke også om dybe ting, og han har nogle gode betragtninger.
Vi bor ikke sammen, men har snakket om at gøre det, måske om et år eller 2.
Her er mit problem:
Jeg har det virkelig dårligt i forholdet, og jeg ved simpelthen ikke hvorfor. Jeg har overvejet seriøst i de sidste måneder, om det skulle være os to. Jeg føler, at jeg bliver drænet for energi, og har også mærket mit energiniveau falde i den tid, vi har været sammen, uden at kunne sige endegyldigt, at det er derfor. Det er især sammen med andre, at jeg har mindre energi.  Jeg tvivler på, at det har noget med ham at gøre og mere noget med mine tanker. Men jeg har prøvet en masse med at ændre mine tanker og se de gode ting ved ham, og det virker måske i lidt tid, men så kommer den her “forkertheds”-følelse tilbage igen. Nogle gange får jeg en knude i maven, når vi skal ses. Det giver ingen mening for mig, for han er virkelig en god kæreste.
Det skal siges, at jeg tidligere har været i et langt forhold, der endte på en rigtig grim måde, og jeg har tænkt, om mine følelser nu kunne skyldes, at jeg ubevidst er bange for, at det skal gå på samme måde med det her forhold. Jeg synes bare, at jeg har prøvet ikke at tænke på, hvor galt det kan gå men at “leve i nuet”.
Siden min sidste kæreste, har jeg datet en del, og jeg har spekuleret over, om det her kunne skyldes, at jeg i virkeligheden trænger til at være lidt for mig selv. Jeg ved det virkelig ikke.
Håber, at du måske har nogle betragtninger
Mvh
Den forvirrede

Svar
Kære du
Vi vil rigtig gerne forsøge at komme med vores betragtninger, og det vi kommer i kontakt med, når vi læser dit spørgsmål. Vi håber du vil modtage det netop som betragtninger og forhåbentlig ny inspiration, og ikke som svar eller løsninger på den komplekse og smertefulde situation du står i.
Når vi læser dit spørgsmål, virker det som om, du oprigtigt er glad for din kæreste. Du beskriver ham i positive vendinger og med kvaliteter, som du værdsætter.
Det virker som om, at der er en stor del af dig, som ønsker at bevare og værne om jeres forhold. Samtidig virker det også som om, at der er en anden del af dig, som kæmper med ”noget”. Du beskriver, at du på en måde bliver drænet for energi, har en forkertheds-følelse, og en angst for at forholdet skal ende galt – hvilket du har en grim erfaring med fra et tidligere forhold.
Det virker som om, der måske foregår en ”kamp” i dig – måske mellem de to ”dele”, og måske er det den kamp, som dræner dig for energi? Måske kæmper du for at få ”tankerne om hvor galt det kan gå” eller tankerne om ”forkertheds-følelse” til at forsvinde. Du skriver, at du har prøvet en masse med at ændre dine tanker, og at du prøver på ikke at tænke på, hvor galt det kan gå.
Vi får lyst til at spørge. – Hvorfor mon disse tanker bliver ved med at dukke op?
Indimellem, når vi prøver at få nogle tanker til at forsvinde, kan det opleves som at forsøge at få damp til at holde op med at komme ud af en kogende kedel – stort set umuligt og et meget opslidende arbejde!
Måske tankerne har et budskab, måske de protesterer mod at blive pakket væk, måske de bliver ved med at trænge sig på, fordi der er noget, de ønsker, du skal tage dig af eller blive klogere på. Måske de trænger til at blive rummet, taget alvorligt eller lyttet til med nænsomhed?
En anden ting vi bemærker, når vi læser det du skriver, er det med at dit tidligere forhold sluttede på en grim måde. Vi ved jo ikke præcist, hvad det dækker over, men vi har erfaring med, at når vi oplever noget, som er ekstremt smertefuldt, ubehageligt eller overraskende i vores liv (et traume) kan det sætte sig i kroppen. Kroppen husker ikke i tid og den kan tro, at der er fare på færde i nutid, når den registrerer noget, som minder den om noget ubehageligt fra tidligere.  Det kan være en duft, en stemning, en situation, nogle ord eller lignende, som får kroppen til at reagere, og det kan virke som om, det kroppen reagerer med ikke giver mening. Lidt som du skriver – det giver ingen mening for mig, for han er virkelig en god kæreste. Måske dine reaktioner ikke handler om nutid men om fortid?
Du skriver også, at du har været igennem et længere sygdomsforløb. Sygdomsforløb af længere varighed tærer ofte på kræfter og overskud længe efter – også selvom man er blevet rask. Mon kroppen stadig kalder på restitueringstid. Mon den har brug for, at du giver efter for energiforladtheden og hviler eller sover mere eller har mere ”alenetid”, hvor du kan lade op/komme til kræfter?
Vi håber SÅ meget, at vores betragtninger giver mening for dig, og at de kan medvirke til at bringe dig lidt tættere på det, som du ønsker dig i livet. Ikke mindst ønsker vi for dig, at du har mod på at finde en terapeut du kan fatte tillid til, som kan gå på opdagelse sammen med dig i, hvad der er på færde, og i hvordan du kan få energien tilbage.
Kærlig hilsen