Er han utro igen?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg har før skrevet vedrørende min mands utroskab med en yngre kollega. Nu forholder det sig sådan, at min mand har anskaffet sig ure, som man kan koble til mobilen via apps. Jeg må nok indrømme, at det for mig virker meget underligt, for da jeg spurgte, hvorfor han havde tre ure sat til opladning, svarede han: “Bland dig uden om mit privatliv”. Det synes jeg er et underligt svar! Det er også underligt, at hans mobil altid står på lydløs.
Vores forhold har ellers været godt det sidste års tid efter hans utroskab. Jeg ved overhovedet ikke hvad jeg skal tænke om denne adfærd, det virker for mig meget foruroligende, som om det hele begynder forfra igen. Følelsen kommer om jeg nogensinde kan genvinde tilliden til min mand igen? Det er en meget vigtig ting for mig. Jeg opfatter dette signal med ure via apps til mobilen, som en måde at skjule digitalt utroskab med.
Hvad skal jeg tro?

Svar
Kære spørger
Jeg forstår godt, at du føler dig frustreret og usikker i forhold til din mands opførsel. Jeg er ikke helt klar over, hvad der kan være meningen med de mange ure, han har afskaffet sig, men hans reaktion, når du spørger til det, er bekymrende. At han tidligere har været dig utro, er naturligt nok med til at forstærke din uro.
Du har været villig til at tilgive og give ham og jeres forhold en ny chance. For at jeres forhold kan lykkes, må det også være noget, han vil gøre en ekstra indsats for. Og det vil i høj grad betyde åbenhed og imødekommenhed fra hans side. Det betyder ikke, at man ikke hver for sig kan have brug for en form for privatliv, men i en situation, hvor din tillid til ham skal genopbygges, må det ikke være noget, han skjuler sig bag.
Du kan undgå konflikt og et muligt brud, hvis du accepterer hans betingelser, men jeg tror kun, at det vil blive en udsættelse, som samtidig vil være med til at nedbryde dit selvværd. Så jeg synes, du er nødt til at konfrontere ham og fortælle, hvad der er dine nødvendige forventninger og krav, hvis jeres forhold skal fortsætte.
Jeg ved ikke, om I tidligere har fået hjælp og vejledning i jeres parforhold, men hvis han lukker op og har ønsker om, at jeres forhold skal fortsætte, så kunne du tage det med i dine ”krav”; at I skal søge parterapi. Det kan måske gøre det lettere for jer begge, at det er en anden, som sætter ord på, hvad der er nødvendigt for at et forhold kan overleve og genopbygges.
Jeg ønsker det bedste for dig. Uanset, om det kan være i dit nuværende forhold, eller om du er nødt til at afslutte det.
Mange hilsner