Ex-kæresten har fundet en
ny. Kan vi være venner?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg er en mand på 55, der for 3 måneder siden mistede min kæreste efter 11 måneder. Det kom noget bag på mig og helt uventet. Jeg har tidligere fået et godt svar på min problemstilling fra jer,  men i mellemtiden har hun fundet en ny mand.
Mine tanker kredser meget om hende, men som i også anbefalede er det en god ide at aflede opmærksomheden med andre aktiviteter.
Men tror I, det ville være en god ide med kun et venskab? Jeg har stadig følelser for hende og svært ved at tilgive mig selv, da jeg ikke syntes, jeg gjorde det godt nok….
Det skal siges, at vi er lige gode til at kontakte hinanden på de sociale medier, også efter den nye er kommet ind i billedet – så det er ikke kun mig der “står med hatten i hånden” overfor hende.
Har da også valgt at sende blomster til hende her den 16. maj, hvor hun har fødselsdag. Med en kærlig hilsen og tak for året der gik.
Så mit spørgsmål er “en kold tyrker” eller et venskab? Kan godt mærke, at mine følelser siger et min forstand noget andet 🙂 Synes godt nok det er noget af et dilemma, jeg står midt i.
På forhånd tak for jeres svar 🙂

Svar
Kære mand
Tak for din henvendelse til brevkassen og dejligt at høre, at du tidligere har fået et godt svar herfra, som du har kunnet bruge.
Problemet
Du har mistet din kæreste efter 11 måneder sammen, det kom bag på dig og var uventet.
Nu er din ex kæreste i et nyt forhold. Men du har stadig følelser for hende.
Du oplever, at du ikke gjorde det godt nok i det forhold I havde.
Løsning
Nu hvor forholdet er opløst, er der så ting du har lært og vil gøre anderledes, hvis du kommer i et nyt forhold?
Jeg tænker, der må være noget, som I ikke har fået afstemt med hinanden, da bruddet kom bag på dig.
I et parforhold er det vigtigt med en god dialog og at spørge ind til hinanden ret ofte.
Hvis du spørger mig, om du skal vælge en kold tyrker eller et venskab, er jeg ikke i tvivl med mit svar.
Erkend at forholdet er opløst, din ex. er i et nyt forhold og optaget af det.
Følelsesmæssigt holder du gryden i kog ved at have kontakt også på de sociale medier. Du giver dine følelser næring.
Det kan tage lang tid, inden følelser og forstand bliver et, her hvor bruddet er sket. Så du må give tid og have tålmodighed.
Jeg har svært ved at se, at man behøver at have venskaber med gamle kærester.
Jeg tror, du er en flink fyr, så det med buketten til fødselsdagen var en smuk gestus men slut med det.
Så jeg vil anbefale den kolde tyrker.
Jeg kunne ønske, at du gør dig fri af dette forhold også for at have fokus på at finde en ny kvinde i dit liv.
Søg nye oplevelser, nye aktiviteter eventuelt højskoleophold og rejser.
Livet er fyldt med oplevelser.
Der er næsten frit slag på alle hylder, hvis man i øvrigt er i stand til at bevæge sig til det og ønsker fællesskab med mennesker.
Vil ønske dig en god sommer.
Kærlig hilsen
Ellen Hedelund, Psykoterapeut