Få mit livs kærlighed
eller droppe det?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg var så heldige at finde den mand, jeg er sikker på jeg vil leve resten af mit liv med, og han havde det på samme måde. Vi var dog begge gift, så det hele blev lidt besværligt. Men han gik fra sin kone, og jeg gik fra min mand. På et tidspunkt blev hans børn så kede af, at han boede så langt væk, da han ikke kunne få en lejlighed i nærheden. Han flyttede derfor hjem igen og ville give konen en ny chance. Efter et par dage ringede han til mig igen, og vi var sammen endnu en måned, før han igen sagde, at han blev nødt til at give ekskonen en chance. Jeg synes det er meget reelt, for hvis en familie kan reddes – skal den reddes. På den anden side er hans og min kærlighed så speciel, at jeg ikke kan opgive den. Hvor længe skal han have været hjemme og prøve, før det er rimeligt at jeg kontakter ham? Eller skal jeg slet ikke kontakte ham? Jeg er i syv sind.

Svar
Kære kvinde
Kærligheden er smuk og dejlig
Den sætter gang i alt i kroppen. Den gør, at du tænker på ham eller hende hele tiden og ønsker bare at være sammen, og samtidig ønsker den alt det bedste for den anden.
Du fortæller om din forelskelse, og samtidig at dit forhold til manden er kompliceret af, at han har kone og børn. Han er to gange flyttet tilbage til sin familie, og dit store spørgsmål er, om du får ham tilbage. Skal du sørge over at have mistet ham og arbejde på at komme videre med dit liv, eller skal du stadig håbe på, at han vender tilbage? Kan du i det hele taget tillade dig at gøre noget, for at få ham tilbage? Kan du tillade dig at henvende dig til ham?
Kærligheden søger ikke sit eget
”Kærligheden er tålmodig, mild, den misunder ikke og søger ikke sit eget. Den glæder sig over sandheden.” Måske har du hørt nogle af disse ord til et bryllup i kirken. Hvis disse ord skulle være sande, må det betyde, at man ønsker alt godt for den man elsker, også selv om det betyder, at jeg ikke får det, jeg ønsker, og må give slip på mit livs kærlighed. Jeg må prøve at ønske det bedste for ham ved at sætte mig i hans sted. Og hvad er bedst for hans familie? Som mand har han brug for at kunne se sig selv i øjnene og vide, at han gør, hvad han kan, for at være en god far og god ægtefælle. Være en mand der kan leve op til sit ansvar. Her er jeres stormende forelskelse måske dejlig og spændende, men spænder ben for deres ægteskab. Der bliver tre i hans ægteskab, og det kan han og familien ikke leve med, og du heller ikke. Han bliver nødt til at vælge. Hvis han skal have bygget sit gamle ægteskab og familieliv op, må han bruge sin opmærksomhed og tid på dette. I denne proces bliver han nødt til at give slip på dig. Du beskriver jeres forhold, som at I begge har fundet jeres livs kærlighed, og derfor kræver det sikkert stor vilje fra hans side til at give slip på dig. Hvis du prøver at kontakte ham, gør du det ekstra svært for ham, og det han prøver på at bygge op, bliver ødelagt. Han har valgt familielivet, ved at han er rejst tilbage til familien, og det må du respektere.
Samstem med dine værdier
Jeg har intet kendskab til din og hans historie og jeres normer og værdier. Men værdier er vigtige for at kunne tage gode valg i livet. Derfor mener jeg, det er vigtigt at du samstemmer dit valg med dine værdier. Hvis du kontakter ham, kan du risikere, at du får det du ønsker, men også at han får ødelagt det, han er i gang med at bygge op. Så hvilke værdier har du? Siger dine værdier, at det er vigtigt at gå efter kærligheden, eller at bevare et godt forhold til dine relationer og han til sine? Eller er det noget helt tredje, der er værdifuldt for dig. Jeg tænker, det handler om at kunne se sig selv i øjnene med god samvittighed. At samstemme værdier i forhold til de valg vi tager i livet, handler i bund og grund om vores selvrespekt, men også andres respekt, som fra familie og venner.
Kærlighed er en beslutning
Det kunne have været dejligt, om jeg kunne have sagt til dig, at du skulle gå efter dit hjerte, men jeg tror på, at i et helt livs perspektiv, vil du have det bedst med at give slip på ham og komme videre med dit liv. Hvor mange år vil du vente og spilde dit liv på, at han finder ud af, hvad han vil? Og så er jeg en af dem, der tror på, at gammel kærlighed og ægteskab kan bygges op, selv om det er gået skævt. Det handler om vilje fra begge parter. Jeg tror på, at de relationer man kæmper for, har noget unikt og stærk i sig. I ethvert nært forhold skal der nogle gange luftes ud og tilgives, for at der igen kan skabes tillid og nærhed.
Jeg ønsker dig alt godt og lykke i dit liv.
Med kærlig hilsen
Erna Nielsen, Psyko- og parterapeut