Han vil ud og mærke “friheden”
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej Parvis
Jeg er en pige på 21 år, som har været sammen med min nu eks-kæreste i lidt over 1,5 år.
Da vi først mødte hinanden, var alt bare perfekt, og ingen af os har været så lykkelige før. Selvfølgelig har vi haft vores skænderier, men vi har altid fundet roen igen.
De eneste problemer, vi har haft, er jalousi og så min usikkerhed på hans kærlighed til mig (da jeg er rigtig usikker på mig selv). Det skal siges, at han altid har elsket og passet på mig.
Før mig har han haft to forhold – et længerevarende og et kort – så han har egentlig haft kærester i en stor del af sit liv (han er 21 år – kærester i alt 5 år).
For få dage siden vælger han så at slå op med mig (meget uventet, da vi endelig skulle til alt det, vi har drømt om længe – ferie m.m.).
Han siger, at han stadig elsker mig, at jeg er en engel, og at hans største håb er, at vi finder sammen igen en dag, men at han bare har brug for at være “fri”, ikke at skulle have en kæreste at tage sig af og tænke på. Han siger lige nu, at det nok drejer sig om 2-3 år…
Han siger også, at han ikke vil ud og søge nye kærester (men flirts hvis det nu opstår – han vil ikke have skyggen af noget fast), og jeg føler mig bare på så bar bund – har aldrig været så ulykkelig før….
Han nævnte også, at han føler, der er så meget han vil prøve, før han slår sig 100% ned, fordi han føler, det er der, vi er på vej hen.
Det er 3 dage siden han slog op, og vi har haft kontakt hver dag. Jeg prøver alt, jeg kan, for at han kan få sin “frihed” sammen med mig – så alt det han vil opleve, skal jeg nok bakke op omkring – men han lader ikke til at ændre sin mening…
Vi havde så mange fremtidsplaner sammen og jeg føler mig så utilpas og ulykkelig hele tiden – har aldrig mærket sådan en sorg før… for jeg vil kun ham – han er alt i én for mig.
Hvad skal jeg gøre?

Svar
Kære 21-årige
Tak for dit spørgsmål!
Det lyder som om, du har det rigtigt svært lige nu. Ham du elsker og ser en fremtid med har slået op med dig, og på trods af dine bestræbelser på at imødekomme hans ønsker virker det ikke til at have en effekt. Og tilbage står du, magtesløs og ulykkelig.
Du spørger, hvad du skal gøre. Men i virkeligheden ligger bolden jo meget hos din eks-kæreste, idet det er ham, der har taget beslutningen om at slutte forholdet – mod dit ønske. Der er ikke noget at sige til, at du føler dig utilpas og ulykkelig. Og netop din beskrivelse af at være i sorg, er så fin, da jeg tror det er det første skridt; at anerkende for dig selv at du er i en sorgproces. Og det tager tid og energi.
Det er forskelligt, hvad der hjælper mennesker videre efter et brud. Men det kan være en hjælp at forstå det bedre. Nu lyder det som om, I har talt det igennem. Men ved du for eksempel hvor længe din eks-kæreste har gået med disse tanker og overvejelser? Ved du hvad der har trigget dem?
Det er ikke fordi det i sig selv ændrer situationen at forstå den bedre, men det kan være en hjælp i forhold til, hvordan du selv kommer videre. Og når du så kan mærke, at dine tanker og spørgsmål går i ring, så du gentager dig selv, så hold inde. Du kan ikke bare vælge at stoppe dine tanker, men du kan et stykke ad vejen vælge, hvor meget du vil beskæftige dig med dem, og tale om dem.
Det næste, jeg vil råde dig til, er at overveje, hvilken relation du kan holde ud at have til din eks-kæreste, når I ikke er kærester længere. Vil du kunne fortsætte et venskab? Vil du være i “vente-position” og leve i håbet om at han vender tilbage? Måske har du brug for en pause, hvor I slet ikke taler sammen for at finde frem til, hvad du vil og kan. Når der bliver rusket op i livet på den måde, kan det være godt med ro til at genfinde balancen og finde en ny retning. Måske er der venne/veninde relationer, der har været forsømt, mens I var kærester, som du nu kan opprioritere. Du kan prøve at komme tilbage til, hvad du helt konkret brugte din tid på, før din kæreste kom ind i billedet.
Og så er det måske også en lejlighed til at arbejde lidt med dig selv? Du skriver, at du er rigtig usikker på dig selv. Når man er det, kan det være en udfordring at være i en intim relation, fordi den anden part kommer på overarbejde ift. at bekræfte en. Hvis man selv hviler i, at man er værd at elske, har man ofte mere overskud til at elske et andet menneske. Her kan det være en mulighed at tale med en terapeut, om hvor usikkerheden stammer fra, og hvordan du kan håndtere den og komme til at elske dig selv også.
Jeg håber at du finder en god vej frem, trods alt det svære du oplever lige nu. Og at der er gode mennesker omkring dig, som kan trøste og opmuntre dig, når det hele bliver for svært at bære.
Kærlig hilsen