Hvornår er nok, nok?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg er en mand sidst i 40’erne. Jeg har gennem de sidste 5 år været sammen med kvinden, som jeg ser som min største kærlighed, og som den jeg allermest ønsker at leve resten af mine dage med.
Problemet er, at vi gennem de år, vi har været sammen, har faret ud og ind af forholdet med pauser på 1 til 10 uger. 7 gange har hun sat det på pause… og hun har nu gjort det igen.
Normalt er alt rosenrødt, vi hygger os meget, ser vores venner, familie, rejser sammen og er i det hele taget enige om alt. MEN når hun får sine ture… så er hun tavs, egoistisk, seksuelt fraværende, har ikke lyst… samtidig tvivler hun på vores forhold. siger hun mangler noget….men kan ikke sætte ord på det. Hun er ond både i ord og handling, hvorefter hun vil have vi ikke skal ses .. ( pause igen).
Hun bliver hurtigt jaloux, hvis jeg har kontakt til kvindelige venner, når vi har disse pauser. Kan finde på at tjekke, hvad jeg laver. Samtidig har hun ikke lyst at melde ud til nogen, at vi ikke er sammen, men har stadig mig som hendes kæreste på facebook.
Jeg er en meget tålmodig fyr og har forsøgt alt… Mit problem er, at jeg ikke har lyst til at slutte forholdet helt, har ikke lyst til andre, og hun skal nok vende tilbage, som de andre gange. Jeg føler bare ikke, jeg kan klare det mere … Kan ikke sætte ord på mine følelser nu… Kan ikke engang græde.
Jeg aner ikke mine vildeste råd … Hvad skal jeg gøre?

Svar
Kære ven.
Tak for dit spørgsmål og din åbenhed omkring dit parforhold.
Når mennesker finder sammen og indleder et parforhold, er det fordi man har noget at give hinanden, dels på det bevidste plan, men også rigtig meget på det ubevidste plan, og sådan tænker jeg også, det er i jeres parforhold. Nogen gange kan man så godt blive bange for, hvad relationen afslører i én selv, og bliver derfor usikker, måske mere på sig selv end på relationen. Jeg tænker, at det kan være grunden til jeres “on-off-forhold”.
Når det så er sagt, kan jeg godt forstå, at du efterhånden finder det uudholdeligt, for du skal til stadighed forholde dig til et eller andet, som du ikke ved, hvad er. Usikkerhed er noget af det sværeste at forholde sig til. Det er nemmere med et konkret “ja” eller et “nej”. Usikkerheden tærer, og det er det, jeg fornemmer, at du oplever.
Du spørger efter en vej frem. Her tænker jeg, at I har brug for en 3. person til at dele jeres situation med, f. eks. en parterapeut, for helt kort tror jeg, at der er for få ord mellem jer. Måske er der mange ord, men ikke ord, der lidt dybere fortæller, hvem I hver især er, så I kan blive klogere på hinanden. Det er her, parterapeuten kan gå ind og hjælpe jer til at komme videre i jeres forhold og få mere stabilitet i det.
“Hvornår er nok nok?” Hvis hun ikke vil med i parterapi, tænker jeg, at det vil være godt for dig at tage en samtale alene. Her kan du få hjælp til selv at finde vejen frem og finde ud af, hvad der er bedst for dig.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen