Har mistet følelserne
for min mand
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg har boet sammen med min mand i 15 år og vi har 3 børn sammen. I alle årene har jeg haft lysten og energien til at kæmpe for forholdet og støtte min mand igennem diverse svære udfordringer, han har været igennem. Han kan til tider være negativ og humørsvingende.
I slutningen af sidste efterår/start vinter synes jeg, at hans negativitet har været tiltagende, og han har verbalt være mere hård ved mig end tidligere (plejer godt at kunne forstå/rumme hans frustrationer, når noget går ham på også selvom jeg ikke altid ved præcist, hvad det er, så siger jeg til mig selv, at han er presset på jobbet).
Mine følelser er langsomt forsvundet den sidste tid, og nu er de helt væk. Jeg mærker ingenting, når han røre ved mig eller kysser mig. Jeg har overvejet flere gange at flytte for mig selv en tid. For 1 måned siden “opdagede” jeg pludselig en kollega, som jeg nu er blevet forelsket i. Vi har mødtes en del gange i løbet af den sidste tid (uden sex). Min mand opdagede det sidste weekend (hvor jeg var endt i sengen med kollegaen efter en bytur) og nu har han lagt sig faldt ned. Han ønsker jeg skal komme tilbage, og han vil gøre alt for at ændre sig. Han har haft den første samtale med en psykoterapeut, som vil hjælpe ham med hans lave selvværd samt støtte ham i at ændre hans negative tankemønstre (jeg skal også have nogle samtaler, for jeg har selvfølgelig også fejl). Mit problem er bare at mine følelser er væk og jeg har virkelig svært ved at finde energien til at kæmpe for det her forhold.
Efter det sidste halve år, føler jeg mig virkelig trådt på. Jeg er dog ikke i tvivl om, at han vil gøre sit bedste for at ændre sig, og han er allerede meget lydhør overfor alt, hvad jeg siger. Hvad skal jeg gøre – blive og kæmpe, og hvor får man energien/lysten fra? – Eller skal jeg flytte for mig selv?
Mvh K

Svar
Kære K.
Tak for din mail. Du spørger indtil, om du skal blive og kæmpe – og i denne forbindelse hvorfra man får energien og lysten til at kæmpe for sit parforhold – eller om du skal flytte for dig selv.
Det er selvfølgelig dig, der skal tage den beslutning fuldt ud, men jeg vil komme med nogle perspektiver på din situation, og så håber jeg, det kan hjælpe dig. Det er selvfølgelig svært at være i et parforhold, når man har oplevet at miste lysten og energien til at kæmpe for forholdet. Det forstår jeg godt.
Du fortæller om dit forhold og forelskelse til en kollega. Jeg kan ikke fornemme på din mail, om du stadig har kontakt med ham, men det er forståeligt, at en forelskelse i en anden kan fjerne fokus fra dig eget parforhold. Af den grund tænker jeg også, det ville være nødvendigt for dit ægteskab, at du ikke har kontakt med denne mand. At blive forelsket i en anden kan ske for mange mennesker, og jeg kan kun forestille mig, hvordan denne følelse må have været svær ikke at reagere på, særligt taget situationen i dit parforhold i betragtning. Det kan muligvis være en vigtig erkendelse frem mod at kæmpe for dit ægteskab: At forelskelse kan forekomme, og at forelskelsen netop virker mere fristende på grund af kontrasten fra dine manglende følelser for din mand. Alle ægteskaber indeholder gode og svære perioder, og din mand og dig står formentlig i en svær periode – men jeg tror alligevel, det er muligt at genfinde glæden ved hinanden.
Du skriver, at din mand er begyndt i terapi, og at du selv muligvis også vil starte i terapi for at få talt om de ting, du kæmper med. Det, tænker jeg, er godt og glædeligt, at I tager jeres problemer alvorlig og ønsker at arbejde med disse. En mulighed kunne i denne forbindelse også være parterapi, hvor I sammen kan få talt om jeres ægteskab; få talt ud, genfundet tilliden og forhåbentligt genvinde noget glæde for jeres ægteskab.
Du skriver yderligere om muligheden for at flytte for dig selv for en tid, og jeg forstår godt, at du kan have lyst til det, så du kan få ro og samle tankerne. Om det er det rigtige for dig og for jeres ægteskab, skal jeg ikke bedømme. Jeg vil dog opfordre dig til at overveje, hvad denne mulige flytning vil have af indvirkninger på jeres situation. Når jeg læser din mail, får jeg fornemmelsen af, at I begge tænker, at din mand skal ændre sig og gøre sit for jeres ægteskab. Hvis du og din mand sammen skal overkomme jeres udfordringer og genfinde glæden ved jeres ægteskab, skal I selvfølgelig arbejde på nogle ting hver for sig, men denne kamp tænker jeg i højere grad er fælles. Jeg tænker derfor, at det bedste udgangspunkt er samarbejde og et fællesskab om at kæmpe for jeres ægteskab og genfinde glæden.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Jeg vil ønske dig og din familie alt godt fremover.
Kærlig hilsen