Ingen sexlyst efter fødsel
- føler jeg mister hende
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse.
Mig og min forlovede bor sammen og har vores lille søn på 3 måneder. Jeg er den lykkeligeste mand, hvad min søn angår, elsker knægten højere end noget andet! Men til gengæld har jeg mistet forholdet til hans mor føler jeg. Hendes sexlyst er forsvundet 100%, jeg har prøvet alt, intet kan give hende lysten.
Hun søger mig ikke længere. Naturligvis fylder det jo meget når man har fået et barn i ens forhold. Men jeg føler, at hun ikke har overskud til både mig og vores lille dreng. Det gør mig ekstremt ked af det, jeg er stadig så forelsket i hende, men hver gang jeg viser hende mine følelser, trækker hun sig fra mig. Hjæææælp!

Svar
Kære du!
Mange tak for din henvendelse! Jeg håber, jeg forstår det rigtigt, og at mine overvejelser er hjælpsomme. Som jeg forstår det, er det først efter jeres søns fødsel, at du har ”mistet forholdet” til din forlovede – altså inden for de seneste 3 måneder? Du skriver selv, at du føler, hun ikke har overskud til både dig og jeres lille dreng. Jeg tænker, at du selv har fundet en mulig forklaring dér. Hvis din forlovede ikke har overskud til jer begge, bliver hun nødt til at bruge sit overskud på jeres nyfødte dreng, som er helt afhængig af jer.
Jeg ved jo ikke, hvordan I fordeler ansvaret over for jeres søn og husholdning generelt, men hvis du har mere overskud lige nu end hende, kan det være du skal prøve at gøre endnu mere for at lette hendes opgaver. Det er en stor omvæltning at få et barn (og det ved du sikkert selv), så I skal begge vænne jer til ændringerne, som altså også betyder nye opgaver og roller til jer. Træthed påvirker også vores humør og sexlyst.
Helt praktisk kunne en idé være, at I får snakket med hinanden om, hvordan det går med jeres forhold i jeres nye liv som forældre. Sæt tid af til det, hvor der er mindst mulig risiko for forstyrrelser – også fra jeres søn. Jeg anbefaler, at I aftaler, at I på skift har ordet. I kan starte med hver for sig at skrive en liste over ting, som I synes går godt, efter I har fået jeres søn, og ligeså en liste over, hvad der udfordrer. Læs på skift listerne op for hinanden uden at kommentere undervejs. Tal om udfordringerne én efter én og gerne i jeg-form, så de ikke bliver opfattet som bebrejdelser. Overvej sammen, hvad I kan gøre for at overkomme de enkelte udfordringer. Tag jer god tid til det – det kan godt være, det tager flere dage og snakke.
Jeg tænker også på en helt anden mulig forklaring, men vær forsigtig med at igangsætte nogle tanker, hun ikke selv har. En fødsel er en stor mundfuld for kroppen, og efter en fødsel, kan nogle kvinder have svært ved de forandringer, som graviditet og fødsel efterlader på kroppen. En nedsat sexlyst kan være en konsekvens af, at kvinden ikke føler sig sexet, og måske endda føler skam over sin krop. Andre kvinder elsker deres nye krop, fordi den vidner om en stor, kropslig præstation. Hvis din forlovede hører til den første gruppe, så skal hun måske hjælpes til igen at elske sin krop, inklusive de forandringer, som følger den vilde præstation, som en fødsel er. Fortsæt med at fortælle og vise hende, hvad du elsker ved hende – både i det indre og det ydre. Du skal ikke overdrive eller lyve, men bare fortælle hende, hvad du synes er dejligt ved hende.
Jeg håber, du kan bruge mine overvejelser til noget. Til sidst vil jeg gentage mig selv lidt, for jeg tror det er afgørende, at jeres søn kun er tre måneder gammel. Måske har du været hurtigere til at finde ind i jeres nye familieliv end hun har, og måske har hun brug for, at du tager endnu mere ansvar i hverdagen. Giv det tid, hjælp hende med at få overskud og snak med hende om dine bekymringer. Måske kan hun berolige dig, hvis hun får at vide, hvad du bekymrer dig om.
Endnu en gang tak for din henvendelse. Jeg ønsker dig og jer det bedste!
Venlig hilsen