Jeg ved ikke om jeg er købt eller solgt…
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære Parvis
En længere historie og rod i mit hoved. Jeg vil, i håb om at I kan hjælpe mig med tankerne, prøve at forklare min situation.
For 9-10 måneder siden begyndte jeg at ses med min kollega. Før det skrev vi ofte sammen og udviklede et godt venskab – udover et godt kollegialt forhold.
Han kom ud af sit forhold med sin ekskæreste. Dehavde været sammen i godt ti år. Sammen har to mindre børn. Jeg var kommet ud af et ægteskab, så vi havde en masse tilfælles og vendte ofte hver vores situation med hinanden.
Efter at vi havde set hinanden og været sammen, begyndte han at give udtryk for, at han var vild med mig og glad for mig. Det gælder jo selvfølgelig også fra min side. Han siger nu, at han stadig holder af mig, men at han ikke er klar til at vise mig frem eller fortælle om mig her 9-10 måneder efter. Dog vil han stadig godt ses med mig engang imellem!
Jeg er ved at blive småskør i hovedet, for det virker, som om han trækker sig lidt nu! Han skrev til mig for ikke så lang tid siden, at han stadig havde nogle ting i sit hoved, som han skulle have på plads – og som han mente, var svært at sætte ord på.
Når vi er sammen, så griner vi og hygger os, men jeg føler, noget har ændret sig. Jeg har prøvet at spørge, men føler ikke, jeg får et ordentligt svar fra ham, andet end at han ikke vil miste mig.
Jeg håber så inderligt, at I kan komme med nogle bud på, hvad det er, der foregår. Hvordan jeg skal forholde mig? For det her er ved at gøre mig skør i hovedet.
De bedste hilsner
M

Svar
Kære M
Tak for dit spørgsmål.
Det er helt naturligt, at din situation giver dig store frustrationer. Usikkerhed og uvished er noget af det værste, man kan udsættes for. Vished kan man forholde sig til. Man kan blive glad, man kan blive vred, man kan blive ked af det. Uvished kan man ikke gøre noget ved, man kan kun gætte, og det er slet ikke godt. Men det kan det være svært at lade være med, når uvisheden råder.
Jeg kan naturligvis heller ikke vide, hvad det er, der foregår i din ven/kollega. Dog er der nogle ting, der dukker op i mit hoved, når jeg læser din mail.
I har begge været i et forhold, der er afsluttet, og jeg fornemmer ud fra det, du skriver, at du er helt færdig med din eksmand. Jeg tænker, at han måske ikke er helt færdig med relationen til sin eks. Det er jo ikke bare relationen til eks’en, han skal have på plads, men også relationen til børnene, der skal være på plads. Måske er der også noget i hans forhold til hans familie og venner, der gør, at han ikke er klar til at præsentere dig for dem. Hvad det er, ved jeg ikke, men måske er det skamfyldt for ham at være i gang med et nyt forhold? Måske tror han, at hans familie ikke vil billigere det. Jeg ved ikke, hvad der er på spil for ham, og det er ikke sikkert, han selv er klar over, hvad det dybest set drejer sig om. Det kan forklare, hvorfor han tøver med næste skridt.
Giv tid og lyt
I forhold til, hvordan du skal forholde dig til situationen, ser jeg den mulighed, at du går på opdagelser for at finde ud af, hvad der sker i ham. Det kan hjælpe både dig og ham på at blive klogere på jeres relation og fremtid. Jeg går ud fra, at du gerne vil vide mere om ham og forstå, hvad der foregår i ham. Ifølge min erfaring er der mange mænd, der har svært ved at snakke om følelser. Måske gælder det også for din ven? Min erfaring er, at mange mænd i sådan en samtale har brug for tid til at mærke efter, hvad de egentlig tænker og føler. Bliver de forstyrret af den anden, der prøver at hjælpe med ordene, kan de gå helt i stå.
Jeg tænker, det er en god vej at gå, at du forsøger at lukker munden og åbne begge ører. Forsøg at give ham god tid til at få formuleret sig. Når han så har sagt noget, kan du teste, om du har hørt rigtigt ved at fortælle ham, hvad du har hørt og eventuelt spørge ind til det, han har sagt. Uden at bedømme eller følelsesmæssigt reagere på det. Det er en svær proces. Måske bliver du ramt af noget af det, han siger. Men for en stund må du forsøge at gemme dine egne følelser væk og være nysgerrig og undersøgende på, hvad der foregår i ham. I kan finde inspiration til den gode kommunikation i artiklen her.
Måske kan I få brug for hjælp til at blive klogere på jeres relation og fremtid, hvis det er for svært for jer at tage snakken selv. I kan f.eks. bruge vores gratis telefonrådgivning her på Parvis, eller I kan opsøge en parterapeut, så I kan få hjæp til at få snakket sammen. Jeg ved ikke, om han er interesseret i det, men du kan jo foreslå det. Selvom han ikke er interesseret, tænker jeg, at du kan få hjælp ved at få noget rådgivning, så ring frimodigt til os.
Du skriver også, at du er ved at blive skør i hovedet af uvisheden, så derfor dur det ikke, hvis du  bare lader tiden gå. Du må insistere på, at I får taget nogle af disse samtaler, men giv ham plads til at gøre det i et tempo, som han kan følge med i.
Et par konkrete forslag
• Fortæl ham, at du har brug for at vide mere om, hvad der foregår i ham, så du ikke skal blive skør.
• Gå gerne en tur sammen, mens han snakker, så I ikke behøver at have øjenkontakt hele tiden.
• Du forsøger at lytte og stille uddybende spørgsmål til det, han siger, uden at bedømme.
• Det kan være, at han er et andet sted i jeres relation, end du er. Hvis I skal kunne bevæge jer fremad, må du være villig til at acceptere det, selvom det kan gøre ondt.
Jeg håber, I begge kan blive klogere på jeres forhold og finde en vej videre.
Held og lykke med jeres parforhold.
Kærlig hilsen
Mads Madsen, Terapeut og PREP-instruktør