Kan jeg få min ex-kone tilbage?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej.
Jeg har været skilt fra min ex i lidt over 4 år nu. Vi har 2 børn sammen på 12 og 14 og bor tæt. Min ex var faldet for min ældste datters venindes far og flyttede sammen med ham en måned efter hun ville skilles. Det gik så ikke, da børnene var konstant på tværs og kede af det. Hun flyttede for sig selv men holdt kontakten i et år, før hun slog op med ham.
Vi havde skiftende arbejdstider og så aldrig hinanden og skændes tit. Vi havde stort set heller aldrig sex de sidste år af vores ægteskab. Det gik op for mig for sent, at hun var træt af det hele. Jeg kan bare ikke slippe tanken om hende stadig. Jeg er ved at blive ødelagt psykisk og vil gøre alt for at hun vil give mig en chance mere. Jeg har skrevet lange breve flere gange, men hun siger hun har det fint. Vi har været på ferier sammen for børnenes skyld m.m. Men hun vil ikke have noget intimitet fra mig.
Jeg føler mig desperat og lidt dum, da hun faktisk ikke behandler mig særlig sødt. Men jeg vil ikke have andre. Har prøvet med en del forhold, efter vi blev skilt, men det holder ikke, og jeg tænker på hende konstant.  Jeg vil ikke leve en tilværelse uden min lille familie og har overvejet selvmord men er kommet fra det igen. Elsker mine børn for højt.
Overvejer nu at flytte langt væk fra det hele. Væk fra børn og ex. og starte forfra et nyt sted. Det vil også gøre ondt, men jeg kan ikke holde dette ud.

Svar
Kære du
Tak for din henvendelse. Det er godt, du reagerer på den smerte, du oplever i den her svære situation, der rummer tunge følelser og tanker. Jeg vil gøre, hvad jeg kan for at give dig et svar, du forhåbentligt kan bruge til noget!
Det lyder til at have været en turbulent skilsmisse, du har været igennem med både en følelse af at have opdaget alvoren for sent, og ved at hun valgte en anden mand til kort tid efter jeres skilsmisse. Jeg forstår godt, at det har vækket en masse dårlige følelser, som har været svære at slippe – især hvis det også er en kvinde, du stadig er glad for.
I din besked fornemmer jeg, at du måske bebrejder dig selv for, at det overhovedet endte med en skilsmisse, fordi ”det gik op for dig for sent, at hun var træt af det hele”, som du skriver. Det er et tungt ansvar at bære rundt på, hvis man er alene om at skulle holde et ægteskab i live. Det kan man ikke ene mand. Jeg har derfor lyst til først at slå fast, at det ikke kun er din skyld, at I er endt, hvor I er. På samme måde er det desværre også, når det handler om at finde sammen; man er to om en sådan beslutning. Når din ekskone derfor siger, at hun ikke er interesseret i et forhold igen, så er det en hård besked, men desværre også en besked, du må forholde dig til som virkeligheden. Selvom det kunne være dejligt, kan man ikke bestemme, hvad et andet menneske skal tænke, føle eller gøre.
Det er dejligt, at din kærlighed til dine børn holder dig i gang, og at du har dem at elske, når den kvinde, du gerne vil elske, ikke vil elskes på samme måde. Mit råd er, at du lader den kærlighed til børnene give dig mening og glæde i livet, for mennesker har brug for at føle, at der er en mening med livet. Du ved allerede, at dine børn giver dig et formål med livet. Måske du også kan overveje, om der er andre ting, der kunne give dig endnu mere mening til livet? Du kunne eksperimentere med, om der er nogle aktiviteter eller venskaber, der skulle have mere af din opmærksomhed for en stund, for at se, om det giver dig et nyt fokus?
Når det er sagt, vil jeg også anerkende, at du stadig synes, det er rigtig svært. Du har mistet et menneske, du elsker, helt ufrivilligt. Kærlighed og sorg hænger ofte sammen, og sorgen over skilsmisse kan være helt ubærlig. Det er vigtigt at sørge, og sorg kan tage lang tid. Det kan for mange være en hjælp at tale med andre om sorgen og om både at acceptere sorgen og de omstændigheder, der har skabt sorgen. Har du nogen, du betror dine følelser og tanker til? Eller kunne det være en overvejelse at besøge en professionel og få talt om, hvad der fylder inden i dig, for at se, om det kan lette sorgprocessen lidt mere?
Jeg ønsker for dig alt det bedste.
Venlig hilsen