Kan jeg stole på min kæreste?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse.
Jeg er en pige på 20 år, og min kæreste er i slut 20’erne. Jeg ved ikke rigtigt, hvor jeg skal starte, men vi har været sammen i ca. 16 måneder, hvilket er fint nok.
Men det hele startede faktisk, da vi kun havde været sammen i syv måneder. Min kæreste er en super sød og sjov mand, når han gerne vil være det. Jeg var taget forbi en af mine storebrødres kammerater, fordi han havde nogle smøger, jeg lige kunne nasse af. Tidligere på året havde jeg og min kæreste samt min bror og hans kammerat lige mødtes for at ryge. Min kæreste mener, han dengang sagde, at “ham der, han er bare et fjols,” om min storebrors kammerat, fordi han sagde et eller andet med “nå basse, vidste ikke din lillesøster var lækker” eller noget i den stil.
Senere på året begyndte jeg at lægge mærke til, at når jeg kiggede over for at se, hvad han lavede, så vippede han lige skærmen, så jeg ikke kunne se. Først troede jeg faktisk, at det bare var mig, men det blev ved og ved. Til sidst, da han lå og sov, tog jeg hans telefon for at kigge i den. Det skal man faktisk aldrig skal gøre, for der er altid et eller andet, der kan se mistænkeligt ud. Så var vi til en fest, hvor han faktisk sad så tæt på mig, at jeg kunne se, hvad han skrev til en anden pige:
Hun skrev: Kommer du ikke og putter?
Han svarede: Kan jeg ikke, jeg er i Hobro.
Det skal lige siges, at vi var i Aars på daværende tidspunkt, og jeg var blevet så fuld, at jeg tænkte, at den tager vi, når vi kommer hjem. Men jeg glemte alt om det. Det var først senere, hvor jeg efter noget tid gik i hans telefon og fandt alle de beskeder, hvor han havde skrevet “smukkepigen”, “min pige” osv. til hende og alt muligt andet. Jeg fortæller ham, at vi skal snakke, og det vil han godt. Jeg er så frustreret, at jeg i gråd/vrede bare kaster ud med det hele, hvor han selvfølgelig benægter. Jeg har altid beviser, så jeg viser ham de billeder, jeg har taget af det, han har skrevet.
Han siger så, at der ikke er noget imellem hende og ham, hvilket er svært at tro på med de beskeder. Han siger, vi tager snakken i morgen. Jeg bare er helt grædefærdig hele natten. Dagen efter da jeg kommer hjem, fortæller han så, at det var det samme, som dengang jeg var hjemme ved min brors kammerat? 🤨 “Jeg sagde jo, at ham skal du holde dig fra!” Så bliver det hele lige pludselig min skyld! At det er mig, den er gal med?
Hvad gør jeg? Hvordan kan jeg få ham til st se de fejl, han har lavet? Og få ham til at forstå, at det er hans skyld, og at han ikke skal kaste den videre? Burde jeg slå op? Kan jeg stole på ham igen?? Please hjælp!

Svar
Kære du!
Mange tak for din henvendelse! Jeg synes, det lyder som nogle svære følelser, du er i lige nu, så jeg håber, jeg kan give dig nogle hjælpsomme inputs.
Som jeg forstår det, har din kæreste og dig været sammen i 16 måneder, men de problemer du oplever, begyndte først efter syv måneder, da din kæreste siger, at din brors ven ”er et fjols”, fordi han kaldte dig lækker. Efterfølgende har du kigget i hans beskeder og fundet ud af, at han skriver nogle ret kærlige beskeder til en anden pige. Du har konfronteret ham med det, hvorefter han har kastet den tilbage til dig, fordi du har været forbi din vens bror for at nasse cigaretter, selvom din kæreste har sagt, at ”du skal holde dig fra” din brors ven. Jeg håber, det er rigtigt forstået, og hvis det er, kan jeg godt forstå, at du ikke kan finde ud af, hvad du skal gøre.
Det, jeg ser, er, at din kæreste har dummet sig og ikke tager ansvar, men samtidig anklager dig for at gøre noget, der minder om, og forventer, at du ændrer din adfærd. Du spørger, hvordan du kan få ham til at se de fejl, han har lavet, og forstå at det er hans skyld. Han har sagt, at der ”ikke er noget mellem hende og ham”. Samtidig mener han, at det var det samme, som dengang du var hjemme hos din brors kammerat. Og det siger han, at du ikke må, for ”ham skal du holde dig fra”. Du kan snakke med ham om, at hvis de to ting i hans opfattelse er det samme, så burde han også forstå, at han ikke skal skrive eller putte med en anden pige.
Du spørger, om du kan komme til at stole på ham igen. Jeg tror, det er en svær opgave for jer at genopbygge tilliden. Jeg tror, det kræver, at I er helt ærlige over for hinanden. Det kan være, at I i en periode skal aftale, at I ikke holder beskeder hemmelige for hinanden, og i stedet giver hinanden lov til at se, hvem I skriver med. I kan også aftale, at din kæreste ikke ser eller kontakter hende pigen, og at du heller ikke ser eller kontakter din brors ven. Jeg tror ikke, at det er sundt med en ”jeg har jo sagt, du skal holde dig fra ham”, men hvis du siger ”jeg vil godt holde mig fra ham, hvis det kan hjælpe vores forhold”, er det en anden sag. Jeg håber, forskellen på de to ting giver mening for dig. Der er forskel på en ordre fra din kæreste og et valg fra dig selv. Ud fra dine beskrivelser lyder det til, at det primært er dig, der har grund til ikke at stole på din kæreste, så selvom du ikke oplever, at du har gjort noget galt, kan det hjælpe ham, at du også viser, at du er villig til at gøre noget for at skabe tillid imellem jer.
Når du snakker med ham, kan det være en fordel at tage udgangspunkt i dine egne oplevelser. Hvis du siger ”jeg har set ,at du har skrevet med en anden pige”, så vil han nemt kunne opleve det som et angreb, og så er det naturligt, at man går i forsvarsposition. Hvis du derimod siger ”jeg bliver usikker på dig, når du skjuler din telefon fra mig og skjuler, hvad du skriver til andre”, så har du holdt den på din egen banehalvdel. Lad ham vide, hvad hans handlinger får dig til at føle.
Hvis din kæreste ikke viser villighed til at ændre noget eller gøre noget for jeres forhold, så synes jeg, at du skal overveje, om det er godt for jer at være sammen. Tillid og kommunikation er vigtige dele af et sundt parforhold, så hvis I ikke stoler på hinanden og heller ikke gennem kommunikation kan komme til at forstå hinanden, så tror jeg, det bliver svært. Desuden skal du kunne forlange af din kæreste, at han ikke kalder en anden pige for ”min pige” eller tager over og putter hos hende. Hvis han ikke forstår det, så tror jeg, det er svært at gøre mere for at redde tilliden og i sidste ende forholdet.
Jeg håber, at nogle af mine overvejelser kan hjælpe dig med, hvad du skal gøre nu. Hold fast i, at dine følelser er i orden, uanset om han mener, at han har gjort noget galt eller ej.
Endnu en gang tak for din henvendelse!
Bedste hilsener
Camilla Laursen, Psykolog