Lyver han overfor sig selv?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg er en kvinde på 28 år har været sammen med min kæreste (30 år) i et år nu. Jeg har været utrolig glad for ham. Men allerede nogle måneder inde i forholdet, begyndte hans ekskæreste at spøge.
Det første der skete var, da vi skulle på kæreste middag. Jeg gav en dejlig gourmet middag til os, som den første kæreste gave. Efter middagen tog vi ud for at få drinks. Da vi gik ind, så han helt panisk ud og sagde til mig, at vi skulle ud derfra med det samme. Da vi kom udenfor, fortalte han, at han havde set hans ekskærestes veninde og var sikker på, at hun også var der. Jeg kiggede på ham og sagde, at hvis det var et år siden, de var gået fra hinanden, så var der ingen grund til at gøre sådan et stort nummer ud af det. Han ville ikke såre sin ekskæreste, da han vidste at hun stadigt havde følelser for ham. Jeg følte, at jeg blev tilsidesat.
Der gik så en måned, hvor han fortæller mig, at han skal til koncert med hans ekskæreste. Jeg forklarede ham, at det ville være strengt af ham, når han vidste, at hun stadigt havde følelser for ham. Han endte heldigvis med at aflyse det.
Alt dette startede en ubehagelig følelse indeni mig, hvor jeg følte, at han ikke havde været helt ærlig overfor mig mht. hans tidligere relation.
Han tog så ud på en drengetur, jeg ville hjælpe ham med hans vasketøj. Jeg spurgte ham om jeg måtte vaske det for ham, og han sagde pænt ja tak! Jeg fandt 7 par trusser og noget dametøj. Han forsikrede mig for, at det havde ligget der i over et år, og at han bare var dårlig til at komme til bunds med sit vasketøj (det passer, han er lidt af et rodehoved).
Fandt løbende nogle af hendes ting i hans lejlighed. Bad ham pænt om at få hende til at hente sine ting, da min kæreste og jeg gik og planlagde at flytte sammen af økonomiske grunde. Min kærestes tante bor i lejligheden over ham, og da hans ekskæreste kom for at hente sine ting, endte det med, at de sad og fik kaffe hos tanten. Hun fik derfor kun pakket nogle småting.
Jeg fandt så ud af, efter jeg var flyttet ind og havde adgang til hans ting, at de havde været meget mere i kontakt, end  han havde fortalt. Jeg havde været ude og rejse i nogle uger 2 måneder inder i vores forhold. Der havde hans ekskæreste ringet til ham minimum hver anden dag. Han havde også kontaktet hende, men kun et par dage. Hun var den ihærdige i at holde kontakten. Hun havde inviteret ham over, da hun havde lejligheden for sig selv og var ensom. Han fortalte så, at de en af gangene, havde været ude og spise, og han havde kysset hende farvel, da hun var ked af det og savnede ham. Hun har stadigt mange følelser i klemme, og hun skrev til ham samme dag, at hun savnede hans tante og gerne snart ville se hende, da han postede på de sociale medier at jeg skulle flytte ind.
Så opdagede jeg, da hans far talte over sig, at min kæreste havde været sammen med sin ekskæreste i 6 år, ikke 4 år. Der tog jeg mine ting og skred. Han blev ked af det, og fortalte at han ikke havde været ærlig, og at han havde haft en seksuel relation med hans ekskæreste 14 dage inden han begyndte med at se mig. Og at han havde løjet over længden af forholdet, fordi så lød det bedre, at de ikke havde så meget fortid.
Jeg har en mavefornemmelse, at der er sket mere mellem dem, mens jeg også var i billedet. Dog ved jeg, at han ikke har opsøgt andre eller levet det samme dobbeltliv, mens han havde været sammen med mig. Har ikke mulighed for at tilgive ham, hvis han stadigt holder mere inde.
Tak på forhånd

Svar
Hej
Allerførst tak for dit brev. Det er helt forståeligt, at du er udfordret på dit parforhold. Jeg vil gerne give dig nogle tanker tilbage efter gennemlæsningen af dit brev.
Oprydningsarbejde
Det første jeg kommer til at tænke på er behovet for at få ryddet op i din kærestes relation bagud. Det lyder til,at en række ting har gjort dig usikker på, hvor du har din kæreste henne:
– Han havde aftalt at tage til koncert sammen med sin ekskæreste
– Han blev panisk, da han opdagede , at hans tidligere kæreste nok var til stede
– Han har haft kontakt telefonisk med sin eks., da du i en periode ikke var hjemme
– Han har kysset hende
– Han vil ikke gøre sin eks. ked af det
– Han har løjet for at pynte på forholdet
– Du stødte på dametøj
– Han drak kaffe med tanten og fokuserede dermed ikke på oprydning
En meget lang liste, der forståeligt nok gør dig usikker
At sætte grænser
Hvordan vil det være at få lavet en aftale om, at du har brug for, at der bliver ryddet op i fortiden? At du fortæller ham, at for at forholdet kan fortsætte , må han vælge.
– Det første spørgsmål kunne være: Vil du mig? Eller vil du din eks.? Jeg har brug for, at du vælger.
Som det er nu, kan jeg ikke fortsætte med at være kæreste med dig. Jeg har brug for, at vi får talt ud om fortiden , så at jeg får mulighed for at få bygget tillid op til dig igen, efter at jeg med det skete er blevet usikker.
Hvis din kæreste er med på, at få talt ud, kan det være vigtigt, at begge er ærlige og lytter til hinanden.
Aftaler
Hvis din kæreste siger ja til dig, og at I sammen får ryddet op i fortiden, kan jeg foreslå, at I får lavet nogle nye gode aftaler. Tal f.eks. sammen om jeres værdier, og hvad der betyder noget for jer hver især, når det gælder et parforhold. En mulighed er, at I hver især noterer ned, hvad der betyder noget:
F.eks.
– At kunne stole på hinanden
– At der ikke er fysisk berøring fra andre og med andre end hinanden
– At være tydelig
– At holde aftaler
Osv.
Overvej jeres egne værdier hver især.
Tal derefter sammen om det noterede,og hvad I lægger i ordene i praksis.
Det kan være berigende, at lære hinanden bedre at kende ved at have sådanne snakke. Og det kan være en hjælp at nå frem til nye aftaler, som det er vigtigt at overholde.
At se tingene i øjnene
Hvis det lykkes jer at få talt sammen om udfordringerne og få skabt en ny tryg ramme at være i, giver det vel mulighed for at fortsætte forholdet til ham? Hvis ikke, er han så værd at holde på? Dette til overvejelse.
Jeg håber, at mit brevsvar kan skubbe dig i gang som hjælp til afklaring. Du er meget velkommen til at vende tilbage.
Mange hilsner